بولیوی در مسیر بازگشت به دموکراسی


بولیوی در مسیر بازگشت به دموکراسی

تهران- ایرنا- بولیوی با پشت سر گذاشتن حدود یک سال پرفرازو نشیب پس از کودتایی که منجر به کناره گیری اوو مورالس رئیس جمهوری قانونی این کشور شد، در پی انتخاب و تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری جدید بولیوی (18 آبان) مسیر دموکراسی را در پیش گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشریه کوبایی پرنسا لاتینا، «لوئیس آرسه» رئیس جمهوری جدید بولیوی روز یک شنبه (۱۸ آبان) در مراسم تحلیف خود، با انتقاد از آثار ویرانگر عملکرد دولت موقت خانم «جنینه آنیس» بر اقتصاد و دموکراسی کشور تنها در طول یک سال، متعهد شد کشور آمریکای جنوبی را دوباره در مسیر دموکراسی و احیای اقتصادی قرار دهد.

رئیس جمهوری جدید ونزوئلا در اولین سخنان خود، از قربانیان حوادث خشونت‌بار شبه‌کودتای سال ۲۰۱۸میلادی یاد کرد که از سوی راست گراهای افراطی به سرکردگی سناتور «جنینه آنیس» تحت توطئه آمریکا، شکل گرفت و طی آن «اوو مورالس» رئیس جمهور سابق این کشور ناگزیر به کناره‌گیری و تبعید از کشور شد.

اما سوء مدیریت آنیس درطول یک سال حکومت بر کشور بولیوی نارضایتی عمومی را به حدی برانگیخت که وی را مجبور به تعیین تاریخی زودهنگام برای انتخابات ریاست جمهوری کرد. موعد تحقق خواسته مردم پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در ۲۷ مهر ۲۰۲۰ معین شد که در آن مشارکت گسترده مردم، ضمن حمایت‌های بی‌امان مورالس از آن سوی مرزهای کشور «لوئیس آرسه» را از «جنبش پیش به سوی سوسیالیسم» (Mas) به قدرت رساند.

رئیس دولت جدید بولیوی در مراسم تحلیف خود، با توجه به شاخص‌های عملکرد بد دولت موقت در طول یک سال حکومت بر این کشور، تصریح کرد این دولت در طول یک سال گذشته، تمام دستاوردهای ملی را به قهقهرا برده و بولیوی را دچار بحران کرده است.

با این وجود، لوئیس آرسه در اولین پیام خود به مردم کشورش، به عنوان رئیس دولت جدید با ابراز امیدواری به آینده کشور تاکید کرد: ما امروز اینجا هستیم تا پیام امید را به تمام مردم بولیوی که همواره در راه غلبه بر دشواری‌ها مبارزه کرده اند، برسانیم.

رئیس منتخب دولت بولیوی با اطمینان بخشی از تلاش دولت برای بازسازی و توسعه داخلی، درباره سیاست خارجی کشور خاطرنشان کرد: با تمام توان برای استقلال و خودکفایی ملت قدرت را به دست خواهم گرفت و برای احیای عدالت و مساوات حقوقی سیاسی مردم در برابر سلطه و مداخلات بیگانگان با قدرت خواهم ایستاد تا با اتحاد و انسجام آزادی بخش و سلطه ناپذیر ملت در تمام زمینه های اقتصادی، سلامت، آموزش و ... بولیوی را به پیشرفت برسانیم.

وی همچنین بر ادامه توافق های جنوب- جنوب و سلاک (CELAC) (توافقات میان کشورهای آمریکای جنوبی در جهت همکاری های مشترک) در راه اتحاد و پیشرفت جوامع حوزه آمریکای لاتین و کارائیب تاکید کرد.

بولیوی در مسیر بازگشت به دموکراسی

لوئیس آرسه در مراسم تحلیف خود، همچنین با قدردانی از حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، گفت کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

بولیوی در مسیر بازگشت به دموکراسی

در این مراسم «دیوید چوکوهونکا» به عنوان معاون لوئیس آرسه نیز بر حفظ اصول و ارزش های ملت چندفرهنگی بولیوی و التیام زخم های به جا مانده از کودتا و دولت موقت تاکید کرد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه سال ۹۸) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت.

اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر در دولت موقت با زیان میلیارد دلاری رو به رو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی این کشور، بخش صنایع و تجارت متحمل دست‌کم ۱. ۱ میلیارد دلار زیان شد.

لوئیس آرسه"، وزیر اقتصاد دوره ریاست جمهوری مورالس، به عنوان رئیس حزب "جنبش برای سوسیالیسم" (MAS)، در انتخابات ماه گذشته پیروز شد و روز یکشنبه به عنوان مراسم تحلیف ریاست جمهوری وی تعیین شد.

مورالس که به دنبال پیروزی آرسه، پیش تر از بازگشتش به کشور در روز ۲۱ آبان، سه روز پس از تحلیف آرسه خبر داده بود، روز شنبه تأیید کرد که روز ۲۱ آبان (دوشنبه) از تبعید برمی‌گردد، اما گفت که "آلبرتو فرناندز"، رئیس جمهور آرژانتین به "دلایل امنیتی" او را همراهی خواهد کرد.

بولیوی در مسیر بازگشت به دموکراسی

ملت بولیوی، در آستانه تحولی تاریخی در مسیر بازگشت به پیشرفت و دموکراسی، به مناسبت تحلیف رئیس جمهوری جدید، پایان یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های دهه اخیر را جشن گرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی