امید به بازگشت شرایط عادی با اجرای طرح‌های محدودیتی کرونا


امید به بازگشت شرایط عادی با اجرای طرح‌های محدودیتی کرونا

زاهدان- ایرنا- همزمان با روزهای سرد آخرین ماه پاییزی و با توجه به شیوع کرونا و آغاز محدودیت‌های جدید ستاد ملی مبارزه با این بیماری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی آحاد جامعه امید به بازگشت شرایط عادی و رسیدن به وضعیت سفید در تمامی شهرهای سیستان‌وبلوچستان وجود دارد.

مرور الگوها و رویه‌های کشورهای مختلف خبر از موفقیت اجرای دستورالعمل‌های محدودیتی برای قطع زنجیره انتقال بیماری‌ها می‌دهد که کرونا از این قاعده مستثنی نیست.

در کشورمان از جمله استان سیستان‌وبلوچستان همزمان با شیوع افسار گسیخته کرونا و افزایش آمار تلفات ناشی از این بیماری دستورالعمل‌های اجرایی مدنظر و عمل دولت تدبیر و امید قرارگرفته که در همین راستا اجرای طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل کرونا با سطح‌بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد از امروز /شنبه/ اول آذر در سراسر کشور آغاز شد.

به منظور بررسی روند اجرای طرح جامع اعمال محدودیت‌های برای کنترل کرونا در سیستان‌وبلوچستان به سراغ بازیگران و دست اندرکاران اصلی این طرح رفتیم و در گفت‌وگو با آنان شمایی از وضعیت استان مشخص شد.

آغازین روز اجرای طرح در شهرهای با وضعیت قرمز «زاهدان، زابل و خاش» با همراهی و همکاری خوب کسبه و بازاریان و خانواده ها نسبتا قابل قبول بود هر چند که برخی از شهروندان علیرغم تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده از متن اطلاعیه های ستاد ملی کرونا اظهار بی اطلاع می کردند اما بسیاری از مردم شهرهای یادشده از اجرای این طرح خشنود بوده و بر اعمال محدودیت ها تاکید کردند.

رضا سرگزی یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت ها برای کنترل بیماری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و از مردم انتظار است که همکاری لازم را انجام دهند تا هم خودشان از ابتلا به این بیماری مصون بمانند و هم کادر بهداشت و درمان قدری بیاسایند.

فریبا جلالی از دیگر شهروندان زاهدانی نیز اظهار داشت: تا زمانی که مردم خودشان نکات بهداشتی را رعایت نکنند از شر این بیماری منحوس نجات نخواهیم کرد.

وی افزود: جای تاسف است که با وجود تذکرات مکرر هنوز برخی افراد و خانواده ها به پروتکل های بهداشتی بی تفاوت هستند و با برگزاری دورهمی های خانوادگی و امثال آن جان خود و نزدیکانشان را به خطر می اندازند.

عبدالرحمان نارویی از شهروندان خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: صمیمانه از مسوولان دست اندرکار برای اجرای طرح محدودیت های کرونایی تشکر می کنیم متاسفانه رعایت نکردن مسائل بهداشتی از سوی مردم وضعیت این شهرستان را قرمز کرده است.

وی افزود: بسیاری از جوانان بی توجه به پروتکل های بهداشتی در دورهمی های دوستانه شرکت می کنند و ناخواسته و ندانسته عامل انتقال بیماری به اعضای خانواده خود می شوند زیرا برخی افراد ناقل به دلیل اینکه بدنشان مقاوم است ابتلا به بیماری را متوجه نمی شوند و فقط ناقل هستند.

این شهروند بلوچ سیستان‌وبلوچستانی از تلاش های کادر بهداشت و درمان قدردانی کرد و گفت: کسانی که بهداشت و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند نه تنها خود و خانواده شان را در معرض خطر قرار می دهند بلکه به کادر بهداشتی و درمانی نیز ظلم می کنند.

افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۵۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان به ۲۱ هزار و ۸۰۸ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود: ۱۰بیمار کرونایی سیستان‌وبلوچستان نیز در شبانه روز گذشته جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد شمار جان باختگان استان براثر این بیماری به ۸۷۵ نفر رسید.

وی تاکید کرد: هم اینک مشکلی در زمینه کمبود تخت بستری وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: ویروسی که اکنون دچار جهش شده سرعت انتقال بسیار بالا و شدت بیماری بیشتری دارد.
هاشمی ادامه داد: بیشترین آمار مبتلایان به کرونا بین ۱۵ تا ۴۵ سال سن دارند و متاسفانه آمار مرگ و میر نیز به مراتب در حال افزایش است.

وی در خصوص مراکز غربالگری ۱۶ ساعته در سطح زاهدان افزود: چهار مرکز غربالگری ۱۶ ساعته در زاهدان فعال است و یک مرکز نیز به زودی فعال می شود.

هاشمی تصریح کرد: انجام تست کرونا در مراکز غربالگری، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های تخصصی کرونا رایگان است و علاوه بر مراکز دولتی آزمایشگاه‌های خصوصی نیز با تعرفه ابلاغی و مصوب تست کرونا را انجام می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: تدفین جان باختگان بر اثر کرونا و همچنین موارد مشکوک طبق پروتکل‌ها انجام می‌شود و تمام پرسنل دخیل در حمل، تغسیل، تشییع و تدفین با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، جان باختگان مبتلا به ویروس کرونا را در آرامگاه ابدی شان دفن می‌کنند.

آغاز طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در سیستان‌وبلوچستان

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اجرای این طرح از امروز در تمام شهرستان‌های سیستان‌وبلوچستان الزامی است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین اعلام مجموعه وزارت بهداشت شهرهای زاهدان ،زابل و خاش از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز و شهرهای سراوان، هامون و چابهار در وضعیت نارنجی و بقیه شهرهای استان در وضعیت زرد قرار دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در ارتباط با فعالیت ادارات و کارکنان در شهرهای زرد گفت: حضور تمامی کارکنان ادارات دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اساسی، حضور تا دو سوم کارکنان سایر دستگاه‌ها، لغو ماموریت‌های اداری غیرفوری، برگزاری جلسات در فضای سربسته با رعایت الزامات حداکثر تا ۳۰ نفر و تعطیلی ۲ هفته‌ای مراکز تجاری، بازرگانی و خدماتی در این استان به تصویب رسید.
وی تصریح کرد: مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی و حوزه‌های علمیه و نمازهای جمعه، مراسم آیینی و مراسم مذهبی نیز به صورت کامل تعطیل است.

ارجمندی در خصوص فعالیت ادارات و کارکنان در شهرهای نارنجی سیستان‌وبلوچستان افزود: حضور تا دوسوم کارکنان ادارات دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با خدمات اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام مسوول دستگاه، حضور کارکنان سایر دستگاه‌ها تا یک دوم، لغو مأموریت‌های اداری غیرفوری، برگزاری جلسات در فضای سربسته با رعایت الزامات حداکثر تا ۲۰ نفر باید رعایت شود.
وی بیان کرد: ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی شهرهای نارنجی به سایر شهرها و ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی ممنوع اعلام شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان در ارتباط با فعالیت ادارات و کارکنان در شهرهای قرمز گفت: حضور حداکثر یک سوم کارکنان دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اساسی در محل کار با تشخیص بالاترین مقام، حضور حداکثر یک دوم کارکنان سایر دستگاه‌ها، لغو تمامی مأموریت‌های اداری غیرفوری و برگزاری جلسات در فضای سربسته با رعایت الزامات حداکثر تا ۱۵ نفر الزامی شده است.

وی اظهارداشت: ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور، ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز ممنوع و تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در سطح شهر بجز خودروهای مجاز به تایید فرمانداری ممنوع است.

ارجمندی تصریح کرد: در شهرهای نارنجی جریمه ۵۰۰ هزار تومانی در هر ۲۴ ساعت یکبار برای متخلفان در تردد به سایر شهرها اعمال خواهد شد.
وی ادامه داد: جریمه یک میلیون تومانی برای خودروهای شخصی متخلف در شهرستان‌هایی که دارای وضعیت قرمز هستند در هر ۲۴ ساعت یکبار اعمال خواهد شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان گفت: همچنین جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در سطح شهرهای با وضعیت قرمز اعمال می‌شود.

حضور مسوولان در میدان مبارزه با کرونا

طبق بیانات رهبر معظم انقلاب عملکرد ملت و مسوولان در مبارزه با کرونا در ابعاد مختلف «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» بوده است.

مسوولان در مواجهه با بحران کرونا با توجه به نوین بودن آن در سطح رویکردهای مدیریتی و اجرایی اقدامات بومی و متناسبی همچون اجرای طرح‌های محدودیتی در شاخه‌های مختلف داشته‌اند.

با توجه به اجرا شدن این طرح‌ها در سیستان‌وبلوچستان همزمان با سایر نقاط کشور مسوولان استان نیز در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا تلاش کرده‌اند که در این راستا استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده عالی دولت در این استان در دستوری خطاب به فرمانداران و عوامل اجرایی طرح مقابله با بیماری کرونا تاکید کرده است: فرمانداران در مرکز هر شهرستان حضور میدانی داشته و تمامی مدیران و عوامل مربوطه را با خود به صحنه بیاورند.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه حضور میدانی فرمانداران در کنار مسوولان اجرای طرح سبب می‌شود ادارات و مسوولان احساس دلگرمی و انگیزه بیشتری پیدا کنند، تصریح کرد: واحدهای صنفی و ادارات و بانک‌ها دقیقا مصوبات را اجرا کنند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان با تاکید بر اجرای دقیق و کامل طرح از ساعات اولیه روز اول آذر بیان کرد: شهرداران و بخشداران نیز همین وظایف را در سایر شهرهای استان انجام دهند و فرمانداران نیز بر این موضوع نظارت جدی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مسوولیت نظارت بر اجرای دستورالعمل فوق و هماهنگی و وحدت رویه در سطح استان سیستان‌وبلوچستان بر عهده مدیرکل مدیریت بحران استانداری است.

موهبتی ادامه داد: فرمانداران شهرهای قرمز مسوولیت‌شان به مراتب بسیار حساس‌تر از سایرین بوده و انتظار است با تدابیر و تلاش‌های مدیریت شده تغییر وضعیت محسوسی در انتقال به وضعیت نارنجی، زرد و نهایتا سفید را شاهد باشیم.

واحدهای صنفی و طرح مقابله با کرونا در سیستان‌وبلوچستان
اصناف و کسبه در خط مقدم مبارزه با کرونا، عموما با رعایت نکات بهداشتی، تعطیلی واحدهای توزیعی و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش کرده‌اند تا کشور را در گذر از شرایط سخت کمک کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اصناف در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و با توجه به اینکه شهرستان زاهدان در منطقه قرمز شیوع بیماری کرونا قرار گرفته لازم است در جهت حفظ سلامت خود و خانواده از بازگشایی واحدهای صنفی که در گروه‌های ۲، سه و چهار گروه‌بندی صنفی قرار دارند خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه امید می‌رود با همکاری کسبه شاهد قطع زنجیره کرونا در زاهدان باشیم افزود: توجه نکردن به مصوبات ستاد کرونا در مورد بازگشایی واحدهای صنفی در گروه‌های ۲، سه و چهار گروه‌بندی صنفی باعث پلمب ۱۵ روزه واحد صنفی مربوطه خواهد شد.

داود شهرکی تاکید کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا مراکز عرضه کالاهای اساسی در زاهدان به ۸۰ مرکز افزایش پیداکرده تا از تجمع مردم کاسته شود.

مشاغل گروه ۲ شامل پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی. مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه است.

مشاغل گروه سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری است.

مشاغل گروه چهار همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۲۷ هزار و ۳۷۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

«پاندمی کرونا» تاکنون در سطح جهان ۵۷ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۵۷۶ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۵۵۱ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۳۹ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۲۰۹ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۱۲ میلیون و ۷۵ هزار و ۲۴۳ بیمار کووید ۱۹ و ۲۵۸ هزار و ۳۶۳ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه چهاردهم را در میان کشورهای جهان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر