روایت رسانه سوئیسی از حُسن روابط تهران - بِرن به‌رغم تحریم


روایت رسانه سوئیسی از حُسن روابط تهران - بِرن به‌رغم تحریم

تهران - ایرنا - تارنمای خبری سوئیس انفو روز سه شنبه در گزارشی از حسن روابط و مناسبات تجاری با ایران به رغم تحریم ها خبر داد؛ توافق نامه حمل و نقل جاده ای بین این دو کشور، ایجاد کانال مالی برای مبادله کالاهای بشردوستانه از جمله آن وارد است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای خبری سوئیس انفو/ swissinfo.ch از حسن روابط و مناسبات تجاری با ایران به رغم تحریم ها خبر داد؛ توافق نامه حمل و نقل جاده ای بین این دو کشور از جمله مواردی است طی دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از برن در دو سال گذشته به امضاء و تصویب رسیده است.

سفارت سوئیس در تهران با انتشار توییتی در ۱۹ اکتبر / ۲۸ مهر نوشت: موافقت نامه حمل و نقل جاده‌ای بین ایران و سوئیسکه طی دیدار جناب رییس جمهوری روحانی از برن در ژوئیه ۲۰۱۸ امضاء شده ‌بود، با اکثریت قابل ملاحظه در مجلس به تصویب رسید. این موافقتنامه حمل و نقل دوجانبه در زمینه کالا و مسافر را تسهیل کرده و نشانه گسترش مناسبات و تجارت بین‌المللی است.

سوئیس انفو به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه سوئیس نوشت: توافق نامه همکاری در زمینه حمل و نقل که سوئیس و ایران در سال ۲۰۱۶ منعقد کرده اند و اهداف آن در سال ۲۰۱۸ مورد تأیید قرار گرفته، زمینه توسعه و تعمیق روابط دو کشور را فراهم کرده است.

این تارنمای خبری افزود: توافق نامه ایران و سوئیس در بخش حمل و نقل، نمونه بارزی از روابط اقتصادی خوب این دو کشور است.

سوئیس انفو به نقل از «کریستین بلیکن استورفر/ Christian Blickenstorfer» مشاور سفیرسوئیس در ایران در دهه ۱۹۸۰، تصریح کرد: از زمان انعقاد توافق هسته ای ایران (برجام) ۲۰۱۵، سوئیس درصدد احیای همکاری اقتصادی و تجاری با ایران است.

وی افزود: پس از انعقاد توافق هسته ای ایران و لغو تدریجی تحریم ها، چندین کشور اروپایی خواستار توسعه تبادلات تجاری خود با ایران شدند.

تبعیت نکردن سوئیس از همه تحریم های ضد ایرانی

از سال ۲۰۰۷، سوئیس تابع تحریم های سازمان ملل علیه ایران است؛ اما در گام بعدی، فقط بخشی از تحریم های ضد ایرانی اتحادیه اروپا را اعمال کرد؛ پس از اجرایی شدن توافق هسته ای (برجام) در سال ۲۰۱۶، حتی تبعیت از تحریم ها را کاهش داد.

«کریستین بلیکن استورفر» یادآور شد: واضح است که سوئیس باید از تحریم های اعمال شده از سوی سازمان ملل تبعیت کند، اما الزامی برای تبعیت از تحریم های ایالات متحده یا اتحادیه اروپا ندارد.

وی گفت: واشنگتن تهدید کرده که از شرکت های متخلف از تحریم های آمریکا شکایت خواهد کرد؛ خطری که شرکت ها و قاعدتا بانک های فعال در آمریکا نمی خواهند آن را بپذیرند.

سوئیس انفو تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهور منتخب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده که قصد دارد به توافق هسته ای ایران (برجام) بازگردد.

کانال مالی سوئیس برای مبادله کالاهای بشردوستانه

سوئیس انفو در ادامه نوشت: در فوریه سال ۲۰۲۰، سازوکار مالی برای تامین اقلام بشردوستانه در ایران، اجرایی شد که بر اساس آن، یک کانال پرداخت امن از طریق یک بانک سوئیسی برای صادرات محصولات غذایی، دارویی و پزشکی شرکت های مستقر در سوئیس به ایران را فراهم می کند.

سوئیس انفو نوشت: در اکتبر سال ۲۰۲۰، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که از سال ۲۰۰۷ اعمال می شد، به پایان رسید؛ روسیه و چین نیز از فروش سلاح به ایران ابراز تمایل کرده اند؛ اتحادیه اروپا نیز هنوز در زمینه فروش اسلحه با ایران تجارت نخواهد کرد، زیرا تحریم های آن تا سال ۲۰۲۳ ادامه دارد.

سنت روابط حسنه برن - تهران

به گزارش سوئیس انفو؛ اینکه سوئیس با همکاری مقامات ذی صلاح، موفق به مذاکره در مورد این کانال مالی شده؛ حکایت از حسن روابط دیرینه این دو کشور دارد؛ چرا که در یک قرن گذشته، برن روابط دیپلماتیک خوبی با تهران برقرار کرده است.

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس در قالب دیداری رسمی، روز شنبه ۱۵ شهریور ماه به همراه هیاتی بلندپایه به ایران سفر کرد. یکی از دلایل این سفر بزرگداشت صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک ۲ کشور بود علاوه بر این به نظر می‌رسد این سفر در چارچوب وساطت مالی سوئیس میان اتحادیه اروپا با ایران و همچنین برای فعال کردن صندوق مالی خاص سوئیس برای سهولت تجارت ایران به تهران بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی