انتقال دانش فنی تکثیر انبوه خرمای مجول به کشاورزان کلید خورد


انتقال دانش فنی تکثیر انبوه خرمای مجول به کشاورزان کلید خورد

کرج - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اعلام کرد: انتقال دانش فنی تکثیر انبوه خرمای مجول به روش جنین‌زایی غیرجنسی به کشاورزان کشور کلید خورد.

دکتر مهران شریعت پناهی روز یکشنبه در کرج به خبرنگاران گفت: با انتقال دانش فنی تکثیر انبوه خرمای مجول (یکی از مشتری‌پسندترین و سودآورترین ارقام خرمای جهان) به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی سیستان و بلوچستان، نخلداران و کشاورزان این استان، شیرینی دستاورد فناورانه محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را خواهند چشید.

وی افزود: فرایند انتقال دانش فنی تکثیر انبوه خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی از پژوهشگاه به اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان سیستان و بلوچستان که طی قراردادی چهارجانبه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان صورت می‌گیرد با حضور دو تن از کارشناسان کشاورزی سیستان و بلوچستان در بخش تحقیقاتی کشت بافت و سلول پژوهشگاه انجام شد.

وی اظهار داشت: با گذراندن یک دوره آموزش تخصصی در پژوهشگاه و انتقال دانش فنی تکثیر خرمای مجول به این کارشناسان، زمینه تولید انبوه نهال و کشت گسترده این رقم مطلوب و اقتصادی خرما در نخلستان‌های استان سیستان و بلوچستان فراهم می‌شود.

شریعت پناهی گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی و جایگاه ویژه خرما در صنعت کشاورزی کشور و ضرورت استفاده از ارقام پربازده خرما برای افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی و ارزآوری برای کشور، تحقیقات وسیعی از سال‌ها پیش برای دستیابی به دانش فنی تولید خرمای مجول از طریق جنین زایی غیرجنسی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی انجام شد.

وی افزود: با به ثمر نشستن این تلاش‌ها و با توجه به علاقمندی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به اخذ دانش فنی و تجاری سازی آن با همکاری اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی استان، مجوز بهره‌برداری غیرانحصاری از دانش فنی تکثیر این رقم پربازده خرما از سوی پژوهشگاه صادر شده است.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین آمادگی دارد که دانش فنی مربوطه را به سایر شرکت‌های علاقمند نیز منتقل کند.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در کرج مستقر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس