سرگیجه مسافران در 72 تن قم


سرگیجه مسافران در 72 تن قم

مدت هاست که وضعیت حمل و نقل در میدان72 تن استان قم یک معضل بزرگ برای شهروندانی است که قصد خروج از استان قم را دارند.

در گذشته خروج از استان از طریق استفاده از اتوبوس های بین راهی در کمترین زمان ممکن و با حق انتخاب های گوناگون رخ می داد اما از مرداد ماه امسال با اعمال محدودیت های اداره راهداری جاده‌ای دیگر حق انتخابی برای مسافران وجود ندارد.
برای مثال تا چند ماه پیش صرفا کافی بود خودتان را به میدان ۷۲ تن برسانید و به سرعت از قم خارج شوید اما الان با ممنوعیت استفاده از اتوبوس های بین راهی برای خروج از قم باید حداقل ۱ساعت زمان را برای حرکت از قم در نظر بگیرید.
اما اتفاق مهمی که در راستای این تصمیم لحاظ می شود، متضرر شدن مسافران از هر لحاظ است که برای شفافیت این موضوع اقدام به خروج از قم با استفاده از اتوبوس های بومی کردیم.
زمانی که به میدان ۷۲تن رسیدم ابتدا به سراغ دستگاه های عابر بانک رفتیم تا مقداری وجه نقد دریافت کنیم که نزدیک ترین عابر بانک به پایانه خراب بود و باید سایر عابر بانک ها را امتحان می کردیم، بالاخره بعد از دریافت وجه از دستگاه به سراغ اتوبوس هایی مسیر قم-تهران رفتیم اما مثل گذشته دیگر خبری از اتوبوس های پارک شده روبروی دکه های فروش سوهان نبود و دیگر صدای بلند تهران ۲نفر، تهران حرکت، تهران ۱۵تومن به گوش نمیخورد و دیگر مثل گذشته نمی توانستیم از میان چند اتوبوس یا ویژگی ها و قیمت های مختلف یکی را انتخاب کنیم.
یک دوربین و یک دکه روبروی پایانه مستقر بود که از توقف اتوبوس های غیر بومی خودداری می کرد، پرس و جو کردیم تا ببینیم چگونه می توانیم از طریق اتوبوس به تهران سفر کنیم.
روبروی دکه های سوهان فروشی دو اتوبوس که وی آی پی نبودند پارک شده بودند که قرار بود به نوبت مسافران را به تهران ببرند، رفتیم که سوار اتوبوس شویم که یک از راننده ها گفت: باید صبر کنید اتوبوس پر بشه بعد حرکت می کنیم.
سوار اتوبوسی که از کیفیت پایینی برخوردار بود شدیم، صندلی های اتوبوس بیش از حد به یکدیگر نزدیک بود و اگر میخواستی فاصله را رعایت کنی باید هزینه صندلی خالی را پرداخت می کردی.
پر شدن اتوبوس حدود ۱ساعت طول کشید و در این بازه مدام راننده می گفت: الان حرکت می کنیم! وبسیاری از مسافرین پیاده شدند و از طریق ماشین به تهران سفر کردند.
بالاخره بعد از ۱ساعت اتوبوس حرکت کرد اما بسیاری از مسافرین و راننده از ماسک استفاده نکردند و خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گزاری نبود، حتی دستگاه کارتخوان نیز برای رد و بدل نشدن پول به دلیل رعایت مسائل بهداشتی نبود.
در این راستا با معاون حمل و نقل اداره راهداری جاده ای استان قم به گفت و گو پرداخیتم؛ حمید سالاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در تصریح معضلات اخیر میدان ۷۲تن قم، گفت: با توجه به شرایط کرونا که منجر به کاهش چشمگیر مسافران و متضرر شدن رانندگان و شرکت های مسافربری شد، از تاریخ ۱۶مرداد ماه مقرر شد تا اتوبوس های عبوری و غیربومی در میدان ۷۲تن برای سوار کردن مسافران توقف نکنند.
معاون حمل و نقل اداره راهداری جاده ای استان قم در تصریح این مصوبه گفت: با توجه به کاهش ۸۰درصدی مسافران در زمان کرونا و اعتراض رانندگان، حکم عدم استفاده از اتوبوس های غیربومی از طرف دادستانی صادر گردید.
وی اظهار کرد: در گذشته یک پایانه رسمی و یک پایانه غیر رسمی وجود داشت که طی این مصوبه، این دو پایانه ادغام شدند و به طور رسمی یک پایانه روبروی دکه های فروش سوهان با وجود دو شرکت مسافربری مستقر شده است.
سالاری در خصوص شرایط استفاده از اتوبوس های بومی اظهار کرد: برای معطل نشدن مسافران اتوبوس ها پس از ۲۰ دقیقه انتظار ملزم به حرکت هستند؛ همچنین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای رانندگان و مسافران الزامی است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از اتوبوس های غیر بومی برای مسافران به صرفه تر است، عنوان کرد: اتوبوس های غیر بومی کیفیت بهتر و قیمت مناسب تری نسبت به اتوبوس های بومی دارند اما به دلیل حمایت از شرکت های مسافر بری بومی، استفاده از اتوبوس های غیر بومی با محدودیت هایی همراه است.
سالاری با بیان اینکه توقف طولانی مدت اتوبوس ها در مسیر ممنوع است، افزود: مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سمت رانندگان می توانند با شماره تلفن ۱۴۲ تماس حاصل نمایند که درخواست شان در اسرع وقت مورد رسیدگی واقع شود.
معاون حمل و نقل اداره راهداری جاده ای استان قم در انتها با اشاره به اینکه مشکلات میدان ۷۲تن بسیار زیاد است، اظهار کرد: اصلاح و ساماندهی این پایانه بازه زمانی طولانی را می طلبد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا