پابند الکترونیکی به عنوان جایگزین حبس مورد استقبال واقع نشد


پابند الکترونیکی به عنوان جایگزین حبس مورد استقبال واقع نشد

تهران – ایرنا - معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور به ترویج از فرهنگ استفاده از پابند الکترونیکی در کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و گفت: پابند الکترونیکی به عنوان یک اقدام جایگزین حبس در نظام عدالت کیفری پذیرفته شده ولی به درستی مورد استقبال واقع نشده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، عبدالصمد خرم‌آبادی در نوزدهمین همایش دادستان‌ها با اشاره به نقش کنترل مجرمان حرفه‌ای سابقه دار در ایجاد امنیت و با تاکید بر اینکه امنیت از ضروری ترین نیازهای جامعه است، افزود: یکی از لوازم حفظ امنیت در هر جامعه‌ای کنترل و پایش مجرمان حرفه ای سابقه دار و خطرناک جامعه است.

وی با اشاره به دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار اظهار داشت: این دستورالعمل دستگاه قضایی را مکلف کرده که ستاد مجرمان حرفه ای و سابقه دار را در سه سطح مرکزی ، استانی و شهرستانی تشکیل دهد و علاوه بر دستگاه قضایی کلیه نهادهایی که در حفظ امنیت موثرند عضو این ستاد هستند.

خرم‌آبادی با اشاره به وظایف ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار گفت: این وظیفه ستادهای کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار است که مجرمان حرفه ای، سابقه دار و خطرناک حوزه قضایی خود را شناسایی کنند و بانک اطلاعاتی آنها را تشکیل دهند و پس از شناسایی نیز برنامه‌های پایشی، کنترلی و نظارتی جداگانه برای آنها در نظر بگیرند.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور با اشاره به شیوه نامه‌ای که برای نحوه ورود اطلاعات به بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای وسابقه دار در حوزه قضایی توسط دادستانی کل کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تدوین و به دادسراها ابلاغ شده است از دادستانهای سراسر کشور خواست که ضمن دقت در مطالعه آن نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ضروری است که دادستان‌ها یک نیروی قضایی واداری را برای بررسی امور مربوط به مجرمان حرفه ای و سابقه دار اختصاص دهند تا هر چه سریع‌تر بانک اطلاعاتی تکمیل و برنامه ریزی برای کنترل و نظارت صورت گیرد.

خرم‌آبادی از دادستان‌ها خواست که ضمن تشکیل مرتب جلسات ستاد در ارائه گزارش جلسات اهتمام ویژه داشته باشند و تا زمانی که این امر ساماندهی می شود جلسات فوق العاده تشکیل گردد.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور به ترویج فرهنگ استفاده از پابند الکترونیکی در کاهش جمعیت کیفری اشاره کرد و گفت: این فرهنگ باید به عنوان یک جایگزین حبس در بین همکاران قضایی ترویج پیدا کند و در این زمینه دادگاه‌ها نقش اساسی را دارند. بنابراین باید اهتمام جدی داشته باشند و جلساتی را با قضات دادگاه‌ها تشکیل دهند.

خرم‌آبادی با اشاره به نقش استفاده از مراقبت‌های الکترونیکی در کاهش آمار زندانیان به بخشنامه ای از دادستان کل کشور اشاره کرد و افزود: دادستان کل کشور طی بخشنامه ای مقرر کرده است که دادستان‌ها کلیه زندانیان را با کمک مسئولان زندان غربالگری کرده و کسانی که مشمول استفاده از پابند الکترونیکی هستند، شناسایی و به دادگاه‌ها معرفی کنند واسامی آنها نیز به معاونت نظارت دادستانی کل کشور ارسال شود.

وی تاکید کرد: روسای دادگستری‌ها با تشکیل جلسه با قضات دادگاهها از آنها بخواهند که از موقعیت خوبی که با قانون کاهش مجازات حبس برای کاهش جمعیت کیفری زندانها ایجاد شده حداکثر استفاده را مورد توجه قرار دهند و فرهنگ استفاده از پابند الکترونیک به عنوان یک جایگزین موثر و مفید حبس در بین قضات ترویج یابد.

معاون نظارت بر دادسراهای دادستانی کل کشور نشان کرد: در راستای اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اقدامات دادسرها و دادگستری ها به صورت جداگانه پایش می شود و استان‌ها با شهرستان‌هایی که در این زمینه پیشرو باشند مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین همایش سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت با موضوع «نقش دادستان در امنیت، حقوق عامه و حمایت از تولید» با حضور رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در این همایش موضوعات امنیت، حقوق عامه و حمایت از تولید در کارگروه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دستاوردهای این همایش به عنوان سیاست‌ها و رویه‌های ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور ابلاغ، پیگیری و اجرا می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!