نیاز 2 سالانه استان مرکزی به گندم ذخیره‌سازی شده است


نیاز 2 سالانه استان مرکزی به گندم ذخیره‌سازی شده است

اراک- ایرنا - استاندار مرکزی گفت: نیاز بیش از 2 سال این استان به محصول استراتژیک گندم تامین و ذخیره‌سازی شده که این مهم در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

سید«علی آقازاده» عصر پنجشنبه در کار گروه آرد، نان و خرید غلات استان مرکزی، افزود: گندم یک محصول پرمصرف و پایه است و تولید آن باید هر سال افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی ادامه داد: ذخیره نیاز ۲ سالانه استان به گندم در سیلوها پشتوانه مهم امنیت غذایی است و نه تنها هیچ مشکلی در تامین این ماده خوراکی نیست بلکه امکان صادرات آن به استان‌های دیگر هم وجود دارد.

استاندار مرکزی بیان کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم با تولید این محصول همخوانی ندارد چرا که تولید گندم در بهترین شکل ممکن ۴۰۰ هزار تن است در صورتی که ظرفیت ذخیره‌سازی استان بیش از ۷۵۰ هزارتن ارزیابی می‌شود و برای جلوگیری از خسارت سرمایه گذاران باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه داشت.

آقازاده اظهار داشت: کارگروه آرد، نان و خرید غلات استان مرکزی باید نسبت به تعیین تکلیف ظرفیت مازاد ذخیره‌سازی گندم چاره اندیشی کنند تا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بی نتیجه نماند.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت گندم در استان مرکزی نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است و در حوزه مقابله با آفات و آسیب‌های این کشت نیز از شاخص‌های کشوری در مطلوب قرار دارد و این شرایط باید هر سال بهتر از گذشته باشد.

استاندار مرکزی در خصوص بهبود کیفیت گندم تولیدی استان نیز گفت: برای مقابله با قاچاق گندم باید تلاش شود ابن محصول خارج از شبکه حمل و نقل دولتی بیرون نرود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز گفت: این استان با خرید ۳۴۴ هزارتن گندم در سال جاری رتبه نخست کشور در این حوزه را به‌دست آورد.

غلامرضا ملکی افزود: این میزان گندم از ۲۴ هزار کشاورز خریداری شده و هشت‌هزار و ۶۱۰ میلیاردریال نیز هزینه آن به گندم‌کاران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: میزان خرید گندم در استان مرکزی نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد و به‌لحاظ پرداخت هزینه به کشاورزان نیز بیش از ۶۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی بیان کرد: شهرستان شازند با ۵۹ هزار تن بیشترین و دلیجان با ۶۶۱ تن کمترین میران گندم در استان را کشت کرده و تحویل این نهاد داده‌اند.

ملکی گفت: سالانه ۱۵۰ هزار تن گندم در استان مرکزی مصرف می‌شود و آرد مصرفی این استان نیز ۹ هزار تن آرد با گندم ۶ هزار و ۶۵۰ ریالی، سه‌هزار و۵۰۰ تن آرد از گندم ۹ هزار ریالی و سه هزار تن گندم ۲۷ هزار ریالی تامین می‌شود.

وی، شمار نانوایی‌های استان مرکزی را یک‌هزار و ۹۷۶ رای عنوان کرد و گفت: به ازای هر ۷۳۳ نفر یک مرکز پخت نان در این استان فعالیت می‌کند.

از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مرکزی ۱۹۳ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم و ۴۲ هزار هکتار زیرکشت گندم آبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!