جانشین علیرضا فغانی کیست؟ | علی اصغر مومنی قربانی تسویه حساب با فریدون اصفهانیان


جانشین علیرضا فغانی کیست؟ | علی اصغر مومنی قربانی تسویه حساب با فریدون اصفهانیان

خروج نام علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی ایران، اغلب اهالی فوتبال و جامعه داوری را علیه فریدون...

فریدون اصفهانیان نام علیرضا فغانی را از لیست داوران بین المللی ایران خارج کرده است. اصفهانیان که پیش از این هم مورد تایید اغلب داوران فعال نبود، با این اشتباه استراتژیک که البته می تواند یک دستور دیکته شده از مقام های بالاتر باشد، بخش عمده ای از اهالی فوتبال و جامعه داوری را تبدیل به مخالف جدی خود کرده است.

به گزارش طرفداری، تنها یک روز پس از آن که خبر رسید فریدون اصفهانیان نام علیرضا فغانی را از لیست داوران بین المللی ایران خارج کرده، در حالی که هنوز خبر انتخاب سیدعلی اصغر مومنی برای قرار گرفتن نامش در لیست داوران بین المللی ایران به صورت رسمی منتشر نشده، برخی نگاه ها به سمت داور جایگزین علیرضا فغانی رفته است و عده ای در حال حمله به این داور جوان نوشهری هستند.

البته سیدعلی اصغر مومنی تنها قربانی این اتفاق نیست. گفته می شود با خروج علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی، منصوری و ابوالفضلی دو کمک داور ایرانی که در تیم داوری فغانی بودند هم قربانی می شوند و شانس حضور در جام جهانی را از دست می دهند. اما علی اصغر مومنی کیست و چگونه جایگزین مطرح ترین داور ایرانی می شود؟

جانشین احتمالی فغانی را بهتر و بیشتر بشناسید

سیدعلی اصغر مومنی، متولد سال 1366 در نوشهر، 33 ساله، دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس عمران، یکی از دو داور زیر 35 سال فعال در لیگ برتر ایران است که مطابق معیارهای مدنظر فیفا شرایط حضور در لیست داوران بین المللی ایران را داشت. فیفا تاکید دارد داورانی که برای اولین بار وارد لیست بین المللی می شوند، حتما باید زیر 35 سال باشند. شرط بعدی این است که حداقل 8 بازی در لیگ برتر که سطح اول رقابت باشگاهی در کشور است، قضاوت کرده باشند. مومنی در لیگ برتر نوزدهم 8 بازی را سوت زد و 33 ساله است.

مرتضی منصوریان و علی اصغر مومنی تست دادند

در فوتبال ما، فقط مرتضی منصوریان از مشهد و مومنی از مازندران شرایط حضور در لیست بین المللی را داشتند که به گفته یکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال، از این دو نفر تست گرفته شده و هنوز معلوم نیست کدام یک وارد لیست می شود.

هنوز کمیته داوران به طور رسمی اعلام نکرده جایگزین فغانی کدام داور است؛ منصوریان یا مومنی اما در جامعه داوری این خبر دهان به دهان می چرخد که مومنی آزمون ها را موفق تر پشت سر گذاشته و او وارد لیست می شود.

مدیر ارشد فدراسیون: به ما گفتند فغانی دیگر نمی توانست در لیست باشد

یکی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال در این خصوص به طرفداری گفت:

کمیته داوران مدعی است با توجه به این نکته که علیرضا فغانی در لیگ برتر ایران قضاوت نمی کند و امسال هم در تست های اولیه لیگ برتر شرکت نکرد، دیگر نمی توانست عضو لیست ایران باشد و به جای او باید یک داور جوان زیر 35 سال را به فیفا معرفی می کردیم. طبق گزارشی که به ما دادند از مرتضی منصوریان و علی اصغر مومنی که شرایط قرار گرفتن در لیست را داشتند چون هم زیر 35 سال بودند و هم در لیگ برتر 8 بازی سوت زده بودند، تست های مختلفی گرفته شد، از آزمون زبان گرفته تا آزمون بدنی، امتحان دانش داوری، ویدئو تست و ... و حالا قرار است نفر برگزیده در لیست جدید داوران بین المللی ایران به فیفا معرفی شود.

داور لیگ برتری: انتخاب مومنی ربطی به اصفهانیان ندارد

آنهایی که می خواهند فریدون اصفهانیان را بزنند، انتخاب مومنی را به او ربط می دهند و می گویند این داور زیر چتر حمایت سرپرست کمیته داوران است اما یکی از داوران باتجربه که در لیگ برتر قضاوت می کند، به طرفداری گفت:

مومنی هیچ ارتباطی به اصفهانیان ندارد. مومنی سال 1392 در دوران ریاست حسین عسگری در کمیته داوران به عنوان داور رقابتهای لیگ یک انتخاب شد و به اصطلاح سوت لیگ آزادگان خود را از عسگری گرفت. او در دوره ریاست حسن کامرانی فر وارد لیست لیگ برتر شد و در دوره هدایت ممبینی هم برای اولین بار یک بازی لیگ برتر را قضاوت کرد. اگر اشتباه نکنم بازی گل گهر و نفت آبادان اولین بازی بود که این داور در لیگ برتر قضاوت کرد. تا پیش از آن، بالغ بر 40 ابلاغ داور چهارم و داور پشت دروازه داشت اما اولین سوت لیگ برتر را ممبینی به او داد که بعد از اعلام بازنشستگی اصفهانیان و اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته ها جانشین فریدون اصفهانیان شد و اصلا ربطی به اصفهانیان ندارد. فریدون اصفهانیان هیچ نقشی در رشد داوری مومنی نداشت. مومنی فصل قبل که اصفهانیان هیچ سمتی در کمیته داوران نداشت، به خاطر شرایط سنی زیر 35 سال یکی از نامزدهای معرفی به لیست بین المللی شد و صفیری وقتی سرپرست کمیته داوران بود، هفته آخر لیگ برتر نوزدهم به او بازی پخش مستقیم هم داد. بازی استقلال و شاهین بوشهر را به او سپردند. ما تقریبا از نیم فصل دوم می دانستیم مومنی و منصوریان گزینه های کمیته داوران برای ورود به لیست بین المللی هستند چون شرط اول که همان شرایط سنی زیر 35 سال است را داشتند. به ما گفته اند مصاحبه نکنید ولی من تلفنی به دوستان گفتم نباید یک داور قربانی تسویه حساب با اصفهانیان شود. جناب اصفهانیان همین جوری هم داوران را قربانی می کند!

اصفهانیان مرجان زاده را در لیگ برتر قربانی کرد، مومنی و منصوری و ابوالفضلی را در لیست!

این داور لیگ برتری تاکید کرد:

جناب اصفهانیان در پایان هفته اول لیگ برتر، مهدی مرجان زاده داور بازی ذوب آهن و فولاد را قربانی کرد و گفت این داور متاسفانه اشتباه داشت. یک نفر هم پیدا نشد به ایشان بگوید اشتباه را شما داشتید که بازی به این حساسی را به مهدی مرجان زاده سپردید. این همه داور باتجربه تر در لیگ برتر حضور دارد، یکی از آنها را به اصفهان می فرستادید. شما داوری که خودتان هم می دانید در سطح ممتاز لیگ برتر نیست را برای یک بازی حساس انتخاب می کنید و بعد که دقیقه 95 اشتباه کرد، او را به مسلخ می فرستید. من به رحمان رضایی حق می دهم از قضاوت مرجان زاده شاکی باشد. خطای بازیکن ذوب آهن روی مهاجم فولاد بیرون محوطه جریمه انجام شد و اصلا پنالتی نبود و من هم جای رحمان باشم شک می کنم ولی مقصر مرجان زاده نیست، مقصر کسی است که سر مسائل شخصی داوران باتجربه را کنار گذاشته و از آنها استفاده نمی کند چرا که به گوشش رسیده مثلا فلانی و فلانی مخالف بازگشت ایشان به کمیته داوران بودند یا یک نفر از داوران جایی پشت سرش گفته ایشان که بازنشسته است، چرا نمی گذارد یک مدیر دیگر رییس کمیته داوران شود!

کارشناسان داوری هم معتقدند بهتر بود فریدون اصفهانیان از علیرضا فغانی برای حضور در تست های لیگ برتر دعوت به عمل می آورد و او را در لیست بین المللی ایران حفظ می کرد تا منصوری و ابوالفضلی هم که کمک های او بودند، شانس حضور در جام جهانی را از دست نمی دادند.

بیشتر بخوانید:

با حذف علیرضا فغانی، کمیته داوران شانس جام جهانی را از داوران ایرانی گرفت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد