عمل تعویض مفصل مچ پا در مشهد انجام شد


عمل تعویض مفصل مچ پا در مشهد انجام شد

مشهد- ایرنا - عمل جراحی تعویض مفصل مچ پا برای نخستین بار در استان خراسان رضوی در بیمارستان قائم (عج) مشهد با موفقیت انجام شد.

به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر "علیرضا موسویان" فوق تخصص جراحی پا و مچ پا که این عمل جراحی را انجام داده است گفت: این جراحی بر روی یک بیمار که به علت آرتروز شدید، دچار تخریب مفصل مچ پا شده بود با موفقیت انجام شد.
وی افزود: در حال حاضر تخریب مفاصل به طور معمول با جایگزینی مفصل مصنوعی یا فیوژن درمان می شود.
این فوق تخصص جراحی پا ادامه داد: مچ پا جزو مفاصل خاص می باشد که فشار بسیار و چندین برابر وزن بدن تحمل می کند و ارتروز پیشرفته آن می‌تواند ناتوان کننده باشد و همچنین باعث فشار به سایر مفاصل و درد آنها شود.

وی در خصوص سابقه استفاده از پروتز مچ پا گفت: از سال ١٩٧٠ میلادی که اولین پروتز مچ پا معرفی شد همواره تمایل فراوان به استفاده از این پروتز در بین بیماران و جراحان ارتوپدی بوده است اما شکل خاص و بیومکانیک خاص این مفصل باعث شده گذاشتن این مفصل از نظر تکنیکال مشکل باشد و برای سالیان طولانی در تمام دنیا جراحان ترجیح به قفل کردن مفصل می دادند.
دکتر موسویان افزود: در سالهای اخیر طرح ها و نسل های به روزتر این مفصل وارد بازار شده و با احتیاط استفاده از آن رو به افزایش است اما هنوز هم به دلیل نگرانی از سود بردن بیماران از این عمل در مقایسه با جوش دادن، اکثر بیماران با قفل کردن مفصل درمان می شوند.

وی ادامه داد: شرایط خاصی وجود دارد که درمان باید به سوی بازسازی مفصل و بازگرداندن حرکت به مفصل مچ تخریب شده برود که یکی از این موارد بیماران روماتیسمی هستند که تمام مفاصل آنها تخریب شده و قفل کردن مفاصل مچ پا منجر به ایجاد یک پای چوبی و دردناک می‌شود و چه بسا فشار افزایش یافته به زانو منجر به کوتاه شدن طول عمر زانو شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در یکی از بیمارانی که چاره ای جز پروتز برای مفصل تخریب شده مچ پا و کاهش درد و ناتوانی نداشتیم از این روش درمانی برای نخستین بار در مشهد استفاده کردیم.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و ۲۳ هزار کارمند بهداشتی و درمانی هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا