مرمت بقعه امامزاده ابراهیم (ع)، از جمله اخبار کوتاه شمال اصفهان


مرمت بقعه امامزاده ابراهیم (ع)، از جمله اخبار کوتاه شمال اصفهان

کاشان- ایرنا- پایان مرمت بقعه امامزاده ابراهیم (ع)، درگذشت مادر شهیدان حسنی فینی، تکمیل سه طرح آموزشی تا دهه فجر، راه‌اندازی سه مرکز نیکوکاری و دستگیری 2 شکارچی متخلف از جمله خبرهای کوتاه روز سه‌شنبه در شهرستان‌های شمالی استان اصفهان بود.

کاشان

به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: طرح مرمت تزیینات نقاشی و ۲ درب چوبی بقعه امامزاده ابراهیم (ع) فین کاشان با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای هیات امنای امامزاده با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان پایان پذیرفت.

مهران سرمدیان، عملیات مرمت نقاشی‌های زیر گنبد را شامل پاک‌سازی فیزیکی و شیمیایی، تزریق و استحکام‌بخشی لایه بستر نقاشی و پر کردن ترک‌های عمیق، تثبیت اولیه لایه رنگ، بتونه‌کاری و موزون‌سازی رنگی و تثبیت نهایی نقاشی عنوان کرد.

وی افزود: مرمت درب‌های چوبی که حکاکی آن اثر فردی به نام سید مهدی فرزند سید حسین بروجردی در سال ۱۳۰۳ است، شامل پاکسازی خشک و شیمیایی، آفت‌زدایی و ضدآفت نمودن درب‌ها، استحکام‌بخشی و بتونه‌کاری بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: بقعه امامزاده ابراهیم فین از لحاظ معماری و تزیینات از بناهای بسیار شاخص شهرستان است که بنای اولیه آن از سوی خاله بیگم (از اهالی فین) احداث و سپس افراد دیگری تزیینات آن را تکمیل کردند.

وی اضافه کرد: گنبد فیروزه‌ای کاشی رنگ، گلدسته‌های زیبا، صحن مفرح و ایوان آیینه‌کاری و نقاشی‌های بی‌نهایت جالب و جذاب از جمله ویژگی‌های معماری این بقعه است.

یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی شامل ۳۳۳ اثر ثبت ملی و یک اثر ثبت جهانی در شهرستان کاشان وجود دارد.

***

بنابر اعلام شهدای کاشان، حاجیه خانم فاطمه عباسی حسنارودی، مادر مکرم شهیدان رضا و حسین حسنی فینی دار فانی را وداع گفت.

پیکر مادر شهیدان حسنی فینی روز چهارشنبه، فردا در گلزار روستای حسنارود خاک‌سپاری خواهد شد.

حسین حسنی فینی متولد ۱۳۴۴ و رضا حسنی فینی متولد ۱۳۳۲ حسنارود در سال ۶۱ با فاصله چهار روز در جریان عملیات رمضان در شلمچه به شهادت رسیدند و در نهایت در گلزار شهدای همین روستا آرام گرفتند.

مردم کاشان یک هزار و ۷۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم کردند که شامل ۲۲ سردار شهید، یک خانواده چهار شهید، هفت خانواده سه شهید، ۱۰۷ خانواده ۲ شهید و یک هزار و ۵۱۱ خانواده یک شهید، سه هزار و ۷۰۰ جانباز و ۱۹۱ آزاده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

اردستان

مدیر آموزش و پرورش زواره از تکمیل و بهره‌برداری از سه طرح آموزشی تا دهه فجر ۹۹ در این بخش خبر داد.

جواد ناجی با اشاره به حضور این اداره در جشنواره ۱۴۰۰ اردستان گفت: مدرسه خیرساز استثنایی زواره در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید می‌رود تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه پژوهش‌سرای گلخنی تکمیل شده است و دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد، افزود: مدرسه چهار کلاسه روستای اسلام‌آباد در مرحله سفت‌کاری است و امید می‌رود با کمک اداره نوسازی تا هفته دولت سال آینده آماده بهره‌برداری شود.

مدیر آموزش و پرورش زواره، میزان پیشرفت فیزیکی مدرسه روستای تلک‌آباد را بیش از ۹۰ درصد برشمرد و اظهار داشت: سالن ورزشی روستای کچورستاق از دیگر طرح‌های عمرانی این اداره است که دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، چهار هزار و ۴۲۲ نفر دانش‌آموز در ۶۵ واحد آموزشی شهرستان اردستان به تحصیل اشتغال داشتند.

***

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اردستان با اشاره به جشنواره ۱۴۰۰ گفت: تخصصی کردن فعالیت خیریه‌های این شهرستان و هم‌افزایی کمک به نیازمندان از جمله طرح‌ها در قالب این جشنواره است.

ابوالقاسم صادقی افزود: تعداد هفت مرکز نیکوکاری تا کنون در اردستان راه‌اندازی شده است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا پایان سال‌جاری سه مرکز دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه نیز یادآور شد: همچنین از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی از سوی کمیته امداد امام (ره) در راستای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش در این شهرستان پرداخت شده است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر در قالب ۲ هزار و ۳۰۰ خانوار اردستانی شامل یک‌هزار و ۶۶۸ خانوار زیر پوشش حمایت مستمر و ۶۳۹ خانوار به عنوان تبصره ۱۴ (ویژه کسانی که به دلیل وضعیت موجود اقتصادی کشور نیاز به حمایت دولت دارند) زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

***

رئیس اداره محیط ریست اردستان از دستگیری ۲ شکارچی متخلف در زیستگاه‌ علی‌آباد و کوه سیاه از توابع بخش زواره این شهرستان خبر داد.

حسین شواخی تشریح کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست اردستان در جریان گشت و کنترل در مناطق آزاد شهرستان، زیستگاه‌ علی‌آباد و کوه سیاه موفق به دستگیری ۲ نفر متخلف شدند.

وی افزود: یک قبضه اسلحه تک لول کالیبر۱۲ و یک قبضه اسلحه بادی ۵.۵ دیانا به همراه سایر ادوات شکار، یک قطعه کبک و یک قطعه تیهو از متخلفان ضبط شده است.

اردستان دارای یک منطقه حفاظت شده (کهیاز) با وسعت ۹۲ هزار هکتار است که زیستگاه بسیاری از پرندگان و گونه‌های جانوری نادر و با ارزش از جمله جبیر، پلنگ، هوبره و زاغ بور به شمار می‌رود و منطقه شکار ممنوع خارو در شمال شرقی اردستان دارای گونه‌های مختلف جانوری ارزشمند و پرندگان نادر است.

شهرستان اردستان در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید