نخسین گروه از پرندگان مهاجر وارد سایت‌های آبی زنجان شدند


نخسین گروه از پرندگان مهاجر وارد سایت‌های آبی زنجان شدند

زنجان - ایرنا - رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نخستین گروه پرندگان مهاجر از نوع اردک سرسبز و خوتکا به عنوان پیش‌قراولان این پرندگان وارد استان زنجان شدند.

پرویز رستمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرنده های مهاجر در سدها، بندها و آبگیرهای مختلف زنجان ازجمله سد فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع در شهرستان زنجان، سد گلابر در شهرستان ایجرود و سدهای قاهران (در ترکی به نام کهران معروف است) و قره تپه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، اطراق کرده اند.
وی اظهار داشت: برخی پرندگان مهاجر وارد شده به زیستگاه های آبی زنجان پس از اقامت موقت به منظور زمستان گذرانی سفر خود را به سمت جنوب ایران از سر گرفته اما برخی از این پرندگان نیز در صوت وجود امنیت و شرایط مناسب آب و هوایی در این استان ماندگار می شوند.
رستمی تصریح کرد: همه ساله در آستانه فصل زمستان، زیستگاه‌های آبی زنجان پذیرای چندین گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی اعم از اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، قره غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک، خوتکا، بوتیمار، درنا و اگرت می شود که این پرنده ها از سوی کارشناسان اداره کل محیط زیست استان با استفاده از دوربین فیلمبرداری مورد مستندسازی قرار می گیرند.
وی با تاکید براینکه محیط بانان به منظور تامین امنیت و حفاظت از پرندگان مهاجر، بطور مستمر مناطق مورد نظر را به دقت پایش می کنند تا امنیت و آرامش آنها با تهدید و خطر مواجه نشود، افزود: بیشتر شدن مهاجرت پرندگان به زنجان در سایه پایش مداوم مناطق، وجود امنیت زیستی و شرایط آب و هوایی مناسب، اتفاق افتاده است.

پارسال (98) ۶ هزار و ۸۵۲ قطعه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی، سال 97 تعداد چهار هزار و ۴۵۰ قطعه، سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و در سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مورد سرشماری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، بطور معمول سرشماری پرندگان مهاجر در این استان، هر سال از اواخر دی ماه آغاز می شود و اردک سرسبز و نوک پهن، باکلان، غاز، کاکایی، لک لک، انواع حواصیل، گاوچرانک و خوتکا، بیشترین تعداد را به خود اختصاص می دهند.
پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد