آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی


مدت زمان آموزش1:30ساعت انتخاب نخ ابریشم و پارچه من سعی می کنم با هر چیزی و هر نوع پارچه و یا نخی گلدوزی کنم. همان طوری که تصور میکنید، انجام دادن گلدوزی با هر نخ و پارچه ای ممکن است خیلی خوب نباشه. به جای این که شما از آزمون و خطا درس و تجربه بگیرید من شما رو راهنمایی می کنم تا نخ و پارچه بهتر انتخاب کنید در این درس به شما در مورد...

مدت زمان آموزش۱:۳۰ساعت

انتخاب نخ ابریشم و پارچه

من سعی می کنم با هر چیزی و هر نوع پارچه و یا نخی گلدوزی کنم.

همان طوری که تصور میکنید، انجام دادن گلدوزی با هر نخ و پارچه ای ممکن است خیلی خوب نباشه. به جای این که شما از آزمون و خطا درس و تجربه بگیرید من شما رو راهنمایی می کنم تا نخ و پارچه بهتر انتخاب کنید

در این درس به شما در مورد انتخاب نخ دمسه و استفاده از آن و چگونگی انتخاب پارچه برای گلدوزی آموزش های لازم را می دهم.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

نخ های گلدوزی با دست دو نوع هستند: نخ پنبه ای مرواریدی (پیرل) و نخ ابریشم شش رشته ای یا به عبارتی نخ ابریشم شش لا ، در این کلاس من به صورت جامع با نخ ابریشیم شش لا آموزش میدم. چون من ترجیح می دهم که از این نخ استفاده کنم.

نخ شش لا ابریشمی به دو گروه کوچک تر از نخ ها ، برای دوختن ضخامت های مختلف تقسیم میشن.

نخ پنبه ای مرواریدی توصیه نمی کنم و به جای این که از ضخامت های مختلف این نخ مثل سایز ۳، ۵، ۸ و ۱۲ استفاده کنید می توانید در صورت تمایل از سایز ۳ استفاده کنید که معادل با نخ ابریشمی شش لا است در حالی که سایز ۱۲ آن قابل مقایسه با نخ ابریشمی یک لا است.

نخ گلدوزی دوخت کاملا صفت و یکنواخت است در حالی که نخ پنبه ای به صورت موج دار و کمی تابیده به نظر میرسه.

نخ ها به صورت کلاف و یا مخروطی شکل هستند در حالی که نخ پنبه ای به صورت کلاف و توپی شکل است.

کلاف ها رایج ترین شکل نخ گلدوزی هستند- نخ گلدوزی سبز در بالا به صورت کلاف هست. کلاف ها اغلب به اندازه 7/8 یارد نخ دارند. نخ به صورت مخروطی گاهی زیبا به نظر می رسد اما مشابه با نخ گلدوزی کلاف مانند

هستند که به دور مخروطی پیچیده شده اند. نخ ها به صورت مخروطی اغلب برحسب گرم اندازه گیری می شوند- ۱۰۰ گرم (۴۵۰ یارد برای DMC) و ۵۰۰ گرم (۲۲۷۰ یارد برای DMC). توپ های مربوط به نخ گلدوزی مشابه با نخ پنبه ای بنفش رنگ هستند که در بالا به آن اشاره کردم.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

وقتی که نخ گلدوزی را می خرید، باید در مورد برندهایی که شما انتخاب کردین دقت کنین. نخ های ارزان(نخ کوبلن) دوام رنگی خوبی ندارند یعنی این که بعد از مرطوب شدن پارچه رنگ آنها پخش می گردد. نخ ارزان نیز سفت و زبر هست و کار کردن با آن سخته، بنابراین باعث میشه تا کار گلدوزی کند بشه.

(نخ پنبه ای موجود در مغازه های وسایل خیاطی معمولا بالاترین کیفیت را دارند پس این نگران این مساله نباشید)

برند با کیفیت و مورد علاقه من DMC است.

این نوع نخ گلدوزی به مقدار زیادی در دسترس است و میتوانید رنگ بندی کامل آنرا در سایت مشاهده و تهیه کنید . من به شما این نوع نخ را پیشنهاد می کنم در کل دوره گلدوزی ام از این نوع نخ استفاده می کنم.

این نخ هرگز بعد از شستن رنگ پس نمی دهد و به آسانی می توان با آن کار کرد.

برندهای معروف دیگه در زمینه نخ گلدوزی

J P Coats

Presencia

Sullivan's

Anchor

برند نخ را در ذهنتون بسپارید که سیستم شماره بندی نخ در زمان مرتب نمودن و جور کردن نخ هایتون چه شکلی هست. برای مثال رنگ سیاه در DMC شماره ۳۱۰ و در Anchor شماره ۴۰۳ هست.

نگهداشتن نخ های گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

شما تاکنون نخ های گلدوزیتون را چطور نگهداری می کردین؟ برخی از افراد به صورت کلاف نگه می دارند، برخی از آنها کاغذهای آن ها را در می آوردند و آنها را به صورت توپ هایی از نخ نگه می دارند و برخی نخ ها را بر روی بوبین می پیچند.میتونیم این کار را با نخ پیچ انجام بدیم

من دوست دارم تا از بوبین استفاده کنم و نخ هام را در جعبه های بوبین که در بالا نشان دادم سر و سامان بدم. تلاش می کنم تا بر روی هر بوبین یک نخ را نگهداری کنم و آنها را داخل کیف زیپ داری می گذارم تا کثیف نشوند و موبه نخ نچسبد.

بوبین ها به صورت کارتهای کاغذی یا پلاستیکی هستند که نخ روش پیچیده می شه مثل شکل زیر.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

من شماره هر رنگ را روی بوبین های پلاستیکی با ماژیک با رنگ ثابتی که پاک نشه. این کار باعث میشه وقتی نخم را می خوام راحت برش دارم و خیلی منظم تر کار کنم.

اگه بخوایم با دست بپیچیم باید این کار هارا انجام بدیم

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

اکنون از انتهای نخ شروع کنید و با انگشت شست قرقره کارتی را نگه دارید، و در این حالت به آرامی نخ را با دست دیگه دور بوبین بپیچید.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

بوبین خیلی آرام باید پیچیده بشه. در صورتی که نخ را خیلی محکم بکشید، نخ شما پیچ و تاب می خوره.

نخ باید نسبتا به صورت گرد باشه و در غیر این صورت، کشیدن بیش از حد باعث سفت شدن و پیچ خوردن نخ می شود.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

نخ کردن سوزن و چیدن نخ

برای نخ کردن سوزن با نخ گلدوزی به صورت ساده سر نخ گلدوزی را با قیچی تیزی بچینید و بعد سر نخ را در دهانتان کنید تا مرطوب گردد. نخ مرطوب شده را بین دو انگشت شست و اشاره قرار دهید و سوزن را نخ نمایید.

شما شاید فکر کنید که این روش جالبی نیست اما این روشی بوده که از ابتدا استفاده می کردند. در صورتی که شما در این زمینه مشکل دارید، من پیشنهاد می کنم که از نخ چین استفاده کنید با کمک این وسیله نخ به خوبی چیده می شود و به راحتی سوزن نخ میشه.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

تقسیم کردن رشته نخ گلدوزی

زمانی که شما نیاز دارید که نخ گلدوزی را به رشته هایی تقسیم کنید، بخشی از رشته را در قسمت وسط انتخاب کنید و سپس آن را بیرون بکشید.

شما می توانید نخ را از یک طرف بکشید، اما احتمال این که نخ پیچ بخورد و بتابه و در نتیجه نخ گلدوزی غیر قابل استفاده بشه زیاد هست.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

انتخاب پارچه برای گلدوزی

به صورت حرفه ای شما میتونید روی هر چیزی گلدوزی کنین. اما به هر حال، با پارچه های بالا کار کردن در صورتی که از قبلا گلدوزی نکرده باشید سخت هست. من نمی خواهم شما کار گلدوزی را با پارچه سفت آغاز کنین چون این پارچه ها برای کار کردن شمارا آزار میدن وشما از گلدوزی با دست خوشتون نمیاد .

پارچه مورد علاقه من برای گلدوزی پارچه کتانی است. من از پارچه کتانی یا ابریشم مصنوعی معمولا استفاده می کنم. من این پارچه را به رنگ سفید و طبیعی دارم اما رنگ های دیگه هم وجود داره.

(ابریشم مصنوعی)جزء پارچه هایی هست که نباید در اول کار انتخاب کنید:

پارچه های استریچ مانند پارچه های کشباف، پارچه های بافتنی محکم مانند پارچه های جین و سفت.

بقیه انواع پارچه های دیگر در عکس نشان داده شده است (ابریشم مصنوعی)(ابریشم خام)

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

من دوست دارم قبل از استفاده از پارچه کتانی آن را بشوییم.

پارچه های دیگر برای گلدوزی:

پاناما از این پارچه ها معمولا برای تهیه الگوهای پیش نویس و برای آستر زیر لحاف استفاده می شود. اگر شما می خواهید از این پارچه استفاده کنید از پارچه با بافت سفت و محکم استفاده نکنید. دستتان را در پشت پارچه قرار دهید و اطمینان پیدا کنید که نمی توانید آن را از سوی دیگر پارچه ببینید.

پارچه پنبه ای. پارچه پنبه ای نیز انتخاب خوبی هست، بافت این پارچه شبیه به پارچه چیت هست اما به صورت طبیعی کمی مات تر است. پارچه پشمی. پارچه پشمی مشابه با پارچه پنبه ای است اما کمی سفت تر است. اطمینان پیدا کنید که دسستان را در طرف دیگر پارچه نمی بینید.

آموزش انتخاب نخ و پارچه در گلدوزی

میتونید سوالات خودتون رو در زمینه ی محتوای کلاس ها با چت داخل سایت در میون بذارید.ما در کوتاه ترین زمان ممکن جواب سوالاتتون رو خواهیم داد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلدوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید