صرفه‌جویی 325 میلیون متر مکعبی آب در قزوین برنامه‌ریزی شده است


صرفه‌جویی 325 میلیون متر مکعبی آب در قزوین برنامه‌ریزی شده است

قزوین- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان تا پایان برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی شده تا هرساله 325 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

به گزارش ایرنا، یدالله ملکی عصر سه شنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان قزوین افزود: یکی از سیاست‌های مهم ابلاغی و مورد توجه وزارت نیرو، مباحث مربوط به سازگاری با کم آبی است که با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت، این موضوع رصد و محقق خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سطح ملی همه استان‌ها مکلف شده اند برای کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی یک برنامه عملیاتی ارائه کنند که در صورت تصویب، استان مکلف به اجرای آن در یک مدت زمان مشخص است.
ملکی با اشاره به لزوم صرفه جویی ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب در استان،افزود: در این برنامه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ۳۰۶ میلیون متر مکعب،آب شرب پنج میلیون مترمکعب، صنعت ۱۲ میلیون مترمکعب و شهرداری ها یک میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده است.
این مسوول با اشاره به وجود یک هزار و ۷۰۰ عدد چاه‌ فرم پنج در استان،افزود: تمامی چاه‌های یاد شده با اخذ دستور قضایی پلمپ شده و از بهره برداری آنها جلوگیری به عمل آمده و برای انسداد کامل آنها نیز سه سال در نظر گرفته شده که ۱۳۰ میلیون متر مکعب سالانه صرفه جویی به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: استان قزوین دارای یک هزار و ۱۸۸ حلقه چاه فرم یک با حجم ظرفیت ۳۳۰ میلیون متر مکعب آب است که با تعیین و تکلیف آن ها صرفه جویی در این حوزه نیز قابل توجه خواهد بود.
ملکی با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز، افزود: بیش از ۲ هزار حلقه چاه آب کشاورزی استان اصلاح پروانه صورت گرفته که با انجام آن سالانه ۱۵۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمده است.
وی خاطر نشان کرد: در صورت اجرای سامانه آبیاری نوین برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات تحت پوشش شرب چاه‌های مشمول فرم یک، برای جلوگیری از خشک شدن درختان به۴۷ میلیون متر مکعب آب در سال نیاز داریم.
مدیرعامل آب منطقه ای استان قزوین یادآور شد: بحران آب نه تنها در استان قزوین و کشور بلکه در جهان به موضوعی روز و حیاتی تبدیل شده که اگر برای مدیریت آن برنامه‌ریزی نشود در آینده نه چندان دور با عواقب زیادی روبه رو می‌شویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید