حمله ارتش اتیوپی به مواضع جبهه آزادیبخش تیگرای


حمله ارتش اتیوپی به مواضع جبهه آزادیبخش تیگرای

تهران- ایرنا- ارتش اتیوپی اعلام کرد که یک شهر در ایالت تیگرای این کشور را به تصرف خود درآورده و نیروهای جبهه آزادیبخش تیگرای را از این منطقه عقب رانده است.

به گزارش روز دوشنبه رویترز، نیروهای نظامی دولت فدرال اتیوپی ضمن اعلام اینکه یک شهر در ایالت شمالی این کشور (تیگرای) را به تصرف خود درآورده اند، نیروهای جبهه آزادیبخش تیگرای را متهم کردند هنگام عقب نشینی ۱۰ هزار تن از ساکنان منطقه را به گروگان گرفته اند.

"ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی در صدر دولت ائتلافی این کشور ۱۴ آبان (۴ نوامبر) با صدور دستور حمله به شبه نظامیان "جبهه آزادیبخش تیگرای" مستقر در ایالت شمالی تیگرای عملا وارد جنگی شده است که ممکن است به تجزیه این کشور منجر شود.

این در حالی است که نیروهای جبهه آزادیبخش تیگرای شنبه گذشته با شلیک موشک ارتیره، کشور همسایه اتیوپی را هدف قرار دادند و به این ترتیب درگیری دو هفته گذشته در منظقه شاخ آفریقا تشدید شد.

براساس گزارش های دریافتی تا کنون براثر این جنگ صدها تن از دو طرف کشته شده اند.

"دبرتسیون جبرمیشل" رهبر جبهه آزادیخبش تیگرای ، اریتره را به ارسال تانک ، تجهیزات ونیروهای نظامی برای پشتیبانی از دولت اتیوپی در حمله به تیگرای متهم کرده است.

از سوی دیگر عثمان صالح وزیر امور خارجه اریتره نیز ضمن رد این اتهامات تاکید دارد که کشورش درگیر جنگ داخلی در اتیوپی نمی شود.

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی پس از متهم کردن شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای به حمله به نیروهای فدرال ، جنگ با این ایالت را دو هفته پیش آغاز کرد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در دو هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار تن از اتیوپی برای فرار از پیامدهای این جنگ به سودان گریخته اند.

سازمان ملل اندکی پس از آغاز درگیری و بحران در تیگرای هشدار داد که ادامه نبرد موجب خواهد شد ۹ میلیون تن ساکن ایالت تیگرای با خطر آوارگی مواجه شوند.

ایالت تیگرای به عنوان یکی از مناطق نیمه خودمختار اتیوپی ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و جبهه آزادیبخش تیگرای به مدت سه دهه در دولت ائتلافی این کشور صاحب نفوذ و قدرت بوده است.

جبهه آزادیبخش تیگرای از سال ۱۹۷۵ با دولت موقت نظامی مستقر در آدیس آبابا درگیر بود و طی سالیان متمادی با انجام عملیات نظامی سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی موجب سقوط دولت مرکزی اتیوپی شد. از آن زمان جبهه آزادیبخش تیگرای از جمله چهار جناح قومی تشکیل دهنده ائتلاف حاکم در اتیوپی بود که در سال ۲۰۱۸ به دستور ابی احمد نخست وزیر اتیوپی این ائتلاف ملغی شد.

پارلمان اتیوپی نیزهفته گذشته و پس از آغاز درگیری های اخیر درنشستی با اکثریت آرا به تغییر قدرت اجرایی در ایالت تیگرای رای مثبت داد که این اقدام از سوی جبهه آزادیبخش تیگرای گام دیگری برای کنار گذاردن این گروه از ساختار سیاسی کشور تلقی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403