اجرای طرح‌های عمران شهری در آبادان از سوی قرارگاه خاتم آغاز شد


اجرای طرح‌های عمران شهری در آبادان از سوی قرارگاه خاتم آغاز شد

آبادان - ایرنا - اجرای طرح‌های عمران شهری در آبادان با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و سازمان منطقه آزاد اروند آغاز شد.

به گزارش ایرنا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند چهارشنبه در آیین کلنگ‌زنی طرح‌های عمران شهری آبادان گفت: سازمان منطقه آزاد اروند تفاهم‌نامه‌ای معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال در راستای ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء امضا کرده است.
اسماعیل زمانی اظهار داشت: در فاز نخست این تفاهمنامه عملیات بهسازی و نوسازی معابر شهری آبادان در کوی ذوالفقاری، شطیط، علوانیه و امیرآباد با اعتبار اولیه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال به عنوان نقطه شروع این طرح ها اجرا می‌شود.
وی افزود: در این تفاهمنامه ایجاد زیرساخت‌هایی چون آب و فاضلاب، احداث پل‌ در شهرهای آبادان و خرمشهر، بهسازی و نوسازی خیابان‌های شهری همچنین ساحل سازی کارون پیش‌بینی شده است.

زمانی بیان کرد: مسوولان و دلسوختگان نظام و تمام کسانی که در مسائل شهرهای آبادان و خرمشهر دستی بر آتش دارند در تلاش هستند تا اقدامات مثبتی برای توسعه مناسب این ۲ شهر انجام دهند که قرارگاه خاتم نیز بر اساس مسئولیت پروژه‌های مختلفی را در حوزه شهری آبادان و خرمشهر اجرا می کند هرچند که ممکن است این پروژه‌ها دست و پا گیر و زمانبر باشند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: آنچه امروز در قالب کلنگ‌زنی آغاز می شود در واقع فاز نخست تفاهمنامه منعقد شده میان سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگاه خاتم برای انجام کارهای عمرانی در شهرهای آبادان و خرمشهر در حوزه عمران شهری است.
وی در پاسخ به دغدغه نمایندگان آبادان درخصوص تهاتر زمین در قبال ۷۰ درصد از مبلغ تفاهم منعقد شده با قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: در این تهاتر زمین‌های آبادان و خرمشهر برای اجرای پروژه‌های عمران شهری در نظر گرفته شده است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد شهرهای آبادان و خرمشهر به عنوان شهرهای منطقه آزاد اروند توسعه پیدا می‌کنند.
زمانی افزود: طبق تفاهمنامه منعقد شده با قرارگاه خاتم الانبیا ۳۰درصد از هزینه اجرای طرح های عمران شهری نقدی پرداخت می شود و ۷۰ درصد در قالب تهاتر زمین اجرا می‌شود.
وی از استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت در خواست کرد در زمینه تامین اعتبار نقدی این طرح ها منطقه آزاد اروند را یاری کند چرا که شرایط اقتصادی موجود سبب کاهش درآمدهای این سازمان شده است.

امام جمعه آبادان نیز در این آیین گفت: اجرای طرح های عمرانی نقطه آغازی در تاریخ آبادان بعد از جنگ است که اتمام به موقع این پروژه‌ها توسعه و آبادی شهر را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام علی ابراهیمی‌پور اظهار داشت: سازمان منطقه آزاد اروند با تزریق تجهیزات و تکنولوژی در حوزه سلامت و تجهیزات آموزشی در آبادان خدمات رسانی مطلوب و ارزشمندی داشته است.

وی با بیان اینکه حق آبادان پس از جنگ تحمیلی ادا نشد ضمن اینکه در سطح کلی و استانی نیز توجه جدی برای رفع مشکلات آن بخصوص در بخش عمران نشده است گفت: آبادان در حال حاضر دارای نقاط بسیار کم برخورداری است که مقایسه آن با آنچه که این شهر در پیش از جنگ تحمیلی داشت نشان از عدم توسعه یافتگی آن دارد ، آبادان افتخارات زیادی داشت که وقتی آنها را عنوان می‌کردند برای بسیاری تعجب آور بود.

حجت الاسلام ابراهیمی‌پور بیان کرد: آبادان در حوزه کشاورزی و صادرات محصولات پیش از جنگ جایگاه ویژه‌ای داشت که تاکنون به این جایگاه بازنگشته است. بعد از جنگ تحمیلی به رغم تمام اعتبارات تخصیص یافته تحول چشمگیری در زیرساخت های آبادان مشاهده نشد.

وی اظهار داشت: در تمام نقاط شهر آبادان حتی مرکز شهر شاهد عقب افتادگی به لحاظ زیرساخت هستیم که در شان مردم نیست، دشمن نیز با پرداختن به این موضوع در صدد آن است که نظام را ناکارآمد و ناتوان معرفی کند.

امام جمعه آبادان گفت:به رغم هزینه های بسیار تاکنون کارهای اجرایی و عمرانی در آبادان به کاردان سپرده نشده است و حاصل آن عقب ماندگی ۳۰ ساله این شهر است.

حجت الاسلام ابراهیمی‌پور بیان کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء در بحران کم‌آبی حاکم بر منطقه اقدامات شایسته‌ با کیفیت و دقت انجام داد که برای همگان قابل لمس بود، لذا انتظار می‌رود پروژه‌های عمرانی شهر آبادان نیز با همان نگاه پیش برود.

امام جمعه آبادان گفت: حق آبادان در سال‌های متمادی در حوزه های مختلف به ویژه عمران شهری و زیر ساخت آنگونه که باید و شاید ادا نشد، شهرداری برای انجام امور شهری تمام تلاش خود را می‌کند ولی با کمبود نقدینگی و اعتبار مواجه است به طوری که در پرداحت حقوق کارکنان خود با مشکل مواجه است.

وی داشتن شهری با زیرساخت‌های مناسب را مطالبه به حق مردم آبادان دانست و افزود: سالها حضور پیمانکاران مختلف که بیشتر آنها توانایی انجام کامل کار را نداشتند این شهر را دچار عقب ماندگی کرد و باعث دلخوری و گلایه‌مندی مردم شد.

حجت الاسلام ابراهیمی‌پور گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء با استفاده از نیروهای جوان، کاردان و متعهد کارهای بزرگی در بعد ملی و بین‌المللی انجام داده و به خوشنامی از آن یاد می‌شود زیرا کارها را با کیفیت و به لحاظ زمانی به موقع به سرانجام می‌رساند.

جلیل مختار از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انتظار می‌رود سازمان منطقه آزاد اروند در اجرای پروژه‌ها نگاه برابری به آبادان و خرمشهر ۲ شهر تحت حاکمیت خود در زمینه عمرانی داشته باشد.

وی افزود: در سال ۹۷ به سبب خشکسالی و پیشرفت آب شور دریا، کشاورزی منطقه با مشکلات زیادی مواجه شد که برای رفع آن کارهای مطالعاتی صورت گرفت و حاصل این مطالعات احداث سد بالادست و پایین دست بهمنشیر بود که با انجام آن ضمن تامین آب کافی و مورد نیاز کشاورزان احیای نخلستان‌های را نیز موجب می‌شد ولی این کار ناتمام مانده است.

مختار گفت:با پیگیری انجام شده از طریق وزارت نیرو مجوز لازم برای تامین اعتبار ادامه کار از طریق فاینانس داخلی اخذ شده است و از قرارگاه خاتم الانبیاء تقاضا می شود برای تکمیل این طرح وارد عمل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است