گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت


گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران- ایرنا- برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی، اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور شخصیت‌های برجسته جهانی را می‌توان از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری هفته گذشته برشمرد.

حوزه فرهنگ و هنر در هفته گذشته با وجود تمدید تعطیلی های ناشی از شیوع کرونا شاهد رویدادهای مختلف در تمامی رشته ها بود.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی از شنبه ۱۰ آبان در کرمان آغاز شد که بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، اجراهای این جشنواره بدون حضور تماشاگر برگزار شد و این تصمیم بسیاری برنامه‌ریزی‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک جمعه‌شب نهم آبان‌ماه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور شخصیت ها برجسته جهان برگزار شد.

مراسم اختتامیه این کنفرانس با حضور برخی از چهره های برجسته کشور در عصر دوشنبه ۱۲ آبان مصادف با ۱۶ ربیع الاول و شب میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزارشد.

شورای کتاب کودک، جمشید خانیان و پژمان رحیمی‌زاده را به عنوان نامزدهای ایرانی این نهاد برای جایزه «هانس کریستین اندرسن» در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است.

عزت الله جامعی ندوشن بازیگر سینما و تلویزیون امروز ۱۱ آبان ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

افتخارات ایران در جهان

فیلم کوتاه زنگ تفریح به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد، در سوّمین حضور جهانی خود به هفتمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «حقوق بشر... حرکت!» در اسپانیا راه یافت، این رویداد توسط «گروه محلی کاستِلین»، زیرمجموعه‌ای از «عفو بین‌الملل»، ترتیب داده شده است.

مستند بودن بهتر از نبودن به کارگردانی ایمان بیات‌فر پیش‌تر نامزد بهترین مستند بلند سال از جشنواره آمریکایی Southeast Regional ۲۰۲۰ در شهر جک‌اسنویل ایالت فلوریدا شده بود.

این فیلم در دومین حضور جهانی خود در جشنواره بین‌المللی (FICA) Austral International Film Festival به همراه آثاری از دیگر کشورهای دنیا به نمایش در خواهد آمد.

بیست و هفتمین جشنواره‌ فیلم آستین آمریکا برگزیدگان خود را شناخت و فیلم سینمایی گورکن به نویسندگی و کارگردانی کاظم ملایی و به تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان توانست در بخش آثار سینمایی داستانی، جایزه‌ بهترین فیلم را از این رویداد معتبر فیلمنامه‌نویسان دریافت کند.

فیلم مستند نان مقدس به کارگردانی زنده یاد رحیم ذبیحی و تهیه‌کنندگی تورج اصلانی، به بخش مسابقه سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند راه پیدا کرد.

فیلم «خط فرضی» ساخته فرنوش صمدی، جایزه بهترین فیلم بخش ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردان جشنواره بین المللی فیلم وایادولید اسپانیا را به خود اختصاص داد.

۹ فیلم کوتاه،‌ مستند و انیمیشن ایرانی به یازدهمین جشنواره جهانی فیلم میکروفاف MikroFAF صربستان راه یافتند.

فیلم کوتاه عشق درون به نویسندگی و کارگردانی احسان نصری و تهیه‌کنندگی اکرم خوشوقت به بخش فینال چهارمین سال جشنواره COURAGE برلین راه یافت.

فیلم‌های مرضیه ریاحی، مهرداد اسکویی و حامد ذوالفقاری به بیستمین جشنواره جهانی فیلم‌های زنان Frauen Welten برلین آلمان راه یافتند.

فیلم مستند مهدی که به دنیا آمد از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت در بخش رسمی جشنواره آلتر دو چائو Alter do Chão برزیل پذیرفته شد.

سه پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بخش مسابقه رسمی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه کورتی پونته (Corti a Ponta) کشور ایتالیا راه پیدا کرد.

فیلم‌ مستند جایی برای فرشته‌ها نیست به کارگردانی «سام کلانتری»، موفق به کسب جایزه ویژه بنیاد سفیناز/ SAFINAZ در جشنواره فیلم‌های ورزشی «کنیا» شد.

مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری جهان

هیئت مدیره نود و سومین جایزه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سطح جهانی، قوانین بخش فیلم بلند بین‌المللی را اصلاح کرد.

یک محقق انگلیسی «سلفی» ۹۰۰ ساله یک سنگ‌تراش را بر بالای یکی از ستون‌های «کلیسای جامع سانتیاگو» در اسپانیا کشف کرد.

یک موزه آمریکایی در نمایشگاهی منحصربه‌فرد آثار ونسان ون‌گوگ نقاش مشهور هلندی را به صورت سه‌بعدی و متحرک به نمایش می‌گذارد.

انجمن بین‌المللی فیلم پالم اسپرینگز تایید کرد که این رویداد سینمایی در سال آینده میلادی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نخواهد شد.

جایزه سال ۲۰۲۰ انجمن سلطنتی انگلیس برای کتاب‌های علمی به یک نویسنده رنگین‌پوست مبتلا به اوتیسم اهدا شد.

آغاز دور جدید قرنطینه در آلمان و فرانسه، لغو چند نمایشگاه مهم هنری را به همراه داشت.

شان کانری هنرپیشه مشهور اسکاتلندی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

یک روزنامه‌نگار با ارائه شواهدی مدعی شد دو تابلو که به عنوان اولین آثار به‌جامانده از «ونسان ون‌گوگ» نقاش پرآوازه هلندی در نگارخانه ملی آمریکا نگهداری می‌شوند، اصل نیستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق