کشت چغندرقند در خوزستان از برنامه پیش افتاد


کشت چغندرقند در خوزستان از برنامه پیش افتاد

اهواز- ایرنا - سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: کشت محصول راهبردی چغندرقند در سال زراعی 1400-1399 در استان برای نخستین بار از برنامه مصوب پیش افتاد.

تورج نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود :کشت مصوب چغندرقند در خوزستان در سال زراعی گذشته ۱۳ هزار هکتار بوده که امسال این سطح به ۱۵هزار هکتار افزایش یافت ولی کشاورزان به این سطح زیرکشت قانع نشدند و با افزایش سه هزارهکتاری کشت این محصول ، آن را به ۱۸هزار هکتار رساندند.
وی سطح کشت این محصول را در یک دهه گذشته بی سابقه خواند و افزود: اقتصادی تربودن این محصول در مقایسه با گندم و ذرت و قراردادی بودن کشت آن با کارخانه‌های قند کشوردر افزایش سطح زیرکشت این محصول تاثیرگذار بوده است.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه کشت چغندرقند از اوایل مهرماه شروع شده و هم اکنون به پایان رسیده ،پیش بینی کرد در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱.۱ تا ۱.۲میلیون تن چغندرقند در خوزستان برداشت شود که طبق برنامه همه‌ساله ، به کارخانه‌های قند کرمانشاه ، اسلام آباد، همدان ، اصفهان ، قزوین ، مرودشت شیراز ، شهرکرد و قند شوش حمل خواهد شد.
ناکافی بودن کارخانه‌های قند درخوزستان و تحمیل هزینه‌ سنگین حمل آن به سایر استان‌های کشوراز دغدغه‌ همیشگی کشاورزان چغندرکار خوزستان است.
قرار است تا سال ۱۴۰۱ کارخانه قند دزفول با ظرفیت روزانه ۱۲هزار تن به بهره‌برداری برسد که کمک خوبی برای کشاورزان چغندرکار خوزستان خواهد بود.

مناطق دزفول ، شوش ، اندیمشک ، شوشتر ، بهبهان و اهواز از مناطق عمده کشت چغندرقند در خوزستان هستند.
پارسال حدود ۸۰۰هزار تن چغندر قند در خوزستان تولید و به هشت کارخانه قند کشور ارسال شد.
فقدان زنجیره تولید ، ناکافی بودن صنایع تکمیلی ، فراوری و بسته بندی و در مجموع عدم سرمایه گذاری مناسب در این بخش از چالش‌های عمده بخش کشاورزی خوزستان است.
خوزستان سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دامی و عسل به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال تولید می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی