روانشناس: رودربایستی خانوادگی از دلایل شیوع کرونا است


روانشناس: رودربایستی خانوادگی از دلایل شیوع کرونا است

بیرجند - ایرنا - روانشناس و فعال حوزه خانواده گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش همه‌گیری ویروس کرونا رودربایستی‌های خانوادگی است که اخیرا گروه‌های همسال را هم درگیر کرده است.

زهرا ابراهیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صله رحم با زندگی ما ایرانی‌ها عجین بوده و ترک عادت حتی در دوران کوتاه هم برای ما سخت است اما باید توجه داشت که این رفتار پسندیده را به روش‌های دیگر هم می‌توان انجام داد.

وی گفت: پیشرفت ارتباطات و فناوری این روزها به خوبی می‌تواند با تماس‌های تصویری رضایت خاطر خانواده‌ها را تا حدودی به جا آورد اما برخی از ما هنوز به دنبال روش‌های سنتی آن هم در این زمان حساس هستیم.

این روانشناس اظهار داشت: برگزاری جشن تولد و مراسم عروسی بخصوص در شهرها با بسته شدن تالارهای پذیرایی از مهمترین علل شیوع و انتقال ویروس است چون عموما این مجالس در خانه‌ یا باغ‌ها با تعداد زیادی خانواده برگزار می‌شود که قابل تامل و نگران کننده است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید در خانه ماندن را با روش جدید دنبال کنند تصریح کرد: متاسفانه زندگی برخی خانواده‌ها نیز به سمت افسردگی نزدیک می‌شود که باید والدین راهکارهای عاطفی موثر را به خصوص برای گروه سنی ۲ تا ۱۴ سال به کار گیرند.

ابراهیمی گفت: بازبینی بازی‌های بومی و محلی و اجرای آنها در خانه، حافظ و شاهنامه خوانی، برنامه‌ریزی برای کارهای خانه و همکاری توسط اعضا و دیگر اقدامات می‌تواند قدری از دشواری این وضعیت بکاهد.

وی افزود: والدین باید حواسشان بیش از پیش به وضعیت روان و رفتار فرزندان باشد و مواظبت کنند تا عواقب کرونایی در خانواده دامنگیرتر از کرونا نشود.

روند ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن که از اوایل اسفند ۹۸ در خراسان جنوبی آغاز شد، در خیز سوم بیماری همچنان صعودی است.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی که روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه منتشر شد، ۶ شهرستان این استان در شرایط بحرانی قرار دارند، چهار شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند و یک شهرستان هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) است.

بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی و فوتی‌های بر اثر کرونا طی هفته‌های اخیر در خراسان جنوبی افزایش چشمگیری داشته است و کماکان روند صعودی دارد.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، نزدیک ۲ ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و ترددهای فراوان بین مناطق شهری و روستایی در استان خراسان جنوبی از مشکلات جدی مدیریت اپیدمی در این استان گزارش شده است.

تاکنون ۶۵۴ هزار و ۹۳۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۶ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو