نشریه آلمانی: مکزیک نگران درگیری‌های احتمالی در آمریکاست


نشریه آلمانی: مکزیک نگران درگیری‌های احتمالی در آمریکاست

تهران- ایرنا- دولت مکزیک به دلیل مناسبات تنگاتنگ خود با آمریکا، امیدوار است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به اعتراضات و خشونت‌های خیابانی کشیده ‌نشود.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، سیاستمداران ، کارآفرینان و بانکداران در مکزیک شب هیجان انگیز انتخابات در آمریکا را با توجه ویژه دنبال کردند. این همسایه جنوبی و بزرگترین شریک تجاری، از نظر اقتصادی شدیدا به تحولات ایالات متحده وابسته است چرا که حدود ۸۰ درصد از صادرات مکزیک به آنجا می رود.

نشریه هاندلز بلات آلمان با اشاره به این مطلب نوشت: هر روز کالاهایی به ارزش یک میلیارد دلار از مرز مکزیک به ایالات متحده عبور می کند. بنابراین ، هر تغییر دولت یا هر وضعیت نامشخص عدم قطعیت در مکزیک را نیز به همراه دارد. و یک چیز واضح است: پیروزی جو بایدن تحولاتی را برای کشور همسایه در زمینه های تجارت ، امنیت و مهاجرت ایجاد می کند.

در شب انتخابات ، واحد پولی پزوی مکزیک بسته به میزان هرج و مرج در روند شمارش ، به ترتیب افزایش و سقوط کرد. اما در طی روز چهارشنبه ارز مجدداً تثبیت شد و با بیش از ۲۰ سنت به وضوح بهترین روز خود را در چهار هفته گذشته سپری کرد. به گفته تحلیلگران ، بازارهای مالی مکزیک از عدم اعتراض گسترده در ایالات متحده استقبال می کنند.

رئیس جمهور «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» نیز در کنفرانس مطبوعاتی صبحگاهی خود از وضعیت همسایه شمالی ابراز خشنودی کرد. 'من بسیار مطمئن هستم که اقتصاد ما پایدار مانده و پزوی ما کاهش نیافته است.

علیرغم دیدگاه های سیاسی متفاوت ، لوپز ابرادور طی چهار سال گذشته رابطه ای خوب و شگفت آور با احترام با جمهوری خواهان در کاخ سفید داشت. ترامپ حتی همکار مکزیکی خود را دوست خواند و در همین راستا در ماه ژوئیه لوپز ابرادور به واشنگتن سفر کرد.

موضوع این سفر لازم الاجرا شدن توافق نامه ایالات متحده ، مکزیک و کانادا (USMCA) بود که تحت فشار ترامپ جایگزین توافقنامه منطقه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) شد. نفتا روابط تجاری بین سه ایالت را بیش از ۲۵ سال تنظیم کرده بود.

دیدار وی با رئیس جمهوری آمریکا چند ماه قبل از انتخابات باعث ایجاد سوءتفاهم در اردوگاه بایدن شد و از آن به عنوان کمک به مبارزات انتخاباتی ترامپ تعبیر شد. «ادگاردو بوسکالیا» کارشناس دانشگاه کلمبیا در نیویورک در گفتگو با هاندلزبلات این رابطه خوب با ترامپ را با دیده تردید می نگرد و می گوید: به همین دلیل لوپز اوبرادور و بایدن با رابطه ای نه چندان گرم روابط خود را شروع می کنند.

بوسکالیا می افزاید: با این حال بایدن می خواهد به رای دهندگان خود و همچنین ترامپ نشان دهد که از کارگران و مشاغل آمریکایی بهتر از سلف خود محافظت می کند.
در سالهای اخیر، مکزیک از کانون تجاوزات ترامپ خارج شده است زیرا رئیس جمهوری آمریکا تمرکز خود را به درگیری با چین تغییر داده است. «انو کاستلانوس فرز» رئیس انجمن تجارت مکزیک معتقد است تحریم های آمریکا علیه پکن باعث شده است که کشور همسایه آمریکای لاتین دوباره 'بدرخشد'.

اما به نظر می رسد در زمان رئیس جمهور بایدن ، مکزیک بسیاری از زرق و برق های خود را از دست بدهد زیرا دموکراتها درگیری با پکن را خنثی می کنند. این یکی از دلایلی است که بیشتر کارآفرینان مکزیکی تمایل به ابقای ترامپ در کاخ سفید دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...