صنایع دستی اردبیل در کسب و کارهای خانگی رونق می گیرد


صنایع دستی اردبیل در کسب و کارهای خانگی رونق می گیرد

اردبیل - ایرنا - مسوول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل گفت: به تناسب فرهنگ و پتانسیل استان در رشته‌های متنوع صنایع دستی طرح توسعه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خانگی احیا شده و رونق می‌گیرد.

به گزارش ایرنا ، میثم ضارب‌نیا روز سه‌شنبه در جلسه تشریح طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در شهرستان نمین اظهارداشت: این قابلیت‌ها بیشتر در رشته‌های تولیدات چرم دست‌دوز ، قالی‌بافی، بافندگی تابلو فرش، خیاطی لباس، رودوزی سنتی، گلیم‌بافی، بسته‌بندی عسل و تولید گیاهان دارویی نمود دارد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با همکاری دستگاه‌های متولی اشتغال اولویت‌های شغلی را با توجه به مزیت و ظرفیت‌های شهرستان‌های استان شناسایی کرده و ثبت‌نام متقاضیان کسب و کار خانگی استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند فرصت رونق اقتصادی را برای استان فراهم کند، تصریح کرد: متقاضیان در این طرح با داشتن شرایط لازم از جمله داشتن ۱۸ سال سن، بومی بودن، نداشتن اشتغال تمام وقت و بیمه کارفرمایی می‌توانند با مراجعه به سامانه inhb.ir در ۲ سطح متقاضی کار و پیشران ثبت‌نام کنند.

ضارب‌نیا با بیان اینکه با توجه به ظرفیتی که در حوزه کسب و کار خانگی در استان وجود دارد لازم است تمام شهرستان‌ها از مزایای این طرح بهره‌مند شوند، گفت: دبیرخانه این طرح در مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی در شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و گرمی راه‌اندازی شده است تا با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی، سهمیه ۲ هزار نفری استان از طرح مذکور محقق و ساماندهی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری نمین نیز در این جلسه گفت: در شهرستان نمین تعداد زیادی در حوزه کسب و کار خانگی فعالیت دارند که با ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌توان آنها را هدایت و از مزایایی طرح بهره‌مند کرد.

شهلا هنرور افزود: با بهره‌مندی از ظرفیت انجمن بانوان کارآفرین در شهرستان نمین می‌توان متقاضیان مشاغل خانگی را در روستاهای این شهرستان از طریق اطلاع‌رسانی شناسایی و با ورود مشمولان به این طرح دغدغه اشتغال آن‌ها را برطرف کرد.

وی گفت: با افزایش مهارت و توانمندسازی افراد جویای کار می‌توان بسیاری از معضلات اشتغال استان را رفع و به توسعه اقتصادی استان کمک کرد.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان