هنگام رانندگی آفرود در مسیر‌های آبی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟


هنگام رانندگی آفرود در مسیر‌های آبی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام عبور از مسیر آب در سفر‌های آفرودی، نکات بسیاری وجود دارد که با تعدادی از آن‌ها در این گزارش آشنا می‌شوید.

هنگام رانندگی آفرود در مسیر‌های آبی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عبور از گذرگاه‌های آبی می‌توانند جذاب ترین نوع رانندگی آفرود باشد.خودروهای آفرود ضد آب نیستند. عمق واقعی که خودروهای آفرود می‌توانید عبور کنید به نوع آن بستگی دارد به عنوان مثال، یک بلیزر ممکن است در عمقی که تویوتای raised می تواند از آن عبور کند، غرق شود.

بیشتر بخوانید

روغن موتور هم گرفتار دلال بازی شد! / لاکچری بازی پولدار‌ها روغن موتور را گران کرد

هنگامی که محورهای گرم خودرو با آب سرد برخورد می‌کند، به سرعت خنک می‌شوند. این امر منجر به کاهش فشار هوا در داخل محور و محفظه دیفرانسیل شده و باعث می‌شود هوا از طریق دیافراگم‌ها به داخل کشیده شود.

عبور از مسیر‌های آبی یکی از مسائل مهم در آفرود است که نباید آن‌را دست‌کم گرفت. اگر مجبور نباشید از آب عبور کنید، بهتر است از آن بپرهیزید؛ زیرا خطر فراوانی دارد. ورود آب به درون پیشرانه می‌تواند آسیب‌های جدی به آن بزند که گاهی اوقات، به بازسازی کلی نیاز دارد. سیستم‌های الکترونیکی در خودرو‌های مدرن دودیفرانسیل معمولا درمقابل آب حساس هستند و ممکن است آسیب ببینند.

باد موردنیاز لاستیک‌ها چقدر است؟

باد لاستیک‌ها به‌چند دلیل اساسی اهمیت دارند. موفق‌ترین استراتژی در آفرود «انتخاب باد مناسب» برای لاستیک‌ها در طول مسیر است که مسیر‌های آب را هم شامل می‌شود. عاج‌های پهن‌تر و بلند‌تر ناشی از کاهش باد، چسبندگی بیشتری دراختیار می‌گذارند. انتخاب درست این فشار در مسیر‌های دشوارگذر و لغزنده و سنگی نقش مهمی ایفا می‌کند. به‌طور کلی، میزان باد لاستیک‌ها تا قبل از رسیدن به مسیر‌های آبی تعیین می‌شوند.

به‌طور مثال، در مسیر خاکی دارای سنگ‌ریزه فشار باد بین ۲۵ تا ۳۰ PSI تنظیم می‌شود؛ درحالی‌که برای مسیر‌های باتلاقی و سنگی این میزان به ۱۶ تا ۲۳ PSI کاهش می‌یابد. در هنگام عبور از مسیر آب، اول از همه باید به لایه‌ی زیرین رودخانه دقت کنید. اگر لایه‌ی زیرین گلی یا سنگی نبود، فشار باد را کاهش دهید. در هنگام مواجهه با سنگ‌های لغزنده، باد لاستیک‌ها باید بین ۳۰ تا ۲۰ PSI باشد. بستر‌های سفت و سخت را با باد بیشتر لاستیک‌ها می‌توان مدیریت کرد.

راهکار‌هایی برای جلوگیری از گیرکردن

اطراف خود، به‌ویژه لایه‌های زیر سطح را دقیق بررسی کنید. شما با چشم‌بند رانندگی نمی‌کنید و باید بدانید در لایه‌های زیرین رودخانه چه می‌گذرد. قبل از آنکه با خودرو وارد رودخانه شوید، بهتر است پیاده شوید و شخصا مسیر را کنترل کنید. کنترل‌کردن سنگ‌ها و کنده‌های اضافه‌شده به مسیر آب، از نکات مهم عبور از این دست مسیر‌ها است.

عبور از مسیرهای آبی نباید توسط رانندگان کم تجربه انجام شود. اولین کاری که باید قبل از عبور آب انجام دهید، پیاده روی در مسیر مورد نظر است. اگر عمق و یا سرعت جریان آب زیاد است و قادر به راه رفتن داخل آن نیستید از عبور با خودرو هم در آن مسیر خودداری کنید.

به یاد داشته باشید، وسایل نقلیه تا زمانی که آب به داخل آن‌ها نفوذ نکند، شناور می مانند.

استفاده از شاخه‌های قطع‌شده می‌تواند در تعیین عمق آب کمک کند. گاهی اوقات، بلندی‌های موجود در مسیر آب با‌تجربه‌ترین رانندگان را هم گرفتار می‌کند؛ پس، باید مراقب ارتفاع این موانع باشید. در بعضی مواقع، قدم‌زدن در مسیر نیز ممکن است بسیار خطرناک باشد؛ ازاین‌رو قبل از ورود به آب، عقلانی تصمیم بگیرید.

قبل از اینکه بخواهید با جریان آب وارد رقابت کنید، کیف تجهیزات کمکی را باید همراه خود داشته باشید؛ زیرا بازیابی فوری می‌تواند در کاهش خسارت نقشی مؤثر ایفا کند. حمل کیف تجهیزات کمکی مناسب شامل کلاف و سیم بکسل جزو موارد ضروری است. کیف تجهیزات را باید در مکان مخصوص خود در قسمت جلویی خودرو قرار دهید تا دسترسی به آن آسان‌تر باشد.

هنگامی که به مسیر ادامه می‌دهید، سه نکته را باید در نظر بگیرید: همیشه محل ورود و محل عبور و محل خروج از آب را مدنظر قرار دهید و توانایی خودرو خود را در عبور از این سه نقطه ارزیابی کنید. این بدان‌معنا است که باید زاویه‌ی ورودوخروج مسیر را بررسی کنید و موانع موجود در مسیر را باید کنار بزنید. وقتی تمامی این نکات را کامل رعایت کنید، خودرو و به‌خصوص ترمز‌ها هم خنک می‌شوند. شاسی‌بلند‌های مدرن فن‌های بسیار قدرتمندی دارند که اگر آب به‌داخل آن‌ها نفوذ کند و با سرعت بیشتری کار کنند، به‌صورت ناخواسته آب را به درون موتور هم می‌فرستند.

بنابراین، باید محافظی برای فن‌ها در نظر بگیرید تا هنگام نفوذ آب، به خود و پیشرانه آسیب نرسانند. اطلاع از توانایی حداکثر عمق فرورفتن خودرو در آب هم ضروری است. معمولا برای اکثر شاسی‌بلند‌ها این میزان بیش از ۶۰۰ میلی‌متر نیست؛ اما این میزان باید پیش از ورود به آب اندازه‌گیری شود. محل قرار‌گیری منیفولد ورودی هم می‌تواند از برخی حوادث جلوگیری کند. اگر سطح آب پایین‌تر از محافظ سپر باشد و با سرعت راه‌رفتن حرکت کنید، در این حالت، بهترین نوع حرکت روی آب را تجربه خواهید کرد.

برای عبور از مسیر‌هایی که سطح آب بالاتر از سپر یا چراغ‌ها قرار دارد، به اسنُرکِل نیاز خواهید داشت. بدون اسنُرکِل میزان مسافتی که طی می‌شود، کاهش خواهد یافت و خطر وقوع حوادث بیشتر می‌شود. در اغلب فروشگاه‌های خودرو‌های آفرودی، این قطعه را می‌توانید بخرید. برای فهم بهتر نحوه‌ی عملکرد این قطعه، سر خود را روی کاپوت بچسبانید تا بفهمید منیفولد هوا را از کدام ناحیه می‌کشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟