ایران مسیری هموار برای رسیدن اتباع غیرمجاز به ترکیه


ایران مسیری هموار برای رسیدن اتباع غیرمجاز به ترکیه

در حالی که به نظر می‌رسید با کاهش ارزش پول ملی و شیوع کرونا، شاهد کاهش چشمگیر اتباع بیگانه در کشورمان هستیم اما در واقع ایران به گذرگاهی هموار برای اتباع غیرمجاز جهت عزیمت به سوی ترکیه و کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورهای خود از حداقل‌ انتظاری بود که به دنبال کاهش ارزش پول ملی در کشورمان وجود داشت ولی هر چند در ابتدا تحقق این موضوع به واقعیت نزدیک بود اما باز هم این انتظار در صورت تغییر نکردن وضعیت استان، محقق نشد.

«سعید پرویزی» مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری یزد در این باره اظهار می‌کند: بسیاری از اتباع در سال گذشته به دنبال کم ارزش شدن پول ملی ایران و به دلیل شیوع کرونا، خواستار بازگشت به کشورشان شده بودند به طوری که شاهد رشد حدوداً ۲۰۰ درصدی مراجعات اتباع به اداره کل اتباع استان نسبت به سال‌های قبل برای طرد از کشورمان بودیم.

وی ادامه می‌دهد: البته در واقعیت آمار تغییر زیادی نکرد چرا که بسیاری از این اتباع در تلاش هستند تا از طریق مسیرهای ترانزیتی کشورمان به ترکیه و کشورهای اروپایی بروند و ایران صرفا گذرگاهی برای رفتن آنها به مقصد نهایی است.

یزد یکی از استان‌های بسیار مهاجرپذیر کشور به شمار می‌رود که از سوی اتباع بیگانه به «بهشت ایران» شهره است و به دلیل فراهم بودن اشتغال و سازگاری بسیاری از یزدی‌ها با سکونت اتباع، شاهد خیل زیادی از مهاجران و اتباع است؛ مهاجرانی که اغلب با سودای درآمد و کار به کشورمان مهاجرت و یزد را به عنوان مقصد سکونت خود انتخاب می‌کنند.

هر چند نباید از مشکلات مهاجران و سختی‌های این افراد چشم پوشید اما اتباع غیرمجاز پیوسته برای یزد مشکلاتی را رقم زده‌اند و از تخلف‌های صنفی گرفته تا مشکلات بهداشتی و امنیتی متعددی را برای یزد رقم زده‌اند.

سهم ثابت اتباع مجاز از جمعیت یزد

مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی استان با بیان این که حدود پنج درصد از جمعیت کل استان یزد را اتباع مجاز تشکیل می‌دهند، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان سکونت دائم اتباع در استان می‌گوید: برخی اتباع خارجی در سال‌های بسیار دور و حدود ۴۰ سال پیش وارد استان شده و به عنوان جمعیت ثابتی در استان به شمار می‌روند به طوری که آمار جدیدی از بیرون به عنوان اتباع مجاز به آن‌ اضافه نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: در واقع آمار جدید به جمعیت اتباع مجاز استان در این سالها اضافه نشده و تغییرات آماری در این حوزه عمدتاً مربوط به تولدهای جدید و مرگ و میر در این این جمعیت بوده که رشد زیادی هم نداشته است.

به نظر می‌رسد اتباع مجاز در استان تقریباً مشخص است ولی آمار دقیقی از اتباع غیرمجاز وجود ندارد هر چند مدتی قبل «محمدرضا صباغیان» یکی از نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالان اقتصادی، از وجود ۱۵۰ هزار تبعه غیرمجاز در یزد گلایه کرد؛ رقمی که در مقابل جمعیت حدود یک میلیونی استان یزد رقم بالایی است و حتی بعضی از مسئولان معتقد هستتد که جمعیت اتباع غیرمجاز یزد بیشتر از این آمارهاست.

رئوس پرجاذبه مثلث مهاجرت اتباع

مدیر کل اتباع خارجی استانداری با بیان این که یزد با پدیده تردد و اسکان اتباع مواجه است، می‌گوید: یکی از دلایل این اتفاق، جاذبه استان یزد شامل وجود زمینه‌ی اشتغال و استقبال کارفرمایان به دلیل منفعت‌های اقتصادی است و به تبع آن، زمینه اسکان اتباع در شهر نیز فراهم می‌شود.

پرویزی ادامه می‌دهد: البته این بخش از جامعه هم نیازمند تامین زیرساخت‌هایی مانند مدرسه، نمازخانه، درمانگاه و سایر زیرساخت‌هاست ولی از طرفی معضلات فرهنگی و اجتماعی مربوط به سکونت این اتباع غیرمجاز نیز از جمله آسیب‌های اجتماعی در استان است.

وی با بیان این که رفع مشکل اتباع غیرمجاز یزد نیازمند حذف یکی از رئوس مثلث «اشتغال، اسکان و تردد» آن‌هاست، تاکید می‌کند: تنها در این صورت می‌توانیم شاهد رفع مشکلات مربوط به اتباع بیگانه عمدتاً غیرمجاز در استان باشیم.

پرویزی در پایان متذکر می‌شود: غالباً در استان مشکلی با اتباع خارجی مجاز به دلیل رعایت قوانین و ضوابط از سوی آنها نداریم و عمده مشکلات ناشی از هنجارشکنی‌های اتباع غیرمجاز است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد