تفسیر قرآن رهبری/ کینه توزی دشمنان از استقامت مسلمانان


تفسیر قرآن رهبری/ کینه توزی دشمنان از استقامت مسلمانان

رهبر انقلاب فرمودند: دشمنان یکی پس از دیگری کشورهای اسلامی را ویران می کنند؛سوریه را ویران میکنند، یمن را ویران میکنند، لیبی را ویران میکنند- زیرساخت‌هایشان را از بین میبرند،تا تسلیم این توطئه ها بشویم؟

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ کلمه مقاومت از واژه های اساسی و فطریه انسانی که می توان ریشه های آن را در آیات قرآن کریم جستجو کرد ادله های بسیار لغوی و تفسیری وجود دارد که می ‌توان طبق آیات قرآن کریم مقاومت را معادل با موضوع توحید عدالت و حتی اسلام قرار داد؛متاسفانه گاهی مفهوم مقاومت با برداشت های نارسا به افراط و تفریط کشیده شده و اولین تصوری که از این واژه به ذهن متبادر می‌شود تقابل جنگ و قتال است. امروزه توسعه معنای و تفسیری کلمه مقاومت طبق آیات قرآن کریم برای پاسخگویی به نیازمندی های اجتماعی و مقابله با تفکرات غرب زده امری مهم است مقاومت در قرآن بر توحید، عدالت و فطرت بنا شده است و بر تحقق أصل حاکمیت خدا بر سرنوشت انسان، تشکیل حکومت، إقامه قسط، آبادانی زمین و عدم پذیرش ولایت و ربوبیت غیر خدا تأکید دارد.

بنابراین گزارش رهبر انقلاب در یکی از جلسات تفسیر قرآن خود این چنین می فرمایند: هدف آنها[دشمنان اسلام] ایجاد جنگ داخلی بین مسلمانها است و متأسّفانه تا حدودی موفّق شده‌اند. کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری دارند ویران میکنند -سوریه را ویران میکنند، یمن را ویران میکنند، لیبی را ویران میکنند- زیرساخت‌هایشان را از بین میبرند، چرا؟ چرا ما تسلیم این توطئه بشویم؟ چرا آن چیزی که هدف آنها است، برای ما ناشناخته باقی بماند؟ بصیرت پیدا کنیم؛ اگر میخواهیم در این راه موفّق بشویم، باید بصیرت پیدا کنیم. امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) فرمود: اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛(۱) باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود. وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛(۲) اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمیبخشد؛ امّا وقتی‌که ما هم مثل آنها حرف بزنیم، مثل آنها کار بکنیم، آن‌وقت نتیجه این می شود.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس