طرز تهیه کتلت کینوا ترد و خوشمزه


طرز تهیه کتلت کینوا ترد و خوشمزه

کینوا یا کینوآ (Quinoa) یا خاویار گیاهی، یک گیاه پرخاصیت و مغزی است که از آن برای تهیه غذاهای مختلف و یا ترکیب در انواع سالاد استفاده می‌شود.

طرز تهیه کتلت کینوا ترد و خوشمزه

این گیاه پر از فایده در بسیاری از کشورها به عنوان جایگزینی برای گندم استفاده می‌شود و به خاطر کالری پایین و پروتئین بالایی که دارد در میان گیاه‌خواران و ورزشکاران محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

طرز تهیه کتلت کینوا بسیار ساده است. طعم لذیذ آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کتلت‌های گوشتی باشد. شما با اضافه کردن این غذای خوشمزه و مقوی به سبد غذایی‌تان، مقادیر زیادی ویتامین، فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان وارد بدنتان می‌کنید که همگی برای سلامت ما بسیار لازم و ضروری هستند.

جالب است بدانید که کینوا علی‌رغم شباهتی که به گروه غلات دارد، فاقد گلوتن است و در دسته غلات جای ندارد. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه کتلت کینوا و خواص کینوا را بخوانید.

زمان تقریبی پخت: ۴۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه ۲۳ عدد کتلت کینوا

کینوا: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز متوسط: ۲/۱

ادویه گرام ماسالا (اختیاری): ۲/۱ قاشق چایخوری

زردچوبه: ۲/۱ قاشق چایخوری

پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری

هویج کوچک: ۲ عدد

لوبیا سفید پخته شده: ۶ عدد

سیب زمینی آب پز له شده: ۱ عدد

نمک و فلفل: به مقدار لازم

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ (اختیاری): ۱ عدد

نشاسته ذرت: ۲/۱ قاشق غذاخوری

آب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن برای سرخ کردن: به مقدار لازم

طرز تهیه

طرز تهیه کتلت کینوا ترد و خوشمزه

مرحله اول

یکی از بهترین انواع روش پخت کینوا درست کردن آن به صورت کتلت است. ابتدا به مقداری که مشخص شد کینوا را درون یک ظرف بریزید و به خوبی بشویید. سپس آن را درون یک قابلمه بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شود. ۱ قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید کینوا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد.

مرحله دوم

بعد از پخت کینوا آب اضافی را از ظرف خارج کنید و آن را کنار بگذارید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز رنده شده را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، پودر زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و سپس هویج و لوبیا را داخل ماهیتابه بریزید. مواد را کمی هم بزنید تا آب آن بخار شود و روی حرارت متوسط پخته شوند.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه کتلت کینوا سیب زمینی پخته شده را کاملاً له کنید و به همراه کینوا به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مقداری از مواد را بچشید و نمک و ادویه غذا را امتحان کنید. حال به اندازه یک توپ کوچک از مواد را بردارید و آن را صاف کنید و درست مثل کتلت گوشت حالت دهید.

مرحله چهارم

طرز تهیه کتلت کینوا ترد و خوشمزه

در ظرفی یک عدد تخم مرغ را خوب بزنید تا منسجم شود. سپس کتلت را ابتدا داخل تخم مرغ بزنید و بعد داخل پودر سوخاری بپوشانید. برای درست کردن آرد سوخاری می‌توانید مقداری آرد سفید را با نشاسته ذرت و آب ترکیب کنید و یک خمیر غلیظ آماده کنید. سپس کتلت‌ها را به این خمیر آغشته کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن روغن کتلت‌ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا رنگ آن‌ها قهوه‌ای شود. برای اینکه از روغن کمتری استفاده کنید، می‌توانید کتلت‌ها را سینی فر قرار دهید تا بدون روغن پخته شوند.

می‌توانید این کتلت خوشمزه را به همراه کاهو، خیار شور و گوجه فرنگی سرو کنید. برای نگهداری این غذا می‌توانید کتلت‌ها را آماده کنید و در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل فریزر نگهداری کنید. هر بار برای درست کردن کتلت اجازه دهید ۴ تا ۵ ساعت بیرون یخچال بماند و بعد آن را سرخ کنید. اگر گیاهخوار هستید و تخم مرغ نمی‌خورید طرز تهیه وگان کتلت کینوا را امتحان کنید و تخم مرغ را حذف کنید.

منبع: مجله کوروش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟