یکی از انواع بافت های زیبایی که می توانید به راحتی و در مدل های گوناگون درست کنید بافت کلاه می باشد که بسیار پرکاربرد بوده و می توانید آن را در طرح ها و شکل های دلخواه ببافید و مورد استفاده قرار دهید. بدین منظور قصد داریم در این زمینه شما عزیزان را با نحوه بافت کلاه با قلاب به روشی بسیار ساده و راحت آشنا کنیم.

آموزش بافت کلاه با قلاب با روشی ساده

هنر بافتنی هنری بسیار زیبا و متنوع بوده که اغلب بانوان هنرمند و خوش سلیقه تمایل دارند با فراگیری انواع بافت های مختلف بافتنی های زیبا و مختلفی را برای خود و خانواده خود ببافند و از آن ها استفاده نمایند. از جمله این موارد می توان به بافت شال گردن، بافت ژاکت های مختلف، بافت جوراب های فانتزی و زیبا، بافت شلوار، بافت کلاه با قلاب یا دو میل اشاره کرد که در فصل پاییز و زمستان طرفداران زیادی دارند و ما در مطالب قبلی سعی کردیم به ارائه آموزش های متنوعی در این زمینه بپردازیم. حال قصد داریم آموزشی کامل و جذاب در زمینه بافتن انواع کلاه بافتنی ارائه دهیم که امیدواریم برای شما عزیزان مفید و قابل توجه باشد.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید با این نوع بافت و مراحل انجام آن آشنایی پیدا کنید و پس از یادگیری به بافتن مدل های جذابی از آن بپردازید پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مطلب با آموزش بافت کلاه سه بعدی زیبا و جذاب با سه رنگ سبز، قرمز و سفید به صورت گام به گام با ما همراه شوید.

مراحل بافت کلاه

بافت اصلی این کلاه در واقع بافت پایه بلند و حبابی و یا فندقی شکل می باشد که بافت فندقی به این گونه می باشد که حدود ۵ پایه بلند دارد که دومین دو تا یکی کردن هر کدام از پایه های بلند را نباید انجام دهید و نخ در واقع بر روی قلاب می ماند. پس از آن تمامی نخ ها با همدیگر یکی می شود.

سپس به اندازه سایز دور سر کمتر از دو الی سه سانتی متر زنجیره بزنید و با استفاده از گره نامرئی به زنجیره اولی متصل نمایید. باید توجه داشته باشید که تعداد زنجیره ها مضربی از عدد ۴ باشد همچون ۶۴، ۷۲، ۸۰، ۸۸٫

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

در گام اول یک زنجیره بزنید و بر روی هر زنجیره یک پایه متوسط درست کنید. در پایان رج بر روی پایه اولی یک گره نامرئی ایجاد نمایید. سپس یک زنجیره ببافید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه بعد از آن حدود چند رج کشباف با پایه متوسط ببافید. حدود دو پایه متوسط برجسته از جلو و دو پایه متوسط برجسته از قسمت پشت ببافید.

برای انجام بافت برجسته از قسمت جلو باید قلاب را زیر پایه رج قبلی قرار داده و نخ را گرفته و یک پایه متوسط ببافید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه برای بافت پایه متوسط برجسته از قسمت پشت قلاب را از قسمت پشت کار گرفته و بر روی پایه رج قبلی بیاورید و بعد نخ را بگیرید و یک پایه متوسط ایجاد نمایید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه به این نوع بافت کشباف دوتایی با استفاده از قلاب گفته می شود.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

در گام بعدی بافت کلاه با قلاب به تعداد دلخواه رج ببافید که در واقع حدود ۶ الی ۷ رج کافی می باشد.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبعد از آن نخ های قرمز و سبز را در کنار یکدیگر قرار دهید و بعد آن را به پایه بعدی گره بزنید. نخ سفید را به دور قلاب بیندازید و بعد ۳ زنجیره ایجاد نمایید. این سه زنجیره در واقع حکم پایه بلند را دارد.

سپس حدود ۴ پایه بلند ببافید و دو تا یکی آخر هر کدام از پایه ها را انجام ندهید و نخ ها را بر روی قلاب نگه دارید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبعد از آن همه را یکی کنید و بعد یک گره ساده همانند زنجیره زدن ایجاد نمایید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهنخ سبز را به دور قلاب بیندازید و یک گره فندقی بزنید و بعد ۵ پایه بلند را یکی نمایید. به این صورت دومین بافت فندقی انجام شد.

باید توجه داشته باشید که در هنگام عوض نمودن نخ تنها باید نخ جدید را به دور قلاب بیندازید و عمل بافتن را ادامه دهید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبا استفاده از رنگ قرمز یک بافت فندقی دیگر ایجاد نمایید و با نخ سفید رنگ حدود ۵ پایه بلند ببافید. باید به این نکته دقت نمایید که در کل بافت دو رنگ دیگر میان بافت پنهان می گردد و نباید هرگز نخ ها را به پشت کار بکشید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

تا انتهای رج به همین شکل یک فندقی سفید، یک عدد سبز، یک عدد قرمز و بعد حدود ۵ پایه بلند ایجاد نمایید. در پایان کار بر روی گره ای که دو رنگ سبز و سفید را به یکدیگر اتصال نموده یک گره نامرئی بزنید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبعد از آن با سه زنجیره و چهار پایه بلند یک بافت فندقی سفید رنگ ایجاد نمایید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

همانند رج قبلی بافت را ادامه بدهید. به دلیل این که اولین بافت فندقی را بر روی محل متصل شدن فندقی های رج قبل بافته بودید بافت موردنظر حالت اریب پیدا می کند و رنگ ها یک دانه به طرف جلو می روند.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

در رج های بعدی نیز به همین صورت رنگ ها یکی به طرف جلو رفته ولی تعداد دانه ها ثابت می ماند.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهعمل بافتن را به شکل دلخواه از قسمت پیشانی تا بالای برجسته ترین بخش سر ادامه بدهید. تنها حدود ۴ رج دیگر بافته می شود که باید به میزانی ببافید که سایز کلاه کوچک نشود.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

مرحله کم نمودن دانه ها در قسمت بالای کلاه

در رج بعدی که فندقی ها را بافتید باید دو پایه بلند را یکی نمایید. پس از آن دو پایه بلند بعدی را نیز یکی نمایید. پایه بلند آخری را به صورت معمولی ببافید. این بافت را تا انتهای رج ادامه بدهید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبرای رج بعدی نیز پس از انجام بافت فندقی ها دو پایه بلند را با همدیگر یکی نمایید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهپایه باقی مانده را به صورت ساده ببافید و این نوع بافت را تا انتهای رج ادامه بدهید. پس از آن نخ قرمز و سبز را گره بزنید و بعد قیچی کنید. رج بعدی را با استفاده از رنگ قرمز ببافید. کل رج به صورت دو تا یکی با پایه بلند بافته می شود.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه آخرین رج نیز به طور کامل به صورت دو تا یکی با پایه بلند انجام می شود. کمی نخ قرمز برای دوختن کنار گذاشته و باقی مانده را گره زده و قیچی بزنید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبا استفاده از سوزن پایه های بالایی کلاه را به نخ کرده و بعد نخ را بکشید تا بدین صورت حفره قسمت بالای کلاه به طور کامل بسته شود. سپس نخ را خیلی محکم کوک بزنید و قیچی کنید. در اینجا بافت کلاه سه رنگ به پایان رسیده است.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

نحوه درست کردن پوم پوم بالای کلاه

برای این کار نخ را حدود ۳۰ بار به دور چهار انگشت خود بپیچانید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه بعد از دور انگشت ها خارج نموده و دور آن را با استفاده از یک نخ دولا چند بار گره بزنید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهبا استفاده از قیچی نخ های دو لای دو سمت را برش بزنید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانهسپس منگوله را به قسمت بالای کلاه متصل نموده و بعد یک گره محکم و سفت بزنید. در بافتن این نوع کلاه می توانید از رنگی با طیف های متفاوت استفاده نمایید و ظاهری سایه روشن به کلاه خود بدهید.

آموزش آسان بافت کلاه با قلاب برای کلاه های زیبای دخترانه و پسرانه

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه بافت کلاه با قلاب به صورت مرحله به مرحله آشنا شده باشید و با استفاده از این آموزش متنوع و جذاب به راحتی اقدام به بافتن انواع کلاه نمایید و از هنر خود نهایت استفاده را ببرید.