شانگهای محور توسعه شرق پایه


شانگهای محور توسعه شرق پایه

بیستمین اجلاس روسای کشورهای عضو پیمان شانگهای در شرایطی برگزار شد که قدرتهای نوظهور عضو آن همچون چین،خیز بلند خود را برای چند جانبه گرایی در عرصه بین المللی برداشته اند.

به گزارش خبرآنلاین، شهری که تنها به یک محدوده جغرافیایی در سرزمین اژدهای افسانه ای خلاصه نشده بلکه نقطه آغاز پیمانی بین المللی گشت که اکنون با بازیگرانی کلیدی میرود تا نظم نوین جهانی امریکایی برجا مانده از دهه ۱۹۹۰ میلادی را با چالشی جدیروبرو کند.

به تازگی بیستمین نشست سران کشورهای عضو پیمان شانگهای که متاثر از شرایط همه گیری ویروس کرونا به شکل مجازی برگزار گردید با سخنان قابل درنگ روسای کشورهای عضو همراه بود.

در این میان چین به عنوان مبدا و پایه گذار پیمان شانگهای که در طول دو دهه اخیر روند توسعه ای پرسرعتی را آغاز کرده در میان کشورهای عضو نقش اصلی را در بر هم زدن مناسبات یکجانبه ناشی از نظم به اصطلاح نوین جهانی امریکایی پس از فروپاشی شوروی سابق ایفا می کند.

در همین راستا شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین دیروز در اجلاس شانگهای در سخنان خود اعلام کرد: " توسعه واقعی توسعه همه، توسعه خوب و توسعه پایدار است. ما باید با اصرار بر آرمان توسعه توأم با نوآوری، هماهنگی سبز، گشایش و بهره برداری مشترک، گسترش فضای همکاری عملی، به احیای اقتصادی و بهبود زندگی مردم کمک کنیم."

نکته ای که رییس جمهور خلق چین بدان اشاره کرده در واقع همان مبارزه با فاصله طبقاتی ناشی از نگاه لیبرالیستی است که غرب و به ویژه امریکا پس از فروپاشی شوروی سابق به عنوان پرچمدار نظام سرمایه داری در عمل آن را به عنوان الگویتوسعه مدرن سنگ تمام گذاشتند اما غافل از آنکه توسعه پایدار اقتصادی بدون توجه به محوریت آن یعنی "جامعه" و "انسان"غیر قابل دسترس است. چرا که شکاف های موجود در طبقات اجتماعی چه در سطوح داخلی یک سرزمین و چه در عرصه بین المللی تنها به ایجاد نابرابری و در نهایت نارضایتی اجتماعی و نیز اعتراض و هرج و مرج ختم خواهد شد.

از سویی دیگر، رییس جمهور چین خاطر نشان کرد: "بین تمدنها خوب و بد وجود ندارد، تنها، تفاوت و ویژگی وجود دارد. باید ضمن کمک به آموزش و هم آموزی بین تمدنها، افزایش حسن همجواری و دوستی بین کشورها، پایه افکار عمومی برای توسعه سازمان همکاری شانگهای در راستای تحقق توسعه دراز مدت را تحکیم کنیم.

وی در عین حال یک واقعیت را نیز یادآور شد و گفت: " ما باید با اقدامات عملی ضمن اجرای چندجانبه گرایی و بهبود مدیریت جهان، از نظم و ترتیب بین المللی دفاع کنیم. باید با اصرار بر اصول مشورت مشترک، ایجاد مشترک و بهره برداری مشترک، بر حل امور جهانی از طریق مشورت کشورها، مشارکت در برقراری نظام مدیریت جهانی، بهره مند شدن مردم کشورهای جهان از نتایج توسعه حمایت کنیم."

احترام متقابل به حقوق ملت ها و در عین حال حفظ استقلال، موضوعیست که پایه های نظم بین المللی را در دوره پیش رو میسازد. همچنین یکجانبه گرایی هایی که با اتکا بر توان نظامی و اقتصادی در سه دهه گذشته کوشیده به گفتمان حاکم بر روابط بین الملل از آن سوی اقیانوس اطلس جا بیفتد، مشکلی در روابط میان کشورها بوده که اکنون با ظهور یک شبکه قدرت چندجانبه چون چین، روسیه و ایران به چالش کشیده شده است. از همین روست که تشکیل سازمان همکاری های شانگهای که به ابتکار قدرت نوظهور چین شکل گرفته، میرود تا گفتمان جدیدی از همکاری های جهانی را بهنمایش بگذارد.

311311

کد خبر 1454434

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا