مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی


مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو بی وای دی s6 و هایما s7 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار،بی وای دی s6 با هایما s7 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند.

حدود یک دهه است که کراس‌اوورهای چینی در بازار کشور ما حضور دارند و موفق شده‌اند در طی این مدت، طرفداران پرشماری را برای خود دست‌وپا کنند. این روزها، اکثر خودروسازان داخلی نماینده‌ای در این بخش بازار دارند و این موضوع باعث شده است تا تنوع کراس‌اوورهای چینی در بازار ایران نسبتا بالا باشد و گاهی اوقات، خریداران برای انتخاب بین دو یا چند گزینه مردد باشند. به همین بهانه در نوشتار پیش‌رو به سراغ بررسی و مقایسه دو کراس‌اوور برجسته چینی موجود در بازار کشور رفته‌ایم. لطفا با مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 با ما همراه باشید.

معرفی بی وای دی s6

بی وای دی s6 در سال 2010 معرفی و فروش آن از سال 2011 در بازار چین آغاز شد. این کراس‌اوور متوسط چینی که تا سال 2017 در بازار داخلی این کشور به فروش می‌رسید، از سال 1395 روی خط مونتاژ شرکت کارمانیا رفت و به لطف بازاریابی مناسب این شرکت، آمار فروش قابل قبولی را در بازار ایران ثبت کرد.

متأسفانه بخت با بی وای دی و کارمانیا یار نبود و روابط تجاری گسترده این شرکت خودروساز چینی با آمریکایی‌ها، باعث شد تا بی وای دی پس از تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، مجبور به خروج از بازار ایران شود و از این‌رو، پرونده بی وای دی s6 نیز از اوایل سال 1398 در کشور ما بسته شد.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

معرفی هایما s7

در طرف دیگر، هایما s7 را داریم که نخستین بار در سال 2010 و با نام هایما 7 معرفی شد. هایما 7 در سال 2013 یک فیس‌لیفت اساسی را تجربه کرد و هم‌زمان با این فیس‌لیفت، نام آن نیز به هایما s7 تغییر یافت. هایما s7 تاکنون دوبار دیگر و در سال‌های 2015 و 2017 فیس‌لیفت شده است و کماکان فروش آخرین نسخه آن در بازار چین ادامه دارد.

داستان هایما s7 در بازار ایران از سال 1394 آغاز شد. ایران خودرو در آن سال، نمونه اولیه این خودرو از کمپانی هایما (مدل 2013) را با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی روی خط مونتاژ خود برد و فروش آن را آغاز کرد. سال 1396 بود که ایران خودرو فیس‌لیفت اولیه هایما s7(مدل 2015) را با پیشرانه 1/8 لیتری توربو جایگزین نمونه قبلی کرد. عرضه این نسخه فیس‌لیفت، آغاز شناخته‌شدن و موفقیت هایما s7 در بازار کشور ما بود و این خودرو اکنون یکی از کراس‌اوورهای چینی پرفروش ایران است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7 از نظر طراحی

بی وای دی s6 روی پلت‌فرم نسل دوم لکسوس RX ساخته شده است و از زبان طراحی نسبتا مشترکی با این کراس‌اوور لوکس ژاپنی استفاده می‌کند. از این‌رو، می‌توان طراحی ظاهری بی وای دی s6 را یک طراحی هماهنگ و با ابهت ظاهری مناسب برای یک کراس‌اوور توصیف کرد. اما با توجه به این که پلت‌فرم این خودرو مربوط به سال 2003 است، بایستی پذیرفت که در حال حاضر، ظاهر بی وای دی s6 تا حدود زیادی قدیمی به نظر می‌رسد و فاقد زرق‌وبرق‌های محصولات به‌روز خودروسازان چینی است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

ردپای لکسوس RX نسل دوم در طراحی داخلی بی وای دی s6 نیز محسوس است و با نگاه به مواردی همچون نحوه جانمایی مانیتور در قسمت میانی داشبورد، رودری‌ها و محل قرارگیری لیور دنده، می‌توان به‌ این نکته پی برد.

در مجموع می‌توان طراحی داشبورد بی وای دی s6 را یک طراحی ارگونومیک و نسبتا لوکس محسوب کرد اما متأسفانه طراحی داخلی این خودرو نیز همچون طراحی ظاهری، با رنگ‌وبوی کهنگی همراه است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

در مقابل، هایما s7 در نمای جلو به لطف المان‌هایی همچون جلوپنچره بزرگ با خطوط عمودی، پف‌کردگی خاص گلگیرها و قاب کرومی دور چراغ‌های مه‌شکن، چهره‌ای تنومند و تا حدودی اسپرت دارد. در نمای عقب این خودرو نیز چراغ‌های بزرگ که با الهام از محصولات بی‌ام‌و طراحی شده‌اند، جلب توجه می‌کنند. اما پاشنه آشیل طراحی هایما s7 را می‌توان نمای جانبی آن دانست که کاملا ساده و با حداقل بازی با خطوط طراحی شده است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

داشبورد هایما s7 نیز هرچند ارگونومیک و با چیدمانی منظم طراحی شده است، اما مجموع طرح آن کاملا ساده بوده و نکته جلب توجه کننده‌ای ندارد. تنها نکته مثبت در طراحی داخلی این خودرو را می‌توان استفاده از پوشش چرمی نارنجی‌رنگ در رودری‌ها و صندلی‌ها دانست که باعث می‌شود کابین هایما s7 نمایی پویا و متفاوت از رقبا داشته باشد.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

در مجموع برای مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر طراحی می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این دو خودرو، طراحی به‌روز و اغواکننده‌ای ندارند اما با این وجود، هایما s7 از نظر مخاطب عام، خودروی زیباتری نسبت به بی وای دی s6 است.

مقایسه فنی بی وای دی s6 با هایما s7

به مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر فنی رسیدیم؛ بی وای دی s6 مجهز به یک پیشرانه 2/4 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 160 اسب بخار و حداکثر گشتاور 229 نیوتن‌متر است. پیشرانه مذکور به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) متصل می‌شود و نیروی خود را به چرخ‌های جلوی این کراس‌اوور چینی منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی بی وای دی s6 با این مجموعه فنی نیز به ترتیب برابر با 9/8 لیتر در هر صد کیلومتر و 13 ثانیه است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

هایما s7 نیز از یک پیشرانه 1/8 لیتری توربو با حداکثر قدرت 170 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن‌متر استفاده می‌کند. این کراس‌اوور مونتاژ ایران خودرو، با این پیشرانه و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک شتاب صفرتاصد رسمی 9 ثانیه را دارد. به‌ازای طی‌کردن هر صد کیلومتر مسافت با هایما s7 در سیکل ترکیبی نیز به 9/6 لیتر سوخت نیاز داریم.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

با نگاهی به مشخصات فنی دو خودرو مورد بحث متوجه می‌شویم که هایما s7 در عملکرد فنی، برتر از بی وای دی s6 ظاهر می‌شود که البته این موضوع با توجه به پیشرانه قدرتمندتر محصول هایما در کنار وزن کمتر این خودرو نسبت به بی وای دی s6 طبیعی به نظر می‌رسد.

مدل خودرو بی وای دی s6 هایما s7
پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی 4 سیلندر توربوشارژر
حجم موتور(لیتر) 2/4 1/8
حداکثر قدرت 160 اسب بخار در 5800 دور 170 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور 229 نیوتن‌متر در 4000 دور 230 نیوتن‌متر در 4500 دور
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه(DCT) 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 9/8 9/6
شتاب صفر تا 100 13 9
حداکثر سرعت 185 170

مقایسه امکانات رفاهی بی وای دی s6 با هایما s7

برای مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر امکانات رفاهی می‌توانیم بگوییم که هر دو خودرو از این نظر راضی‌کننده هستند و آپشن‌های مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهند؛ اما در مجموع، هایما s7 با وجود آپشن‌هایی همچون دوربین 360 درجه، سنسور باران و گرم‌کن صندلی‌های جلو ، فول‌آپشن‌تر از بی وای دی s6 به نظر می‌رسد.

تجهیزات بی وای دی s6 هایما s7
چراغ مه‌شکن عقب، دی‌لایت، تنظیم زاویه چراغ‌های جلو از داخل کابین، سنسور نور، لوگو عقب LED، چراغ خوشامدگویی زیر آینه‌های جانبی، چراغ رکاب با لوگوی بی وای دی مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، تنظیم زاویه چراغ‌های جلو از داخل کابین، سنسور نور
سیستم‌های مولتی مدیا پخش DVD، USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن(GPS)، 9 عدد بلندگو پخش DVD، USB، AUX، SD Card، بلوتوث، نویگیشن(GPS)، 6 عدد بلندگو
صفحه نمایش 7 اینچی لمسی 7 اینچی لمسی
رینگ‌ها 17 اینچی آلومینیومی 17 اینچی آلومینیومی
آینه آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرمیک مجهز به قطب‌نما آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرمیک مجهز به نمایشگر میزان فاصله مانع از عقب خودرو و باد لاستیک(TPMS)
تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله اتوماتیک
صندلی روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، صندلی عقب تاشو با قابلیت تنظیم تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه، صندلی عقب با استاندارد Isofix(قابلیت نصب صندلی کودک) روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، صندلی عقب تاشو با استاندارد Isofix(قابلیت نصب صندلی کودک)
شیشه شیشه‌های برقی با قابلیت بالارفتن اتوماتیک همزمان با قفل‌کردن درب‌ها(پاور ویندوز) شیشه‌های برقی، شیشه عقب و شیشه‌های جانبی عقب دودی
سیستم های هشدار دهنده سنسور پارک جلو و عقب سنسور پارک عقب، سنسور باد لاستیک(TPMS)
سایر امکانات کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب، دوربین دید جانبی زیر آینه سمت راست، خروجی 12 ولت در صندوق بار، قابلیت استفاده از حالت اقتصادی رانندگی(Eco)، درب باک برقی، کامپیوتر سفری کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور باران، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، کامپیوتر سفری

مقایسه ایمنی بی وای دی s6 با هایما s7

برای مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر تجهیزات ایمنی بایستی بگوییم که هر دو خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی در هر دو محور به همراه سیستم‌های کمکی ABS و EBD هستند.

البته هایما s7 مجهز به سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش است و در زمینه ایمنی فعال، برتر از بی وای دی s6 ظاهر می‌شود. اما در مقابل، محصول بی وای دی نیز با وجود 6 عدد ایربگ، ایمنی غیرفعال بهتری نسبت به رقیب 4 ایربگ خود دارد.

تجهیزات بی وای دی s6 هایما s7
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESP)، سیستم کنترل کشش(TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی(HSA)
کیسه هوا راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری(مجموعا 6 عدد) راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو(مجموعا 4 عدد)
سیستم ترمز ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، سیستم ترمز هوشمند(BOS) ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)

بی وای دی s6 در سال 2011 در موسسه چینی C-Ncap تحت آزمایش ایمنی قرار گرفته و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی (امتیاز کامل) شده است؛ اما هیچ تست تصادفی از هایما s7 تاکنون به صورت رسمی انجام نشده است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

مقایسه تجربه رانندگی بی وای دی s6 با هایما s7

به مقایسه این دو خودرو از نظر تجربه رانندگی می‌رسیم. در این بخش می‌توانیم بگوییم که بی وای دی s6 از نظر فضای کابین و نرمی سواری وضعیت نسبتا مناسبی دارد و در این پارامترها، برتر از رقیب خود ظاهر می‌شود. البته کیفیت سواری هایما s7 نیز در نوع خود قابل قبول است اما به دلیل ذات اسپرت‌تر این خودرو نسبت به بی وای دی s6، عملکرد سفت‌تر سیستم تعلیق طبیعی است.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

در مقابل، هایما s7 عملکرد فنی و شتاب‌گیری بسیار بهتری نسبت به بی وای دی s6 دارد. ضمن آن‌که ابعاد کوچک‌تر این خودرو نسبت به بی وای دی s6 و بهره‌گیری از سیستم‌های کنترل پایداری، باعث شده است تا هندلینگ و لذت رانندگی هایما s7 نیز نسبت به رقیب در جایگاه بالاتری قرار بگیرد.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

نکته دیگری که جا دارد در بخش مقایسه بی وای دی s6 و هایما s7 از نظر تجربه رانندگی به آن اشاره کنیم، تفاوت در عملکرد فرمان دو خودروی مورد بحث است. سیستم فرمان بی وای دی s6 از نوع کمکی هیدرولیکی است و در اکثر اوقات، نسبتا سفت عمل می‌کند اما در مقابل، فرمان برقی هایما s7 عملکرد بسیار نرمی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا رانندگی‌های روزمره شهری با این خودرو در مقایسه با بی وای دی s6، به مراتب ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.

مقایسه شرایط بازار

همان‎طور که اشاره کردیم، بی وای دی s6 در ابتدای حضور در بازار ایران به دلایلی همچون برند نسبتا معتبر و بازاریابی قوی شرکت کارمانیا با استقبال مناسبی روبه‌رو شد. اما متأسفانه شرایط تحریم باعث شد تا روند عرضه این خودرو کند و پس از مدتی کاملا متوقف شود. از این‌رو، بی وای دی s6 به تدریج به حاشیه بازار رفت و در حال حاضر اوضاع خریدوفروش آن چندان مناسب نیست.

مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7+ مشخصات فنی

در مقابل، هایما s7 حضوری آهسته و پیوسته در بازار کشور ما دارد و از روزهای نخست عرضه تاکنون، موفق شده است به تدریج آمار فروش خود را بهبود ببخشد و در زمره کراس‌اوورهای چینی پرطرفدار بازار ایران قرار بگیرد.

از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و تأمین قطعات نیز طبیعتا هایما s7 به دلیل عرضه توسط ایران خودرو، شرایط بهتری نسبت به بی وای دی s6 دارد. اما بایستی به این نکته توجه داشت که بسیاری از نمایندگی‌های ایران خودرو از هایما s7 پشتیبانی نمی‌کنند و اوضاع خدمات پس از فروش این خودرو نیز چندان ایده‌آل نیست.

جمع بندی مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7

به قسمت نهایی مقایسه بی وای دی s6 با هایما s7 رسیدیم. در این بخش با مروری بر ویژگی‌های هریک از این دو خودرو، می‌توانیم بگوییم که بی وای دی s6 از نظر اعتبار برند، فضای کابین و صندوق‌ بار، استهلاک پیشرانه، ایمنی و نرمی سواری، برتر از هایما s7 ظاهر می‌شود. در مقابل، طراحی ظاهری، لذت رانندگی و هندلینگ، امکانات رفاهی، بازار دست‌دوم و گستردگی خدمات پس از فروش، از پارامترهایی هستند که محصول هایما در آن‌ها دستِ برتر را دارد.

به عنوان کلام آخر می‌شود گفت که اگر خانواده پرجمعیت‌تری دارید و معمولا خودروی خود را برای مدت طولانی نگه‌داری می‌کنید، به سراغ بی وای دی s6 بروید. اما اگر جوان‌تر هستید و به دنبال یک کراس‌اوور خانوادگی با لذت رانندگی نسبتا مناسب و خدمات پس از فروش قابل قبول می‌گردید، هایما s7 گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی