کتاب «تبریز در انقلاب اسلامی به روایت عکس و سند» رونمایی شد


کتاب «تبریز در انقلاب اسلامی به روایت عکس و سند» رونمایی شد

تبریز - ایرنا - آیین رونمایی از کتاب «تبریز در انقلاب اسلامی به روایت عکس و سند» امروز سه‌شنبه با حضور جمعی از مقام‌های استانی آذربایجان‌شرقی در مجتمع فرهنگی کوثر تبریز رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، کتاب « تبریز در انقلاب اسلامی به روایت عکس و سند» به کوشش سیدمحمدمسعود نقیب در ۲۴۸ صفحه، تالیف و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کار تالیف و انتشار این کتاب به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی در راستای گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و با حمایت های شورای هماهنگی استان از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.

ناشران و نویسندگان وظیفه سنگینی در قبال انقلاب دارند

امام جمعه تبریز در این مراسم با تجلیل از نویسنده کتاب و حوزه هنری در نشر چنین کتاب هایی اظهار کرد: نویسندگان متعهد که زمان انقلاب را نیز درک کرده اند، باید برای جلوگیری از تحریف انقلاب و دفاع مقدس کتاب بنویسند.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم خطاب به ناشران و نویسندگان، حوزه هنری و بسیج رسانه، با بیان اینکه شماها در ارتباط با دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف حقایق مربوط به آن دوران وظیفه سنگینی دارید، افزود: خوشبختانه الان راویان دفاع مقدس که خود در صحنه جنگ و جبهه ها حضور داشتند، زنده هستند، باید با کمک ناشران متعهد، حقایق و رشادت های دوران جنگ و دفاع مقدس را برای آشنایی نسل جوان مکتوب کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه برای آشنایی نسل جوان با حقایق دوران دفاع مقدس، حضور در مناطق جنگی و کاروان های راهیان نور لازم است، تاکید کرد: واقعیت های دفاع مقدس و حضور مردمی در پشت جبهه و دلیرمردی رزمندگان اسلام باید نوشته شود.

وی در ادامه با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت: هر جامعه را با سرانه مطالعه اش بررسی می کنند و برای دانستن فرهنگ مردم هر جامعه به میزان کتابخوانی مردم آن و اینکه چقدر کتاب در سال چاپ و منتشر می شود، نگاه می کنند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر لزوم تلاش برای ترویج فرهنگ اهدای کتاب، خاطرنشان کرد: ترویج کتاب خوانی و نشر کتاب بسیار ارزشمند است؛ رهبر معظم انقلاب در اهمیت کتابخوانی می فرمایند«خانواده ام شب ها را با کتاب خواندن سپری می کنند و کتاب به دست می خوابند».

وی همچنین با اشاره به ۲۶ آبان سال ۵۹ آزادسازی سوسنگرد، اظهار کرد: نقش مقام معظم رهبری در آزادسازی سوسنگرد بسیار کلیدی و حیاتی است چرا که سوسنگرد یک شهر کلیدی و کلید فتح خرمشهر است و در تمام فتوحات جنگ، نقش رهبر معظم انقلاب برجسته است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به چاپ و نشر کتاب « تبریز در انقلاب اسلامی به روایت عکس و سند» توسط این نهاد، اظهار کرد: در این کتاب گزیده ای از اسناد سال ۱۳۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران شامل ۸۰ سند و ۸۰ عکس متشکل از اسناد، اعلامیه ها، بیانیه های علما و اساتید دانشگاه، صورت جلسات، دستورات و گزارش های ساواک، ژاندارمری، شهربانی و استانداری آن دوران و همچنین تصاویری از راهپیمایی و تظاهرات و تجمعات مردم قهرمان و حماسه ساز تبریز در روزهای اوج انقلاب یعنی ایام آذر، دی و بهمن سال ۱۳۵۷ است.

سیدمحمدحسین بلاغی افزود: طرح مجموعه تصاویر و عکس های حوادث و رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی در تبریز به روایت عکس و اسناد و باز نشر آنها از طرح های مصوب چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه هنری آذربایجان شرقی بوده است.

بلاغی با اشاره به اهمیت این کتاب گفت: امروز با افتخار اعلام می کنیم که اکثر این عکس ها و اسناد برای اولین بار منتشر می شوند و هدف از تالیف کتاب، جلوگیری از تحریف انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی است و پژوهشگران، تاریخ نویسان و نسل های جدید می توانند به اسناد و منابع تاریخی دست یابند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان