خلخالی‌ها در حفظ آثار تاریخی مشارکت کردند


خلخالی‌ها در حفظ آثار تاریخی مشارکت کردند

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال از افزایش سطح مشارکت‌های مردمی برای حفظ و احیای آثار تاریخی ،مذهبی ،ملی ، فرهنگی و تاریخی این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایرنا ، علی درویشی روز چهارشنبه در بازدید از مسجد تاریخی جامع روستای خمس از توابع بخش مرکزی خلخال افزود: جلب مشارکت اهالی این روستا برای تامین هزینه‌های مالی اجرای پروژه بازسازی و مرمت ساختمان و بنای مسجد تاریخی جامع نتیجه‌بخش بود.

وی از آغاز عملیات اجرایی مرمت و بازسازی دومین مسجد تاریخی روستای خمس و از آثار تاریخی ،فرهنگی ،مذهبی و باستانی این شهرستان با مشارکت مالی اهالی و خیرین این روستا خبر داد و گفت: پیش از این نیز اهالی در بازسازی آثار تاریخی منطقه مشارکت کردند.

او اظهارداشت: مسجد عبدالرزاق روستای خمس از بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده استان اردبیل نیز بازسازی شده و مسجد جامع روستای خمس نیز جزو بناهای تاریخی به ثبت ملی رسیده در کشور است که در دوران قاجار احداث شده است.

وی گفت: طی نشستی با دهیار ، اعضای هیات امنا و شورای اسلامی ساختمان مسجد روستا با حفظ معماری سنتی و تامین هزینه از سوی اهالی و خیرین با نظارت اداره میراث فرهنگی خلخال مرمت شد.

درویشی تشریح کرد: مساجد جامع و عبدالرزاق روستای خمس جزو بناهای تاریخی با معماری اسلامی و ترکیب چوب ، آجر و ساروج است که جزو معماری‌های تلفیقی مناطق شمال غرب و متناسب با اقلیم این مناطق است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال همچنین گفت: با فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در بازسازی و مرمت بناهای تاریخی ، حفظ و نگهداری بناهای اصیل تاریخی و معماری ملموس ، تاریخ و فرهنگ اصیل چند هزارساله خلخال را زنده نگه داشته و توجه گردشگران را به این بناهای تاریخی جلب می‌کنیم.

او افزود: اقدام لازم برای ثبت آثار غیرمنقول و ناملموس در مناطق مختلف خلخال انجام شده و شناسایی و مطالعه مناطق دارای آثار تاریخی ثبت نشده نیز در حال انجام است.

وی با بیان این ‌که ثبت ملی حمام (خان) در میدان مسجد جامع و مرکز خلخال از بناهای تاریخی دوره قاجار در دست اقدام است، اظهارداشت: این اثر تاریخی در بافت تاریخی قلعه‌باشی و از آثار شاخص تاریخی این منطقه می‌باشد.

شهرستان خلخال با ۸۶ هزار نفر جمعیت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل در همسایگی استان‌های آذربایجان‌شرقی ، زنجان و گیلان واقع شده ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهارگوش از جمله آثار تاریخی شهرستان خلخال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها