هنرمندکرمانی: نسل جدید را در معرض شنیدن موسیقی فاخر قرار دهیم


هنرمندکرمانی: نسل جدید را در معرض شنیدن موسیقی فاخر قرار دهیم

کرمان - ایرنا - کارشناس موسیقی نواحی استان کرمان با اشاره به آشنا نبودن جوانان و نوجوانان با موسیقی بومی و محلی گفت: باید نسل جدید را در معرض شنیدن موسیقی های اصیل و فاخر قرار دهیم تا آنان به طور خودجوش به سمت این نوع موسیقی جذب شوند.

فواد توحیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین اقبال کم جوانان و نوجوانان به موسیقی نواحی و بومی، آگاهی نداشتن از این نوع موسیقی محلی است که برای علاقه مند کردن باید آگاهی و اطلاعات آنها را افزایش داد و به صورت آمرانه نمی توان کسی را مجبور به علاقه به نوع خاصی از موسیقی کرد.

وی تصریح کرد: فراهم کردن شرکت در اجراهای موسیقی و فستیوال های معتبر و همچنین تهیه آلبوم های موسیقی نواحی نیز می تواند جوانان را با موسیقی نواحی آشنا و علاقمند کرد.

کارشناس موسیقی نواحی کرمان با بیان اینکه موسیقی نواحی هر منطقه، برای همان منطقه کارایی دارد ولی برای دیگران هم می تواند جذاب باشد اظهار داشت: آشنایی دیگران با موسیقی نواحی دیگر مناطق وقتی به نتیجه می رسد که رسانه های رسمی کشور به این کار اعتقاد داشته که متاسفانه این امر جدی گرفته نمی شود و حمایت از موسیقی های دم دستی از موسیقی مادری ایران زمین در الویت قرار دارد.

وی ادامه داد: ورود سازهایی مثل کیبورد هم با جذابیت های مصنوعی خود به موسیقی نواحی ما ضربه زده است و متاسفانه برای خیلی از ما مرغ همسایه غاز است و توجه ای به داشته های گهربار خود نداریم و به اشتباه مجذوب زرق و برق های دیگران شده ایم.

توحیدی با اشاره به تمهیدات و حمایت های لازم برای شناخت موسیقی نواحی گفت: تا آنجا که در توان خودم بوده است کارگاه ها و سخنرانی هایی را در زمینه موسیقی نواحی برگزار و انجام داده ام ولی به طور قطع تعداد این کارگاه ها در کشور رضایت بخش نیست و آنچنان که باید بهایی به موسیقی نواحی داده نمی شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین آسیبی که به موسیقی نواحی ایران وارد آمده است، پخش نشدن آثار موسیقی نواحی در شبکه های ملی و همچنین عدم توجه مسئولان به معاش هنرمندان نواحی دانست که آن ها را دلسرد به انجام کار کرده است.

آهنگساز و کارشناس موسیقی کرمان با بیان اینکه هیچ نوع موسیقی فراموش نمی شود بلکه با شرایط روز خود را تغییر می دهد تصریح کرد: نگرانی اصلی ما ثبت و ضبط نشدن تجربیات هنرمندان گذشته و انتقال آن به آینده است که باید فکری اساسی برای این مسئله شود.

وی با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان اظهار داشت: امسال تمام دست اندرکاران برگزاری کار بسیار حرفه ای را ارائه داده اند و به جرات می توانم بگویم که همه کارها از جمله تهیه پوستر، روند اسکان و پذیرایی، تجهیز اماکن، صدابرداری، تصویربرداری بهتر و باکیفیت تر از حتی سال هایی بوده است که این جشنواره در مرکز برگزار شده است.

توحیدی بیان کرد: بخش اجرایی جشنواره با همه محدودیت ها از طریق فضای مجازی برای علاقه مندان پخش شد که در کنار آن مستندهایی از هنرمندان موسیقی نواحی در محل زندگی شان ضبط می شود و مقالات پژوهشی در موضوع دوبیتی خوانی نیز منتشر خواهد شد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان از دهم تا ۱۳ آبان در محل کاروانسرای گنجعلیخان کرمان به صورت آنلاین و آفلاین برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر