سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟


سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟

سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد نوعی سبک و استراتژی در سرمایه‌گذاری است که روی افزایش مجموع سرمایه سرمایه‌گذار متمرکز شده است. سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل می‌شوند، در سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به تازگی قدم به عرصه گذاشته و به شرکت‌های کوچک تعلق دارند. غالبا انتظار می‌رود که میزان درآمد چنین شرکت‌هایی در مقایسه با دیگر بخش‌های صنعت و به...

سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد نوعی سبک و استراتژی در سرمایه‌گذاری است که روی افزایش مجموع سرمایه سرمایه‌گذار متمرکز شده است.

سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل می‌شوند، در سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به تازگی قدم به عرصه گذاشته و به شرکت‌های کوچک تعلق دارند. غالبا انتظار می‌رود که میزان درآمد چنین شرکت‌هایی در مقایسه با دیگر بخش‌های صنعت و به نسبت تمام بازار از نرخ میانگین بالاتر باشد.

سرمایه گذاری بر مبنای رشد برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است؛ چراکه خرید سهام شرکت‌‌هایی که به‌تازگی وارد عمل شده‌اند، اگر به موفقیت برسد ممکن است سود بالایی را در داشته باشد. اگرچه برخی از شرکت‌ها در بوته آزمایش قرار نگرفته و خطرات متعددی را به همراه خواهند داشت.

نکات کلیدی سرمایه گذاری بر مبنای رشد به استراتژی خرید سهام اطلاق می‌شود. در این حالت سهام شرکت‌‌هایی خریداری می‌شود که انتظار می‌رود در آینده رشد خوبی داشته باشند و در مقایسه با صنعت و همین‌طور بازار از نرخ میانگین بالاتری برخوردار باشند. سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد شرکت‌های جوان و کوچک را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهد. این شرکت‌ها شانس بالایی برای توسعه دارند و انتظار می‌رود که بهای سهام آن‌ها افزایش پیدا کند. در سرمایه گذاری بر مبنای رشد ۵ عامل را باید در ارزیابی متن در نظر بگیرید: تاریخچه و آینده درآمدزایی‌های کسب‌و‌کار، حاشیه سود، بازدهی سهام شرکت و نحوه عملکرد قیمت هر سهم. در نهایت سرمایه گذاری بر مبنای رشد به دنبال افزایش دارایی از طریق افزایش سرمایه اصلی در درازمدت یا کوتاه‌مدت است.

درک بهتر سرمایه گذاری بر مبنای رشد

سرمایه‌گذارانی که بر اساس میزان رشد وارد عمل می‌شوند، غالبا به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایعی هستند که به سرعت در حال رشد هستند. غالبا این صنایع تکنولوژی‌های جدید را به کار می‌گیرند، خدمات خود را توسعه می‌دهند و به دنبال افزایش سود از طریق افزایش ارزش سرمایه هستند.

این امر به معنای سودی است که آن‌ها از طریق سهام به دست می‌آورند و در نقطه مقابل سودی قرار دارد که در ازای مالکیت سهام دریافت می‌کنند. در حقیقت اکثر شرکت‌‌هایی که شاهد افزایش ارزش سهام خود هستند، به جای آنکه سود ناشی از سهام را به سهام‌داران پرداخت کنند، به دنبال سرمایه‌گذاری درآمد در کسب‌و‌کار خود هستند.

این شرکت‌های غالبا کوچک و نوپا از پتانسیل بالایی برخوردار هستند. ایده اصلی این است که شرکت رشد می‌کند و توسعه پیدا می‌کند و رشد درآمد یا سود درنهایت در آینده منجر به افزایش قیمت سهام شرکت خواهد شد.

چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال افزایش مجموع درآمد خود هستند. سرمایه گذاری بر مبنای رشد با نام سرمایه‌گذاری برای افزایش سرمایه یا استراتژی افزایش ارزش دارایی نیز شناخته می‌شود.

ارزیابی پتانسیل یک شرکت برای رشد

سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟

سرمایه‌گذارانی که به دنبال رشد هستند، به دنبال شرکت‌ها و بازار‌‌هایی هستند که پتانسیل بالایی برای رشد دارند. فرمول واحد و قطعی برای ارزیابی چنین پتانسیلی وجود ندارد. این کار به قدرت تشخیص و تفسیر بالایی نیاز دارد که باید با در‌نظر‌گرفتن دیدگاه شخصی و در آن واحد بدون در نظر گرفتن آن انجام شود و به قضاوت صحیح نیاز دارد.

سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل می‌شوند، از روش‌های مشخص به عنوان چارچوبی برای تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. اما این شیوه‌ها باید با در‌نظر‌گفتن شرایط مخصوص یک شرکت پیاده‌سازی شوند. مخصوصا باید عملکرد فعلی شرکت در مقایسه با عملکرد آن در گذشته و تاریخچه مالی آن در نظر گرفته شود.

روی هم رفته سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد عمل می‌کنند، ۵ عامل کلیدی را در انتخاب شرکت‌‌هایی که برای افزایش ارزش سرمایه مناسب هستند در نظر می‌گیرند.

این پنچ عامل عبارت اند از:

۱- تاریخچه قوی که نشان‌دهنده رشد درآمد است

شرکت‌ها باید تاریخچه‌ای از عملکرد خود را نشان دهند که حاکی از افزایش درآمد شرکت طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته باشد. حداقل درآمد به ازای هر سهم در شرکت به اندازه شرکت بستگی دارد.

به عنوان مثال ممکن است به دنبال کسب حداقل ۵ درصد سود در شرکت‌‌هایی باشید که سرمایه‌ای بیش از ۴ بیلیون دلار را در اختیار دارند، ۷ درصد سود در شرکت‌ها که سرمایه‌ای از ۴۰۰ میلیون تا ۴ بیلیون دلار دارند و ۱۲ درصد سود برای شرکت‌های کوچکی که کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه دارند.

ایده اصلی این است که اگر شرکت‌ها در سابقه خود رشد خوبی را از خود به نمایش گذاشته باشند، این احتمال وجود دارد که شرکت همچنان به روند رو‌به‌رشد خود ادامه دهد.

۲- روند رو‌به‌رشد قدرتمند در میزان درآمد

اعلان میزان درآمد بیانیه‌ای عمومی است که میزان سود شرکت را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. غالبا این بازه زمانی مشخص یک فصل است.

این اعلان‌ها در تاریخ مشخصی در طول فصل مورد نظر تهیه می‌شوند و تحلیل‌‌هایی درباره سهام و میزان درآمد تخمینی نیز به دنبال آن‌ها منتشر می‌شود. سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد عمل می‌کنند، برای تعیین شرکتی که در آینده با رشد خوبی همراه خواهد بود و از میانگین رشد صنعت نیز پیشی می‌گیرد، توجه ویژه‌ای به این آمارهای تخمینی می‌کنند.

۳- حاشیه سود قدرتمند

حاشیه سود شرکت پیش از پرداخت مالیات با در نظر گرفتن هزینه فروش بدون مالیات وارد آمده بر آن تقسیم بر میزان فروش محاسبه می‌شود. عدد به دست آمده معیار ارزشمندی است؛ چراکه ممکن است شرکتی رشد فوق‌العاده‌ای در میزان فروش داشته باشد اما درآمد کمی را به خود اختصاص دهد.

این امر نشان‌دهنده آن است که مدیریت به‌درستی هزینه‌ها و میزان درآمد را محاسبه نکرده است. روی‌هم‌رفته اگر شرکتی از متوسط سود پنج ساله خود پیش از محاسبه مالیات پیشی بگیرد و از رقبای حاضر در صنعت خود نیز جلو بزند، این شرکت آینده خوبی در پیش دارد و به رشد خوبی دست پیدا می‌کند.

۴- بازدهی قوی روی هر سهم

میزان بازگشت حاصل از سهام یا ROE میزان سودآوری شرکت را با نمایان کردن میزان سودی نشان می‌دهد که شرکت با استفاده از سرمایه سهام‌داران به دست آورده است. این عدد از طریق تقسیم مجموع درآمد ناشی از سود سهام بر سهام سهام‌داران محاسبه می‌شود.

یک قانون درجه اول می‌گوید همواره بازدهی سهام فعلی شرکت را با متوسط بازدهی سهام آن در ۵ سال گذشته و تمام صنعتی که شرکت در آن فعالیت دارد، مقایسه کنید.

بازدهی سود ثابت یا در حال افزایش نشان‌دهنده آن است که مدیریت به‌خوبی در تولید سود بیشتر از سرمایه سهامداران عمل کرده و تجارت را به خوبی هدایت کرده است.

۵- عملکرد قوی سهام

معمولا اگر ارزش سهام در طی ۵ سال دو برابر نشود، به احتمال زیاد در دسته سهام‌های ارزشمند و رو به رشد نیز دسته‌بندی نمی‌شود. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر نرخ رشد ۱۰ درصد باشد، سهام طی ۷ سال دو برابر می‌شود.

برای دو برابر شدن ارزش سهام در طی ۵ سال، نرخ رشد باید ۱۵ درصد باشد. برخی از اوقات این کار برای شرکت‌های نوپایی که در صنایع در حال رشد کار خود را آغاز کرده‌اند، دست‌یافتنی و امکان‌پذیر است.

نکته حائز اهمیت

شما قادر خواهید بود سهام‌های درحال رشد را در بازار مبادلات و در بخش‌های متفاوت صنعت نیز پیدا کنید، اما معمولا احتمال یافتن این گونه سهام‌ها در صنایعی که درحال رشد هستند، به‌مراتب بیشتر است.

سرمایه گذاری بر مبنای رشد در مقایسه با سرمایه گذاری ارزشی

در نهایت سرمایه گذاری بر مبنای رشد به دنبال افزایش دارایی از طریق افزایش ارزش دارایی در بلند‌مدت یا کوتاه‌مدت هستند. البته که سرمایه گذاری بر مبنای رشد، تنها استراتژی موجود برای افزایش ارزش سرمایه نیست. سرمایه گذاری بر بنای ارزش نوع دیگری از استراتژی‌های موجود و شناخته‌شده برای دستیابی به این هدف است.

برخی سرمایه گذاری بر مبنای رشد و سرمایه گذاری بر مبنای ارزش را در نقطه مقابل یکدیگر تصور می‌کنند. سرمایه‌گذارانی که بر مبنای ارزش عمل می‌کنند، به دنبال سهامی هستند که از ارزش واقعی خود پایین‌تر مبادله می‌شود.

این در حالی است سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل می‌شوند، با این وجود که ارزش بنیادی شرکت را در نظر می‌گیرند، اما تمایل بیشتری به نادیده گرفتن استانداردهایی دارند که نشان می‌دهد ممکن است سهام بیش از ارزش واقعی خود مبادله شده باشد.

در‌حالی‌که سرمایه‌گذارانی که بر پایه ارزش وارد عمل می‌شوند، به دنبال سهامی هستند که امروز به بهایی کمتر از ارزش واقعی خود فروخته می‌شوند. این درحالی است که سرمایه‌گذارانی که بر مبنای رشد وارد عمل می‌شوند، روی پتانسیل آتی شرکت متمرکز هستند و توجه چندانی به ارزش فعلی سهام آن نمی‌کنند.

این سرمایه‌گذاران بر‌خلاف سرمایه‌گذارانی که بر پایه ارزش وارد عمل می‌شوند، ممکن است سهام شرکت‌‌هایی را خریداری کنند که در حال حاضر سهام خود را به ارزشی بالاتر از ارزش واقعی خود به فروش می‌رساند. این کار با این پیش‌فرض انجام می‌شود که ارزش واقعی سهام شرکت در آینده رشد می‌کند و از نوسانات فعلی پیشی می‌گیرد.

راهنما و مرشدی برای سرمایه‌گذاری بر مبنای رشد

یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌های سرمایهگذاری بر مبنای رشد توماس راپرایس جونیور (Thomas Rowe Price. Jr) است. او به عنوان پدر سرمایه گذاری بر مبنای رشد شناخته می‌شود.

در سال ۱۹۵۰ او صندوق سهام در حال رشد را راه‌اندازی کرد. این صندوق نخستین صندوق مشترکی بود که از سوی تیم مشاور شرکت او پیشنهاد شد. این صندوق نو بدیع به مدت ۲۲ سال، سالانه رشدی بالغ بر ۱۵ درصد را تجربه کرد.

امروز گروه T. Rowe Price یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هستند که در زمینه عرضه خدمات مالی فعالیت دارند.

سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟

فیلیپ فیشر (Philip Fisher) نام آشنایی در دنیای سرمایه گذاری بر مبنای رشد است. او سبک سرمایه گذاری بر مبنای رشد خود را در کتابی با عنوان سهام متدوال و سود غیر متداول (Common stock and uncommon profits) در سال ۱۹۵۸ منتشر کرد.

این کتاب اولین سری از کتاب‌‌های بی‌شماری بود که او در ادامه منتشر کرد. او بر اهمیت تحقیقات تاکیید داشت و این نکته تا به امروز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در سرمایه گذاری بر مبنای رشد در نظر گرفته می‌شود.

سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟

پیتر لینچ (Peter Lynch) مدیری سرمایه‌گذاری Magellan Fund است. او اولین کسی بود که مدل دوگانه سرمایه گذاری بر مبنای سرمایه و ارزش را به کار گرفت. امروز از این شیوه با نام استراتژی رشد بر مبنای یک قیمت معقول یا GAPR یاد می‌شود.

سرمایه گذاری بر مبنای رشد چیست؟

به این مقاله امتیاز دهید

Submit Rating

میانگین امتیازات: / 5. تعداد امتیاز:

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی