برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان نرگسی امکان‌پذیر شد


برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان نرگسی امکان‌پذیر شد

چاه شماره 13 میدان نرگسی در قالب طرح توسعه 28 مخزن به تولید رسید و به این ترتیب، برداشت نفت از مخزن بنگستان این میدان برای نخستین بار امکان‌پذیر شد.

به گزارش شانا، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از به تولید رسیدن چاه ۱۳ میدان نرگسی خبر داده و اعلام کرده است: این چاه در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن حفاری شده و پس از تکمیل در سازند سروک و اسیدکاری حفره باز، امکان برداشت نفت از مخزن بنگستان میدان با دبی تقریبی ۳ هزار بشکه فشار سرچاهی ۱۶۰۰ پام فراهم شده است.

در این گزارش آمده است: پیش از این، تنها از مخزن آسماری - جهرم میدان نرگسی نفت برداشت می‌شد و مخازن بنگستان و خامی تولیدی نداشتند، اکنون با حفاری چاه شماره ۱۳، تولید نفت در مخزن بنگستان میدان نیز عملیاتی شده است.

بر پایه این گزارش، مخزن آسماری - جهرم میدان نرگسی در سال ۱۳۵۳ با حفر چاه شماره یک کشف شد و از سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید که مقدار برداشت نفت از ۱۲ حلقه چاه این میدان، تاکنون به حدود ۹۷ میلیون بشکه نفت رسیده است.

از میان ۱۲ حلقه چاه موجود، تنها دو حلقه چاه (۱ و ۸) برای بررسی وضعیت مخزن بنگستان حفاری شده که در آزمایش نخست در چاه شماره یک، دو آزمایش ساق مته در مخزن بنگستان انجام شد و در سازند بنگستان سیالی مشاهده نشد و در آزمایش دوم در سیال مشاهده‌شده زیر شیر DCIP نفت با شاخص سبکی ۳۳.۴ بوده که به‌دلیل کندی رشد فشار و تخلخل پایین، مورد توجه قرار نگرفت. آزمایش لایه‌آزمایی دوباره انجام شده ازسوی اکتشاف در چاه شماره ۸ هم بیانگر وجود آب در سازند سروک بوده است.

بر اساس اعلام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، با توجه به تولیدی شدن چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای آزمایش‌های تکمیلی، تعیین مقدار نفت درجا، ذخیره قابل برداشت و فازهای توسعه‌ای مخزن بنگستان این میدان در حال بررسی است.

میدان نفتی نرگسی در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر و در منتهی‌الیه جنوب شرقی فروافتادگی دزفول و در مجاورت میدان‌های رودک، سولابدر و گلخاری قرار دارد. طول و عرض تقریبی این میدان به ترتیب ۲۸ و ۴ کیلومتر و توسعه آن در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن به شرکت حفاری دانا سپرده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو