980 میلیارد ریال برای احداث بزرگترین مجتمع باغی کردستان هزینه شد


980 میلیارد ریال برای احداث بزرگترین مجتمع باغی کردستان هزینه شد

سنندج - ایرنا - مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 980 میلیارد ریال اعتبار تاکنون برای احداث بزرگترین مجتمع باغی این استان به مساحت چهار هزار و 300 هکتار هزینه شده است.

مهدی فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در استان ۱۴ مجتمع باغی احداث شده است، اظهار داشت: مجتمع پانزدهم در پایاب سد آزاد احداث می‌شود که با اتمام عملیات آن سطح مجتمع‌های باغی از یک هزار هکتار به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار می‌رسد.

وی افزود: برای احداث این مجتمع یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار تصویب شده که شامل یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال جهت زیرساخت‌ها (انتقال آب از سد به اراضی) و ۲۷۰ میلیارد ریال نیز برای ایجاد اراضی باغی اختصاص یافته است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۸۵ میلیارد ریال از اعتبار احداث زیرساخت‌ها به استان تخصیص یافته که ۹۸۰ میلیارد ریال آن نیز هزینه شده و اتمام این بخش نیازمند تامین ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار است.

وی یادآور شد: آب مورد نیاز شبکه فرعی آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سامانه انتقال سد آزاد از محل سامانه خط انتقال سد آزاد به قوچم و در هفت نقطه آبگیر تامین و مقرر شد بر اساس برنامه مصوب اولیه در اراضی شیب دار روستاهای بخش کلاترزان سنندج تا شهر حسن آباد این شهرستان به صورت شبکه آبیاری قطره‌ای اجرا ‌شود.

فتحی هدف از اجرای طرح، تامین آب مورد نیاز طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار و مستعد منطقه، رفع محرومیت زدایی و افزایش تولید بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای آن برای چهار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بخش زیرساخت‌های این طرح در چهار ناحیه عمرانی آبگیرهای یک تا هشت سد با چهار پیمانکار از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شروع شده و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۴ درصدی در حال اتمام است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در حال حاضر در آبگیرهای یک تا سه این طرح طراحی و تهیه نقاط چاله کنی جهت غرس نهال شروع شده و بزودی عملیات اجرایی احداث باغ در اراضی تعیین شده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در این اراضی نهال‌های سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، بادام، گردو و انگور آبی غرس می‌شود، یادآور شد: پیش بینی‌شود با باروری اقتصادی این باغات سالانه بیش از ۵۰ هزار تن انواع محصول تولید و روانه بازار شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۵۰ هزار هکتار باغ است که سالانه ۴۰۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس