والدین دخالت در زندگی زناشویی فرزندان را کنار بگذارند


والدین دخالت در زندگی زناشویی فرزندان را کنار بگذارند

یک روانشناس، با اشاره به تفاوت دخالت و حمایت از فرزندان در زندگی مشترک، عنوان کرد: زمانی که پدر و مادر با ورود به مشکلات زندگی زوجین فقط منفعت فرزند خودشان را در نظر می گیرند، در واقع در زندگی آنان دخالت کرده اند.

زهره تیموری در گفت وگو با ایسنا، دخالت در زندگی زناشویی را یکی از مشکلات زوج های جوان در مراجعه به متخصصین رابطه و زوج درمانگران دانست و اظهار کرد: این دخالت ها هم از طرف پدر و مادر زوجین و هم از طرف دوستان و آشنایان آنان اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از والدین به فرزند خودشان آن اعتماد و اطمینان لازم را ندارند، تصریح کرد: پدر و مادر خودشان فرزندشان را تربیت کرده اند، اما فکر می کنند فرزندشان از عهده مسئولیت زندگی مشترک برنمی آید و لذا خودشان همانگونه که در دوران کودکی و نوجوانی کمک کار فرزند بودند، در مشکلات زناشویی او نیز سریع ورود می کنند.

این روانشناس، از والدین خواست به رشد و بلوغ و تجربیات فرزندشان اعتماد کنند و گفت: بسیاری از زوج های جوان از هوش کلامی و عملی برخوردار هستند، اما پدر و مادرشان هرگز به آنان اجازه کسب تجارب زندگی را نداده اند و اکنون سعی می کنند خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

تیموری، با اشاره به تفاوت دخالت و حمایت از فرزندان در زندگی مشترک، عنوان کرد: زمانی که پدر و مادر با ورود به مشکلات زندگی زوجین فقط منفعت فرزند خودشان را در نظر می گیرند، در واقع در زندگی آنان دخالت کرده اند؛ این در حالی است که حمایت به معنی در نظر گرفتن منفعت کانون خانواده است و در کنار مصلحت فرزند، باید مصلحت همسر و حتی فرزند او را در نظر بگیریم.

وی شرط ورود به مشکلات زناشویی را درخواست زوجین از خانواده ها و اطرافیان دانست و اضافه کرد: زوج های جوان معمولا در اوایل زندگی از خانواده ها کمک های مالی می خواهند و یا در نگهداری فرزند دچار مشکل می شود لذا والدین در این کمک خواستن ها رغبت نشان دهند، زیرا در حل مشکلات زوجین بسیار کارگشاست، اما زمانی که کمک کردن تبدیل به پیگیری های مکرر و کنجکاوی در زندگی زوجین شود، زمینه دخالت های بعدی شکل می گیرد.

این مشاور خانواده، با بیان اینکه دخالت خانواده در زندگی زناشویی برای طرفین آزاردهنده است، گفت: والدین برای حمایت از فرزندان در زندگی زناشویی به درخواست کمک آنان بدون پیگیری و جست وجو کردن های زیاد پاسخ مثبت دهند تا نقش حمایتی آنان به دخالت تبدیل نشود.

وی ازدواج را پیوند خوردن با یک خانواده جدید بیرون از خانواده خودمان دانست و متذکر شد: در ازدواج یک خانواده جدید شکل می گیرد و لذا والدین نباید فرزندان را مدیون بار بیاورند، یعنی زوجین نباید از بودن در خانواده جدید خود نسبت به پدر و مادر خود احساس گناه و نگرانی و دین داشته باشند.

تیموری، همچنین از زوجین خواست در جریان مشکلات خود پای خانواده ها را وسط نکشند و خاطرنشان کرد: خانواده ها از روی دلسوزی به زندگی فرزندشان ورود می کنند و بدون در نظر گرفتن مصلحت کانون خانواده، نسخه می پیچند لذا زوج های جوان همه راهکارهای ارائه شده از سوی پدر و مادر و دوستان و آشنایان را قبول نکنند و از بلوغ فکری و عاطفی خود استفاده کنند.

وی بلوغ فکری، بلوغ عاطفی و بلوغ مالی را سه مولفه اصلی ازدواج دانست و عنوان کرد: زوجینی که دارای بلوغ فکری و عاطفی هستند، با حرف های خانواده و اطرافیان خیلی زود هیجانی نمی شوند و بدون منطق و استدلال عمل نمی کنند.

این روانشناس، بلوغ مالی را برخورداری از استقلال مالی دانست و اظهار کرد: نداشتن استقلال مالی نیز بستر دخالت خانواده ها را فراهم می کند لذا مردان در زمان ازدواج حتما استقلال مالی را کسب کنند تا درگیر مشکلات بعد از آن نشوند.

تیموری، با تاکید بر لزوم انجام مشاوره قبل از ازدواج توسط زوجین، اضافه کرد: زندگی مشترک سخت است و سازگار شدن با یک فرد دیگر سخت تر لذا مشاوره قبل از ازدواج وضعیت بلوغ های سه گانه را بررسی می کند. همچنین زوجین باید مرزهای اطلاعاتی و روابطی با خانواده را یاد بگیرند، یعنی نباید با کوچکترین اتفاقی در زندگی زناشویی به پدر و مادر گزارش دهند.

وی از زن و شوهرها خواست با گفت وگو مشکلات خودشان را حل کنند و گفت: عدم برخورداری از مهارت گفت وگو و مذاکره موجب شده، زوجین بعد از چند دقیقه صحبت کردن دچار نزاع شوند و لذا باید گفت وگو کردن را یاد بگیریم. همچنین رفت و آمد با خانواده ها باید به اندازه باشد تا موجبات دخالت را فراهم نکند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...