بحران در تصمیم فاجعه در اعلام؛تاکید به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونا


بحران در تصمیم فاجعه در اعلام؛تاکید به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونا

شفقنا –  صاحب‌نظران در گفت‌وگو با «رسالت» به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونا تأکیددارند؛بحران در تصمیم فاجعه در اعلام ما روزهای طلایی را ازدست‌داده‌ایم اما همچنان به اقدامی جدی و عاجلانه در حوزه پیشگیری و مقابله دل‌خوشیم، این حرف دل کارشناسان را، بگذارید کنار تاکیدات مکرر مقامات نظام سلامت که می گویند، وضعیت هیچ نقطه ای […]

بحران در تصمیم فاجعه در اعلام؛تاکید به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونابحران در تصمیم فاجعه در اعلام؛تاکید به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونا

شفقنا – صاحب‌نظران در گفت‌وگو با «رسالت» به پرهیز از سعی و خطا در مواجهه با کرونا تأکیددارند؛بحران در تصمیم فاجعه در اعلام
ما روزهای طلایی را ازدست‌داده‌ایم اما همچنان به اقدامی جدی و عاجلانه در حوزه پیشگیری و مقابله دل‌خوشیم، این حرف دل کارشناسان را، بگذارید کنار تاکیدات مکرر مقامات نظام سلامت که می گویند، وضعیت هیچ نقطه ای در کشور از لحاظ ابتلا به کرونا سفید نیست. باز هم این را بگذارید کنار تاکیدات مسئولان از صدر تا ذیل که همچنان تنها راه قطع زنجیره ابتلا به کرونا را در خانه ماندن می دانند؛ مسئولانی که شاید خودشان بی خبرند، چقدر با تصمیمات شان جامعه را سر درگم کرده اند و حتی در اعلام این تصمیمات هم از وحدت رویه مشخصی پیروی نکرده و دچار نقص و بحران اند، حتی برای ما اهالی رسانه هم روشن نیست که تا لحظه انتشار این متن، قرار است چه اقدامی رخ دهد، البته جای بسی خوشوقتی است که رئیس دولت اعلام کرده، «دستورالعمل های طرح تعطیلی گسترده تا صبح چهارشنبه به اطلاع مردم می رسد» و تصمیم و اجرای آن لزوماً به «شنبه» موکول نشده، روزها و هفته‌هاست که زمزمه‌هایی مبنی بر تعطیلی تهران شنیده می‌شود. آخرین بار قرار بود در جلسه روز «شنبه» ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصمیمی دراین‌باره اتخاذ شود، اما در این جلسه به‌جای تعطیلی « طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» اعمال شد که انتقادهای افکار عمومی و برخی مقامات ذی‌صلاح را در پی داشت. روز یک‌شنبه، هیئت دولت تشکیل جلسه داد و پس‌ازآن، تیتر« تعطیلی فراگیر» روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت و بالطبع تحلیل‌های متعددی مبنی براین‌که چه باید کرد، از سوی صاحب‌نظران صورت پذیرفت. برخی گفتند و نوشتند که اقدامات نمادین و خالی از فایده، نه‌تنها از وخامت اوضاع نمی‌کاهد، بلکه روزانه چند صد نفر جان‌شان را براثر ابتلا به بیماری کرونا از دست می‌دهند. آمارهای روزانه وزارت بهداشت هرروز از افزایش شمار مبتلایان و تداوم مرگ‌ومیرها حکایت دارد، همین دیروز، ۱۳ هزار و ۵۳ نفر دیگر مبتلا شدند و ۴۸۶ نفر از بیماران جانشان را از دست دادند. این رکورد تازه اثبات می‌کند، تصمیمات ستاد ملی مقابله با این ویروس، به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که عملا به کاهش آمارها نمی‌انجامد، درست است که بارها محدودیت‌های تازه‌ای اعمال‌شده اما تأثیرات شایان توجهی در جهت کنترل و مهار ویروس نداشته و هنوز در دایره بحران و نحوه تصمیم‌گیری سرگردانیم. برخی کارشناسان نظام سلامت نسبت به طغیان کرونا و عواقب محدودیت‌های فاقد نظارت هشدار می‌دهند. آنان می‌گویند، تصمیمات کوچک و محدودیت‌های وضع‌شده، نتیجه‌اش وضعیت فعلی است و حالا مقابله با ویروس به یک کلاف سردرگم شباهت دارد. کلافی که مهار و کنترل بیماری را به یک مأموریت غیرممکن بدل ساخته و از سوی دیگر، رویه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا و در رأس آن رئیس دولت در پیش‌گرفته، تأکید بر رعایت پروتکل‌ها و دستورات و همراهی مردم جامعه دارد، رویه‌ای که با خواهش و تمنا از مردم به دنبال مقابله با بحران است! رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت به تعطیلی فراگیر اشاره داشته و در بیانیه ۸ بندی با توجه به گسترش ویروس و فشار سنگین به بخش بهداشت و درمان بر بسیج همگانی ملت و دولت برای مقابله با موج سوم کرونا تأکید کرده و گفته «دولت ناچار است مطابق نظر کارشناسان سیاست‌ها و محدودیت‌های جدیدی مقرر کند و مانع پیشروی این ویروس مخرب شود.» از این بیانیه می‌توان چنین برداشت کرد که دولت بازهم خواهان همکاری مردم برای مبارزه با شیوع کرونا شده و این‌گونه به نظر می‌رسد که در پی آن است، جامعه را برای همراهی با محدودیت‌ها مجاب کند که این همراهی در کنار سایر اقدامات مقامات تصمیم‌گیر، لازم است و واجب.
فعالیت مشاغل ضروری
برخی از صاحب‌نظران که تمایلی به درج نامشان در این گزارش ندارند، به ما گفته‌اند هنوز برای قضاوت زود است، باید منتظر ماند و دید که تصمیمات اخذشده چه حاصلی دارد. علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست روز یک‌شنبه دولت با موضوع «مبارزه با کرونا» به اجرای تعطیلی شهرها از شنبه اول آذرماه اشاره و عنوان کرده است: «در این تعطیلی گسترده حتی به خروج از شهرها سختگیری خواهد شد و تردد از شهر به شهر ممنوع خواهد بود.»
تعطیلی ۱۵۰ شهر از روز شنبه
سخنگوی دولت درباره محدودیت تردد بین‌شهری خاطرنشان کرده، در این تعطیلی گسترده، صرفا تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالاها و تولیدات موردنیاز و ضروری مشغول فعالیت خواهند بود.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، خبر داده است که از روز شنبه حدود ۱۵۰ شهر که عمدتا کلانشهر هستند و شامل تهران هم می شود به مدت ۲ هفته تعطیل خواهد بود و تردد درون شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع می شود.
وزیر بهداشت هم در این نشست، هدف از اعمال این محدودیت‌ها را قصد مزاحمت برای کسی و تعطیلی کسب‌وکارها ندانسته و معتقد است، تطویل حضور این بیماری، مهلک‌ترین آفت برای اقتصاد، مسائل سیاسی و اجتماعی کشور است. سعید نمکی نخستین گام برای مقابله با کرونا را کاهش بار بیمارستان‌ها بیان کرده و اذعان نموده است که این مهیا نخواهد شد مگر این‌که با تشدید فاصله‌گذاری، اعمال پروتکل‌های گسترده‌تر ، آموزش همگانی و از همه مهم‌تر بیماریابی گسترده و درمان سرپایی برای کاهش بار بیمارستان‌ها.
نگاهی به اقدامات سایر کشورهای جهان
فارغ از اقدامات مؤثر یا غیرموثری که در دستور کار است، تصمیمات سایر کشورها به‌منظور کنترل و مهار کرونا، درخور توجه است، ازجمله کشور فرانسه که شمار مبتلایانش تا صبح دوشنبه، به یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۶۰۸ نفر و آمار قربانیان آن نیز به ۴۰ هزار و ۷۶۹ نفر رسیده و از ٩ آبان ماه به مدت یک ماه، قرنطینه را آغاز کرده است. بر این اساس، «رفت‌وآمد در دوران قرنطینه به یک ساعت در روز و تنها در پهنه یک کیلومتر از محل اقامت محدودشده است. نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده، « افراد تنها به دلایل معین و با در دست داشتن اظهارنامه ویژه» می‌توانند از خانه خارج شوند .او تأکید کرده که سفر از شهری به شهر دیگر ممکن نیست. نخست‌وزیر یادآوری کرده که عدم توجه به این ممنوعیت، ١٣۵ یورو جریمه در بر خواهد داشت. بر پایه این مقررات، تمامی کافه‌ها و رستوران‌ها بسته و تنها پذیرش سفارش‌ها برای مصرف در خانه جایز است. تمامی کسب‌وکارهای «غیر اضطراری» در مدت قرنطینه تعطیل خواهند بود. وزیر کار فرانسه، یک روز پیش از آغاز قرنطینه، اعلام کرده که دورکاری دیگر یک «گزینه» نیست بلکه «الزامی» است که به‌زودی در «پروتکل ملی مؤسسات» درج خواهد شد. او گفته، همه کسانی که می‌توانند با دورکاری به‌صورت تمام‌وقت وظایف خود را انجام دهند «باید» از همین طریق به فعالیت ادامه دهند. کسانی که به دلیل طبیعت کار خود نمی‌توانند برخی از امور را به انجام برسانند تنها «گاه‌گاه» اجازه حضور در محل کار را خواهند داشت. کسانی که عدم حضور آنان موجب تعطیلی کلی فعالیت می‌شود، مانند کارکنان کارهای ساختمانی، کشاورزی و … با مجوز ویژه صادرشده از سوی کارفرما اجازه رفت‌وآمد میان خانه و محل کار رادارند.» (منبع- ار.اف.ای)در انگلیس که تعداد مبتلایانش تا روز گذشته به یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۳۱۸ نفر و آمار قربانیان آن نیز به ۵۱ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده، «افراد حتی‌المقدور باید در خانه کار کنند و از حضور در خارج از خانه اجتناب کنند. از افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای جدا خواسته‌شده است تا می‌توانند از خانه خارج نشوند. همه فروشگاه‌ها و مشاغل غیرضروری تعطیل می‌شود، رستوران‌ها و اماکن پذیرایی برای بردن غذا دایر است، مدارس و دانشگاه‌ها نیز باز است و فعالیت آن‌ها ادامه خواهد یافت. بر اساس دستورالعمل اعلامی دولت، افراد فقط برای حضور در محل کار، مداوا، خرید مایحتاج ضروری، مراقبت از افراد مسن و بیماران و نیز برای نرمش می‌توانند از منزل خارج شوند. دیدار با افراد غیر خانواده فقط با یک نفر مجاز است.» (منبع- خبرگزاری صداوسیما)
در ایتالیا، «به دلیل افزایش تعداد آلودگی‌ها دولت همه مناطق کشور را به سه دسته تقسیم کرده و در برخی موارد مقررات منع رفت‌وآمد اعلام کرده است. اتریش هم که شمار مبتلایانش به ۲۰۳ هزار و ۹۵۶ نفر و آمار قربانیان آن نیز به یک هزار و ۸۲۹ نفر رسیده، می‌خواهد اقدامات لازم برای مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا را افزایش دهد و از تعطیلی موردی به یک تعطیلی کامل منتقل شود. این تدابیر باید از روز سه‌شنبه تا ۶ دسامبر (۱۶ آذر) اعمال شود. بر این اساس محدودیت‌های خروج شبانه که از ابتدای ماه نوامبر اعمال می‌شد ، باید به‌کل روز گسترش یابد و همه مشاغل غیرضروری تعطیل می‌شوند. مدارسی که هنوز برای گروه‌های سنی جوان باز هستند نیز باید تعطیل شوند. اتریش یکی از کشورهای آسیب‌دیده در اروپا است. تقریبا دو هفته پیش ، مقررات منع رفت‌وآمد در شب برقرار شد و اماکن فرهنگی و تفریحی و همچنین رستوران‌ها و هتل‌ها مجبور به تعطیلی شدند. در لهستان هم با توجه به افزایش شدید تعداد آلودگی‌های جدید، محدودیت‌های بیشتری در زندگی عمومی از یک هفته قبل اعمال‌شده است: سینما ، تئاتر و موزه‌ها دوباره تعطیل‌شده‌اند همچنین فروشگاه‌ها و مراکز خرید، به‌استثنای فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها بسته‌شده و همه مدارس در حال حرکت به سمت آموزش از راه دور هستند. این شرایط باید تا آخر ماه جاری میلادی (سی‌ام آبان) اعمال شود» (منبع- خبرگزاری ایرنا)
وزیر اقتصاد آلمان هم تاکید کرده که محدودیت‌های سخت در این کشور فراتر از ماه دسامبر ادامه خواهد داشت و آلمانی‌ها باید حداقل چهار تا پنج ماه آینده با احتیاط و محدودیت‌های قابل توجه زندگی کنند. به گفته صدر اعظم این کشور آلمانی‌ها باید برای چندین ماه دیگر خود را برای محدودیت‌ها آماده کنند.
لزوم پرهیز از تفسیر شخصی در اعمال دستورالعمل‌های علمی
در همین زمینه «سید علیرضا ناجی»، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه ویروس‌شناسی مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «رسالت» از کشورهایی می‌گوید که «سیاست‌های متعددی را در مواجهه با کرونا اعمال کرده‌اند، از محدودیت تا تعطیلی‌های کامل و بی‌تردید با توجه به وضعیت فعلی کرونا در سرتاسر جهان، تعطیلی به‌صورت ناقص نمی‌تواند کارساز باشد و عملا با این رویه کاهشی در آمارها رخ نمی‌دهد.»
به اذعان «ناجی»، «حضور یک‌سوم کارمندان در محل کار و یا کاهش تراکم، قادر به حل معادله کرونا نخواهد بود. نمی‌توان دستورالعمل‌های علمی را به رأی و تفسیر خود تغییر داد، در مباحث علمی باید مطابق فرمول و دستورالعملی واحد عمل کرد تا پاسخ گرفت. تصویب کردن دستورالعمل‌های غیرعلمی، راه به‌جایی نمی‌برد. ما از امروز تا روزی که با کرونا دست‌به‌گریبانیم به‌منظور قطع زنجیره کرونا یک‌راه پیش روداریم، آن‌هم برقراری سکون کامل است و باید مردم را نسبت به ماندن در خانه‌ها، ملزم و مجبور کنیم. البته این کار دشوار است و احتمال دارد، یکسری تبعات اقتصادی برای افراد به دنبال داشته باشد که دولت و نهادهای حاکمیتی باید این مسئله را حل کنند، به هر روی اگر قصدمان کنترل عفونت و قطع زنجیره ویروس باشد، باید این کار را انجام دهیم، بعد از کاهش محدودیت‌ها و یا بازگشایی‌ها، لازم است با توجه به میزان مبادی ورودی روزانه، تعداد جان‌باختگان و کسانی که مبتلا و بستری می‌شوند، تصمیم بگیریم که محدودیت‌ها به چه شکلی باشد و تعطیلی کامل را ادامه بدهیم یا ندهیم. این فکت های علمی هستند که می‌توانند به ما در کنترل و مهار ویروس کمک کنند. اگر مجموعه ستاد کرونا و مجموعه مدیریتی کشور معتقد به نظرات کارشناسی خبرگان هستند، این خبرگان ماه‌هاست بر مسئله تعطیلی به‌عنوان نسخه مدیریت کرونا تأکیددارند، باید پیش‌تر این تصمیم اخذ می‌شد. بعد از تعطیلات عید نوروز وقتی این سخن مطرح شد که مشاغل بازگشایی شوند و افراد به محل کار بازگردند، ما اعتراض کردیم، چون نگران این موضوع بودیم، قبل از عید درخواست کردیم که قرنطینه شهرها و جلوگیری از مسافرت‌ها صورت بگیرد و در زمان بازگشایی مدارس هم، به این موضوع اعتراض کردیم و در مورد برگزاری مراسم‌های مختلف هم هشدار دادیم و به دلیل بی‌توجهی، میزان آمار مبتلایان و جان‌باختگان افزایش یافت. تمام دنیا هم با این مسئله درگیر است اما تفاوت آن‌ها با ما این است که اقدام می‌کنند و ضمن نهراسیدن از تعطیلی کامل، در جامعه سکون برقرار می‌کنند و بعد با استفاده از دیتاهای موجود یعنی میزان ورودی بیماران و قربانیان طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند. گاهی تعطیلی کامل را ادامه می‌دهند و گاهی ادامه نمی‌دهند و با یکسری محدودیت‌ها به‌پیش می‌روند.»
فرصتی برای آزمون‌وخطا نداریم
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه ویروس‌شناسی مسیح دانشوری با تأکید براین‌که ما نباید مفاهیم علمی را تغییر بدهیم چون نقض غرض است و کمکی به ما نمی‌کند، توضیح می‌دهد: «این تصور که محدودیت بتواند در شرایط فعلی تأثیر بیشتری از تعطیلی داشته باشد، تصور درستی نیست و آینده به ما، تبعات تصمیماتی که گرفته‌ایم و نگرفته‌ایم را نشان خواهد داد. فراموش نکنیم که در مسئله مواجهه مؤثر با کرونا، محدودیت‌ها نمی‌تواند کارساز باشد چون باید ضمانت اجرایی داشته باشد، البته ممکن است در بخش‌های دولتی این ضمانت وجود داشته باشد اما در بخش خصوصی این‌چنین نیست. محدودیتی که به حضور‌ ۳۰ درصدی دانشجویان به دانشگاه‌ها و حضور یک‌سوم کارمندان در محل کار بینجامد فایده‌ای ندارد، تجربه نشان داده که این افراد هم به کرونا مبتلا می‌شوند. درگذشته این محدودیت‌ها امتحانش را پس داده و تأثیرگذار نبوده است، آن‌هم محدودیت‌هایی که اجرا نمی‌شود و بازهم مردم را به محل کار می‌کشاند و سکون را ایجاد نمی‌کند. محدودیتی که اجبار برای بخش خصوصی نگذاشته است. در مورد رنگ‌بندی‌های زرد، قرمز، نارنجی و بحرانی هم باید میزان تأثیر آن را بر دیتاها و نحوه تصمیم‌گیری‌ها مشاهده کرد. درمجموع، کشور ما به رنگ قرمز است و محدودیت‌ها و برنامه‌هایی که اعمال می‌شود باید سرتاسری باشد، اما این محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها نباید به سفر شهروندان منجر شود چون در این صورت، کانون کرونا از تهران به سایر شهرستان‌ها منتقل می‌شود و وضعیت تهران را بدتر می‌کند. بنابراین محدودیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نباید ناقص باشد و ضرورت دارد در تمامی شهرها ضمن برقراری سکون، شرایط حالت حکومت‌نظامی به خود بگیرد. البته این مسئله ساختار می‌خواهد و ما پیش‌بینی‌های لازم را نداشته‌ایم و نمی‌دانیم چطور باید مواد غذایی را به دست مردم برسانیم و بیکاری‌ها و اعتراض‌ها هم مزید بر علت است. این مباحث باید ضمانت اجرایی داشته باشد. ضمن این‌که نباید در مقابله با کرونا، مرتکب سعی و خطا شویم، در هیچ کجای جهان این شیوه پاسخگو نیست و مدل‌های من‌درآوردی هم کافی نخواهد بود، در مباحث علمی باید علمی برخورد کرد. ما فرصتی برای این آزمون‌وخطاها نداریم و همه اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا از این وضعیت نگران و ناراحت‌اند.»
«ناجی» در مورد تأثیر اعلام بسیج همگانی برای مقابله با موج سوم کرونا می‌گوید: «اگر رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور دستوری می‌دهد و دعوتی می‌کند آن دستور باید اجرایی و دعوت اجابت شود. پیش‌تر وزیر بهداشت و فرمانده مقابله با کرونا در تهران، بارها این درخواست را برای بسیج همگانی داشته‌اند اما کسی همراهی نکرده است، امیدواریم در مورد بیانیه رئیس‌جمهور این اتفاق نیفتد، چون ایشان به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور، دستوری می‌دهد حتما باید اجرایی شود.»
وی در خاتمه اظهاراتش، با اشاره به تصمیم‌گیری در روزهای شنبه به‌جای این‌که در لحظه برای شرایط بحرانی فعلی تصمیم‌گیری شود، عنوان می‌کند: «ما آن ساختار اجرایی لازم را برای محدودیت‌ها نداریم و شاید هم اعتقادی به بحرانی بودن شرایط وجود ندارد. درهرحال استنباطم این است که مسئولان به دنبال ایجاد ساختار لازم به‌منظور تصمیمات قاطع‌تر هستند،اما تعویض تصمیمات به شنبه، باعث طنز این ماجرا شده است. ما هرلحظه دیرتر تصمیمات درست و قاطع بگیریم، بر عمق فاجعه افزوده می‌شود.»
اغلب کشورهای دنیا به دنبال قرنطینه مجدد هستند/ کنترل اپیدمی از دستمان خارج‌شده است
«محمدرضا هاشمیان»، متخصص icu بیمارستان مسیح دانشوری از دیگر صاحب‌نظرانی است که نسبت به وضعیت فعلی هشدار می‌دهد و در گفت‌وگو با «رسالت» نسبت به تصمیماتی که شنبه‌ها اخذ می‌شود انتقاد کرده و می‌گوید: «ما در وضعیت بحرانی قرار داریم و هر آن باید تصمیمی درست بگیریم، شرایط عادی نیست.مگر بیمارستان‌ها شبانه‌روزی نیستند؟ طبعا تصمیمات ما هم نباید محدود به یک روز و زمان خاص باشد، ضمن این‌که کرونا هم «ساعتی» فعالیت نمی‌کند، هر جا تراکم باشد، ویروس همان‌جا فعال است، تصمیم‌گیران ما باید به این مسئله بیندیشند و با برنامه‌ریزی درست، زمینه تراکم بیشتر جمعیت را فراهم نکنند.»
وی سپس ابراز خرسندی می‌کند از این‌که «بعد از مدت‌ها، تصمیم‌گیران متوجه شده‌اند، مسدود کردن مکان‌های پرتردد و عمومی و قرنطینه‌های موضعی یا کلی، مثمر‌ثمر است، اما میزان و تأثیر هر محدودیتی باید بامطالعه همراه باشد و ببینیم کدام کشور در اعمال محدودیت‌هایش موفق‌تر ظاهرشده است. بی‌تردید در این ۱۰ ماه کشورهایی عملکرد بهتری داشته‌اند که قرنطینه را انجام داده‌اند.»
«هاشمیان» با تأکید براین‌که تعطیلی عمومی، همان قرنطینه است، می‌گوید: «در شرایطی که عبور و مروری صورت نگیرد از میزان جان‌باختگان کاسته می‌شود اما محدودیت‌های «ساعتی» کافی نیست و باعث تراکم و افزایش تردد در طول روز خواهد شد. بنابراین گرته‌برداری ما از سایر کشورها باید اصولی و حساب‌شده باشد و از کشورهایی الگو بگیریم که توانسته‌اند این بحران را مدیریت و کنترل کنند. در حال حاضر اغلب کشورهای دنیا به دنبال قرنطینه مجدد هستند، چون به پیک دوم رسیده‌اند و می‌دانند امکان سرایت جدی‌تر وجود دارد. بالطبع، نحوه اجرای سیاستگذاری‌های ما نباید همانند بازگشایی مدارس باشد، چون پس از آغاز سال تحصیلی و گزارش مواردی از ابتلا و سرایت ویروس، دوباره تصمیم بر آن شد که مدارس را ببندیم، لذا مطالعه تصمیماتی که اخذ می‌کنیم بسیار حائز‌اهمیت است، چون برای جامعه هزینه در بردارد. البته این هزینه‌ها خیلی وقت است که بر ما تحمیل‌شده، چون کنترل این اپیدمی در کشور از دستمان خارج‌شده و همه نقاط آلوده است. در حال حاضر ابتلاهای خانوادگی افزایش‌یافته و در محیط بیمارستان هم، سرایت از طریق همکاران شدت گرفته، چون در پروتکل گفته بودند افرادی که مثبت هستند، بازهم به فعالیت خود ادامه بدهند و این باعث افزایش سرایت شده است، به همین علت کادر درمان ما نه از طریق بیماران بلکه به‌واسطه همکاران خود به این ویروس گرفتار می‌شوند.»
این متخصص icu بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه سخنانش بابیان این که همواره موافق قرنطینه بوده‌ام، می‌گوید: «قرنطینه به کاهش سرایت منجر شده و این کاهش سرایت، از میزان جان‌باختگان کم می‌کند. در کنار همه این‌ها باید تمرکزمان خرید واکسن باشد و این واکسن باید به‌سرعت در اختیار گروه‌های پرخطر و عامه مردم باشد که پروسه‌ای طولانی خواهد بود. از طرفی باید بیش از گذشته فرهنگ‌سازی کنیم که ابتلای افراد به ویروس، تنها منجر به آلوده شدن خود و خانواده‌هایشان نمی‌شود، بلکه به چرخش ویروس در کل کشور می‌انجامد که در این زمینه نظارت‌های قوی بسیار کارساز است و بالطبع قرنطینه هم راهکاری درست است که سوای نظارت‌های قوی باید در دستور کارمان باشد، البته وزارت بهداشت در ماه‌های اول شیوع ویروس به‌صورت جدی تعطیلی را عنوان نکرد و بارها معاون کل وزارت بهداشت، قرنطینه را اقدامی قرون‌وسطایی توصیف کرد و اجازه قرنطینه را به شهر قم ندادند و تازه در ماه‌های اخیر است که بحث تعطیلی مطرح‌شده و در حال حاضر با توجه به این که بیشتر میزان مرگ‌ومیر را نسبت به جمعیت در جهان کسب کرده‌ایم، مسئولان نظام سلامت به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار باشد میزان کشته‌های ما بیشتر از این باشد، دیگر فضا و امکاناتی در بیمارستان‌ها وجود ندارد و کادر درمان هم بیمار و فرسوده‌اند، به همین علت به دنبال اعمال سختگیری‌های بیشتر و تعطیلی فراگیر هستند. طبعا اگر قرنطینه اعمال نشود، با افزایش بیشتر جان‌باختگان و مبتلایان، خودبه‌خود قرنطینه اتفاق می‌افتد، چون همه یا بیمار هستند یا با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مرحله بعد این بیماری در کشور ما، به‌گونه‌ای خواهد بود که دیگر قادر به کنترلش نخواهیم بود. اگر با این روند پیش برود تمامی کادر درمان مبتلا خواهند بود و کسی نیست که از بیماران مراقبت کند.»
مسئولان ما در حال آزمون‌وخطا هستند
وی با انتقاد از سعی و خطا به‌منظور کنترل اپیدمی عنوان می‌کند: «ما از همان ابتدا برای کنترل این ویروس، آزمون‌وخطا کرده‌ایم و در طول درمان هم این مسئله صادق است. حتی در رابطه با قرنطینه از همان ابتدا اشتباه کردیم و مسئله عجیبی نیست که همچنان مسئولان در حال آزمون‌وخطا باشند. ما رتبه ۱۲۲ را در ارتباط با انجام تست کسب کرده‌ایم و اخیرا اقداماتی انجام داده‌اند تا تست‌ها را رایگان کنند، چون متوجه شده‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است و درمان هزینه‌های بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند. دراین‌بین اقداماتی مثل رنگ‌بندی مناطق به معنای پیشگیری نیست، اما رنگ‌بندی‌ها بر اساس آمارها به دست می‌آید، وقتی آمارهای ما مطابق گفته مسئولان ۲ تا ۲.۵ برابر آن چیزی است که اعلام می‌شود، پس این رنگ‌ها هم درست نیست. به هر صورت رنگ‌ها، سمبلی از وضعیت ماست و مسئولان گفته‌اند ارتباطات بین‌شهری قطع خواهد شد اما آیا این قطع شدن به چه صورت است؟ خیلی‌ها محل کارشان تهران است، اما در کرج زندگی می‌کنند، این‌ها تردد بین‌شهری دارند اما این ترددها به چه شکلی صورت می‌گیرد؟ جزئیات طرح هنوز مشخص نشده و جای سؤال دارد. از طرفی تصور کنید فردی کارش در بیمارستان طول می‌کشد و ساعت ۱۸ با محدودیت تردد روبه‌رو می‌شود، چگونه باید خودش را به منزل برساند، آیا کارت مشخصی برای عبور و مرور در نظر گرفته‌اند؟ آیا قرار است افراد را جریمه کنند؟»

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !