نحوه مصرف اسپری سالبوتامول + عوارض و شرایط نگهدارینحوه مصرف اسپری سالبوتامول + عوارض و شرایط نگهداری

اسپری سالبوتامول (اسپری استنشاقی)

اسپری سالبوتامول (آلبوترول) برای درمان برونکواسپاسم و پیشگیری از آن در بیماران مبتلا به آسم، برونشیت، آمفیزم و دیگر بیماری های ریه به کار می رود. اسپری سالبوتامول برای پیشگیری از برونکواسپاسم ناشی از ورزش نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپری سالبوتامول به خانواده داروهایی معروف به برونکودیلاتورهای آدرژنیک تعلق دارد. برونکودیلاتورهای آدرژنیک داروهایی هستند که از طریق دهان تنفس می شوند تا لوله های برونشیال (راه های هوایی) ریه را باز کنند. این داروها از طریق افزایش جریان هوا درون لوله های برونشیال باعث تسکین سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و تنفس دشوار می شوند.

این دارو تنها با نسخه پزشک در دسترس است.

توصیه های قبل از مصرف اسپری سالبوتامول

در تصمیم گیری برای مصرف یک دارو، باید خطرات مصرف در برابر فواید آن، سنجیده شود. این چیزی است که شما و پزشکتان باید با هم در مورد آن تصمیم بگیرید. برای این دارو، موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

آلرژی ها

اگر تاکنون هرگونه واکنش آلرژیک یا غیر معمول به این دارو یا داروهای دیگر داشته اید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر هر نوع آلرژی دیگری نیز مثلا نسبت به غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات دارید، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود بگویید. برای داروهای غیر تجویزی (بدون نسخه)، برچسب یا محتویات دارو را با دقت بخوانید.

کودکان

مطالعات صحیح انجام گرفته تا به امروز، مشکل خاصی را که مزایای آئروسل های استنشاقی (مثلا پروایر اچ اف ای و پروونتیل اچ اف ای) را در کودکان ۴ ساله یا بزرگتر، اسپری سالبوتامول (مثلا پروایر دیجی هیلر تی ام و پروایر رسپیکیلیک) را در کودکان ۴ ساله و بزرگتر، و اسپری سالبوتامول (مثلا اکونب) را در کودکان ۲ ساله و بزرگتر محدود کند، نشان نداده اند. با این حال، ایمنی و کارایی آئروسل های استنشاقی آلبوترول و پودر استنشاقی آلبوترول در کودکان زیر ۴ سال و همچنین اسپری سالبوتامول در کودکان زیر ۲ سال ثابت نشده است.

در مورد افراد سالخورده

در مورد رابطه بین سن و اثرات پروونتیل اچ اف ای در افراد سالخورده مطالعه درستی انجام نشده است. با این حال، احتمال اینکه بیماران مسن به مشکلات قلبی مرتبط با سن مبتلا شوند، نسبت به سایرین بیشتر است که در این صورت ممکن است لازم باشد در دوز مصرفی این بیماران احتیاط رعایت شود.

مطالعات صحیح انجام گرفته تا به امروز، مشکل خاصی را که فایده پروایر دیجی هیلر تی ام، پروایر اچ اف ای و پروایر رسپیکلیک را در بیماران سالخورده محدود کند، نشان نداده اند. با این حال، احتمال اینکه بیماران مسن دارای مشکلات قلبی، کلیوی یا کبدی مرتبط با سن باشند، بیشتر است که در این صورت ممکن است لازم باشد در تنظیم دوز بیمارانی که پروایر دیجی هیلر تی ام، پروایر اچ اف ای و پروایر رسپیکلیک مصرف می کنند، احتیاط رعایت شود.

درباره رابطه بین سن با اثرات اسپری سالبوتامول (مثلا اکونب) در بیماران سالخورده، اطلاعاتی در دسترس نیست.

شیردهی

در مورد تعیین میزان ریسک برای نوزادان در هنگام استفاده زنان از این دارو در حین شیردهی، مطالعات کافی صورت نگرفته است. اگر در حال شیردهی هستید، قبل از مصرف این دارو، مزایا و خطرات بالقوه آن را بسنجید.

تداخل دارویی

با اینکه بعضی از داروهای خاص اصلا نباید با هم استفاده شوند، اما در بعضی موارد، داروهای مختلف را حتی اگر تداخل دارویی رخ دهد، می توان با هم مورد استفاده قرار داد. در این موارد، ممکن است پزشک شما بخواهد دوز دارو را تغییر دهد یا لازم باشد احتیاط های دیگری به عمل آورد. در حین استفاده از این دارو، مخصوصا مهم است که متخصص مراقبت های بهداشتی شما بداند که شما هر کدام از داروهای لیست شده زیر را مصرف می کنید یا خیر. تداخلات دارویی زیر بر اساس اهمیت بالقوه آنها انتخاب شده اند و لزوما شامل تمامی تداخلات احتمالی نیستند.

مصرف این دارو به همراه هر کدام از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود. اما ممکن است در بعضی موارد لازم شود. اگر هر دو دارو با هم نسخه شوند، ممکن است پزشک شما دوز یا زمان استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

آمی نپتین آمی تریپتیلین آمی تریپتیلینوکسید آموکساپین آتوموکستین کلومیپرامین دزیپرامین دی بنزپین دوکسپین ایمیپرامین ایوبنگوان ۱۲۳ لیو آلبوترال لوفپرامین ملیتراسن متاکولین نورتریپتیلین اپیپرامول پروتریپتیلین تیانپتین تریمیپرامین

مصرف این دارو به همراه هر یک از داروهای زیر می تواند به افزایش ریسک عوارض جانبی خاصی منجر گردد. اما ممکن است مصرف هر دو دارو بهترین درمان برای شما باشد. اگر هر دو دارو با هم نسخه شده باشند، ممکن است پزشک، دوز یا زمان مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

دیگوکسین

تداخل با غذا، تنباکو و الکل

داروهای خاصی به خاطر تداخلاتی که ممکن است رخ دهد، نباید در هنگام خوردن غذا یا انواع خاصی از مواد غذایی یا نزدیک به زمان خوردن آنها مصرف شوند. مصرف الکل و تنباکو با داروهای خاص نیز ممکن است به بروز تداخلاتی منجر گردد. با متخصص مراقب های بهداشتی خود در مورد مصرف دارو با غذا، الکل یا تنباکو صحبت کنید.

سایر مشکلات پزشکی همراه با مصرف اسپری سالبوتامول

وجود سایر مشکلات پزشکی می تواند مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت وجود هرگونه مشکل پزشکی خصوصا موارد زیر، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید:

داشتن آلرژی به پروتئین های شیر یا سابقه این مشکل: پروایر دیجی هیلر و پروایر رسپیکیلیک نباید توسط بیماران دارای این مشکل مصرف گردد. دیابت بیماری های رگ های خونی یا بیماری های قلبی مثل نارسایی عروق کرونر. اختلالات ریتم قلب مثل آریتمی یا سندروم طولانی شدن فاصله QT هایپرتنشن (فشار خون بالا) هیپرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید) هیپوکالمی (پایین بودن پتاسیم خون) کتواسیدوزیس (بالا بودن میزان کتون در خون) تشنج یا داشتن سابقه آن: دارو در این موارد با احتیاط مصرف شود. زیرا ممکن است باعث بدتر شدن بیماری گردد. بیماری های کلیوی: با احتیاط مصرف شود. عوارض جانبی این دارو ممکن است در این بیماران افزایش پیدا کند که علت آن، خروج آرام تر دارو از بدن است.

استفاده صحیح اسپری سالبوتامول

در این بخش، اطلاعاتی در مورد استفاده صحیح از تعدادی محصولات حاوی آلباترول ارائه شده است که ممکن است مختص به اسپری سالبوتامول نباشد. لطفا با دقت بخوانید .

این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف نمایید. مقدار و دفعات مصرف را از دستور پزشک بیشتر نکنید. همچنین مصرف این دارو یا هر داروی آسم دیگری را بدون اطلاع دادن به پزشک خود، متوقف نکنید. با این کار، احتمال شدت یافتن مشکلات تنفسی را افزایش خواهید داد.

اسپری سالبوتامول (مثلا اکونب) باید به کمک یک دستگاه جت نبولایزر مصرف شود که به یک کمپرسور هوا با جریان هوای مناسب متصل است. به همراه محلول استنشاقی و نبولایزر، دستورالعمل استفاده از آن هم هست. این دستورالعمل ها را با دقت خوانده و آنها را دنبال کنید. در صورت وجود هرگونه سوال آن را از پزشک خود بپرسید.

برای مصرف محلول استنشاقی در نبولایزر:

در صورت آماده بودن محلول، یک وعده از آن را استفاده کنید. یا در غیر این صورت، مقادیر دقیقی از محلول را با استفاده از قطره چکانی که به اندازه یک دوز گنجایش دارد ترکیب کند. محلول استنشاقی را در مخزن دستگاه یا محفظه نبولایزر که روی دستگاه قرار دارد، قرار دهید. نبولایزر را به ماسک یا قطعه دهانی متصل کنید. از یک ماسک صورت یا قطعه دهانی برای تنفس دارو استفاده کنید. از نبولایزر به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه یا تا وقتی که داروی موجود در مخزن دستگاه تمام شود، استفاده کنید. بعد از هر مصرف، تمام قسمت های دستگاه را تمیز کنید.

آئروسل استنشاقی آلبوترول (مثلا پروایر اچ اف ای و پروونتیل اچ اف ای) و پودر استنشاقی آلبوترول (مثلا پروایر دیجی هیلر تی ام و پروایر رسپیکیلیک) با یک اسپری مخصوص مصرف می شوند که دستورالعمل مصرف آن، همراه محصول وجود دارد. قبل از استفاده از این دستگاه، راهنمایی ها و دستورالعمل ها را با دقت بخوانید. اگر شما یا فرزندتان متوجه دستورالعمل ها نشدید یا در مورد نحوه استفاده از اسپری مطمئن نبودید، از پزشک بخواهید روش اسپری کردن را به شما نشان دهد. همینطور از پزشک بخواهید نحوه استفاده شما یا فرزندتان از اسپری را مرتب چک کند تا مطمئن شوید به درستی از آن استفاده می کنید.

برای مصرف آئروسل استنشاقی:

اسپری باید قبل از مصرف هم دمای اتاق باشد. کنیستر فلزی را به طور کامل و محکم داخل آکواتور قرار دهید. این آکواتور نباید با داروهای استنشاقی دیگر مصرف شود. درپوش آن را بردارید و نگاه کنید که قطعه دهانی حتما تمیز باشد. اسپری را دور از صورت نگه دارید. آن را خوب تکان داده و قبل از اولین استفاده یا در صورتی که به مدت بیش از ۲ هفته از آن استفاده نشده است، اگر پروایر اچ اف ای است ۳ بار و در صورتی که پروونتیل اچ اف ای است ۴ بار آن را در هوا اسپری کنید. برای اسپری کردن این دارو، یک نفس کاملا عمیق بکشید و سعی کنید تا حد امکان، هوای بیشتری را از ریه های خود خارج نمایید. قطعه دهانی را درست جلوی دهان و عمود بر کنیستر قرار دهید. دهان را باز کرده و به آرامی و کاملا عمیق نفس بکشید، مثل خمیازه کشیدن. و همزمان کنیستر را یک بار محکم به پایین فشار دهید. نفس خود را به مدت تقریبا ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی آن را خارج کنید. اگر طبق دستورالعمل باید بیش از یک پاف استفاده شود، قبل از اسپری کردن پاف دوم یک دقیقه صبر کنید. مراحل مذکور را برای پاف دوم هم تکرار نمایید، یعنی دوباره از تکان دادن اسپری شروع کنید. وقتی دوز مصرفی خود را تمام کردید، دهان خود را با اب شسته و آب داخل دهان را به بیرون بریزید. قطعه دهانی اسپری را حداقل یک بار در هفته با آب گرم شیر و به مدت ۳۰ ثانیه بشویید و آن را در معرض هوا کاملا خشک کنید. اگر لازم شد قبل از خشک شدن کامل اسپری از آن استفاده شود، با تکان دادن آن، آب اضافی اش را خارج کنید، کنیستر را در جای خود قرار داده و آن را دور از صورت خود، دو بار در هوا اسپری نمایید. سپس به اندازه دوز معمول خود مصرف کنید. بعد از استفاده از اسپری، قطعه دهانی را دوباره بشویید و آن را کاملا خشک کنید. اگر مسیر قطعه دهانی مسدود شد، می توان آن را شست. اسپری پروونتیل اچ اف ای دارای پنجره ای است که تعداد دوزهای باقیمانده و روند کم شدن دارو را به شما نشان می دهد. به این صورت که وقتی فقط ۲۰ دوز باقی مانده باشد، شمارشگر آن قرمز می شود تا به شما یادآوری کند که نسخه خود را تجدید کنید. قبل از اولین استفاده از اسپری، آن را از داخل پاکت فویلی بیرون بیاورید. هر اسپری حاوی حدودا ۲۰۰ دوز از دارو است و زمانی که ۲۰ دوز باقی مانده باشد، شمارشگر دوز قرمز می شود. برای تجدید نسخه یا دارو با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. قبل از استفاده از دارو مطمئن شوید که درپوش بسته است. به غیر از زمان استفاده، درپوش را باز نکنید. وقتی درپوش را کامل باز می کنید، اسپری را به طور مستقیم نگه دارید تا یک صدای “کلیک” بشنوید. الان اسپری برای استفاده آماده است. برای استنشاق این دارو، نفس خود را کاملا بیرون بدهید و سعی کنید تا حد امکان، هوای بیشتری را از ریه های خود خارج کنید. قطعه دهانی را به طور کامل داخل دهان قرار داده و لب های خود را دور آن ببندید. از طریق دهان و تا جایی که می توانید عمیق نفس بکشید، تا یک نفس کاملا عمیق کشیده باشید. دریچه بالای قطعه دهانی را با لب ها یا انگشتان خود مسدود نکنید. نفس خود را به مدت ۱۰ ثانیه یا تا جایی که بتوانید (و برایتان سخت نباشد) نگه دارید. اسپری را از دهان خارج کرده و شمارشگر دوز را چک کنید تا مطمئن شوید که دارو را دریافت کرده اید. بعد از استفاده از اسپری، درپوش را محکم روی قطعه دهانی ببندید. همیشه بعد از هر استفاده، درپوش را ببندید. اگر قرار است بیش از یک پاف استفاده شود، این مراحل را دوباره برای پاف دوم تکرار کنید که با باز شدن کامل درپوش شروع می شود. با پروایر دی جی هیلر به همراه اسپیسر یا محفظه های آسم یار استفاده نکنید. همیشه اسپری را تمیز و خشک نگه دارید. اسپری را نشویید و هیچ قسمتی از آن را داخل آب قرار ندهید. در صورت شستشوی اسپری یا قرار گرفتن آن داخل آب، پروایر دی جی هیلر تی ام داخل اسپری را تعویض نمایید. در صورت نیاز به تمیز کردن قطعه دهانی، روی آن را با یک دستمال کاغذی یا پارچه خشک به آرامی پاک کنید.

مقدار مصرف اسپری سالبوتامول

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است. از دستور پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب پیروی کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما فرق می کند، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده آن را تغییر ندهید.

مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که روزانه دریافت می کنید، زمان مجاز بین این دوزها و طول زمان مصرف دارو به بیماری و مشکل پزشکی یی که به خاطر آن از این دارو مصرف می کنید بستگی دارد.

دوز مصرفی آئروسل استنشاقی (اسپری): برای درمان و پیشگیری از برونکواسپاسم : برای بزرگسالان و کودکان ۴ ساله و بزرگتر، در صورت لزوم هر ۴ تا ۶ ساعت ۲ پاف. برای کودکان زیر ۴ سال، دوز و نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تعیین گردد. برای پیشگیری از برونکواسپاسم ناشی از ورزش: برای بزرگسالان و کودکان ۴ ساله و بزرگتر، ۲ پاف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از ورزش. برای کودکان زیر ۴ سال، دوز و نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تعیین گردد. دوز مصرفی پودر استنشاقی برای درمان یا پیشگیری از برونکواسپاسم: برای بزرگسالان و کودکان ۴ ساله و بزرگتر، در صورت لزوم هر ۴ تا ۶ ساعت ۲ پاف. برای کودکان زیر ۴ سال، دوز و نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تعیین گردد. برای پیشگیری از برونکواسپاسم ناشی از ورزش: برای بزرگسالان و کودکان ۴ ساله و بزرگتر، ۲ پاف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از ورزش. برای کودکان زیر ۴ سال، دوز و نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تعیین گردد.

دوز مصرفی محلول استنشاقی (که از آن به همراه نبولایزر استفاده می شود):

برای پیشگیری از برونکواسپاسم: برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال، در صورت لزوم به اندازه ۲/۵ میلی گرم در نبولایزر و ۳ یا ۴ بار در روز. برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال، در صورت لزوم، ۰/۶۳ تا ۱/۲۵ میلی گرم در نبولایزر و ۳ یا ۴ بار در روز. برای کودکان کمتر از ۲ سال، نحوه استفاده و دوز مصرفی باید طبق دستور پزشک کودک تعیین گردد.

دوز فراموش شده

اگر یک دوز این دارو را فراموش کردید، هر چه زودتر آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان دوز بعدی رسیده است، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و طبق برنامه همیشگی خود عمل کنید. مقدار دوز را دو برابر نکنید.

نگهداری از اسپری سالبوتامول

دارو را تا زمان استفاده، داخل پاکت های فویلی نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و دور از گرما و نور مستقیم قرار داده و از یخ زدگی محافظت کنید.

ویال های باز نشده این دارو را در دمای اتاق، و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کرده و آن را از یخ زدگی محافظت کنید. یک ویال باز باید فورا استفاده شود.

دارو را در ظرف های دربسته، در دمای اتاق، به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. و از یخ زدن آن جلوگیری نمایید.

آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

از متخصص مراقبت های بهداشتی بپرسید که چگونه داروهایی را که لازم ندارید دور بریزید.

کنیستر را در دمای اتاق، و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید و از یخ زدگی آن جلوگیری نمایید. آن را داخل اتومبیل نگه ندارید، چون ممکن است در معرض گرما یا سرمای شدید قرار بگیرد. روی کنیستر را سوراخ سوراخ نکنید و آن را داخل آتش نیندازید، حتی اگر کنیستر خالی باشد.

اسپری پروونتیل اچ اف ای را در حالیکه سر قطعه دهانی آن رو به پایین باشد نگهداری کنید.

پروایر دیجی هیلر تی ام یا پروایر رسپیکیلیک را تا ۱۳ ماه بعد از باز شدن پاکت فویلی یا وقتی که شمارشگر دوز به صفر می رسد یا بعد از منقضی شدن تاریخ مصرف آن _هر کدام که اول به وقوع پیوست_ دور بیندازید.

احتیاط های لازم در زمان مصرف اسپری سالبوتامول

بسیار مهم است که پزشک، روند بهبود شما یا فرزندتان را طی ویزیت های منظم بررسی کند. این کار به پزشک این امکان را می دهد که ببیند آیا دارو موثر بوده است یا نه و همینطور هر گونه عوارض ناخواسته را بررسی کند.

این دارو را نباید به همراه دیگر داروهای استنشاقی مشابه مصرف کرد. مثل ایزوپروترنول (ایزوپرل)، لیو آلبوترول (زوپنکس تی ام)، متاپروترنول (آلوپنت)، پیربوترول (ماکسیار) یا تربوتالین (برتایرا).

این دارو ممکن است باعث برونکواسپاسم پارادوکسیال (متناقض نما) شود. یعنی ممکن است تنفس یا خس خس سینه را بدتر کند. که ممکن است خطرناک و کشنده باشد. اگر شما یا فرزندتان بعد از مصرف این دارو، سرفه می کنید، به سختی نفس می کشید و یا تنگی نفس یا خس خس سینه دارید، پزشک خود را فورا در جریان قرار دهید.

در صورت بروز موارد زیر، فورا با پزشک خود صحبت کرده یا کمک پزشکی بگیرید:

اگر بعد استفاده از این دارو، علایم شما بهبود نمی یابد یا بدتر می شود. اگر به نظر می رسد که اسپری طبق معمول کار نمی کند و لازم است بیشتر از آن استفاده شود.

علاوه بر آن، ممکن است شما یا کودکتان از یک داروی ضد التهابی نیز به همراه این دارو استفاده کنید. مثل یک استروئید (داروی شبه کورتیزون). مگر اینکه دکتر چیز دیگری بگوید وگرنه مصرف داروی ضد التهابی خود را متوقف نکنید، حتی اگر به نظر برسد که آسم شما بهتر شده است.

اسپری سالبوتامول ممکن است باعث انواع خاصی از واکنش های آلرژیک مثل آنافیلاکسی شود. که ممکن است خطرناک بوده و به اقدام فوری پزشکی نیاز باشد. اگر شما یا فرزندتان، در حین استفاده از این دارو، دچار راش ، کهیر و خارش های پوستی، تنفس یا بلع دشوار یا هرگونه ورم در دست ها، صورت یا دهان شدید، آن را فورا با پزشک خود در میان بگذارید.

هیپوکالمی (کاهش سطح پتاسیم در خون) نیز ممکن است در اثر استفاده از این دارو اتفاق بیفتد. اگر شما یا فرزندتان بیشتر از یکی از علایم زیر را دارید، فورا آن را با پزشک خود در میان بگذارید: تشنج، کاهش ادرار، دهان خشک، تشنگی شدید، ضربان قلب نامنظم، کاهش اشتها، تغییرات خلق و خو، درد یا گرفتگی عضلانی، حالت تهوع، استفراغ، بی حسی یا مور مور شدن دست ها، پاها یا لب ها، تنگی نفس یا خستگی و ضعف غیر معمول.

داروهای دیگر را تا زمانی که در مورد آن با پزشک خود صحبت نکرده اید، مصرف نکنید. این داروها شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی (داروهای بدون نسخه) می شوند که برای کنترل اشتها، آسم، سرماخوردگی، سرفه، تب یونجه یا مشکلات سینوس ها و مکمل های گیاهی یا ویتامینی به کار می روند.

عوارض جانبی اسپری سالبوتامول

هر دارویی در کنار اثرات مفید آن، ممکن است موجب بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه که ممکن است تمام این عوارض رخ ندهند، اما اگر رخ دادند ممکن است به اقدامات پزشکی نیاز باشد.

اگر هر کدام از عوارض جانبی زیر اتفاق افتاد، فورا آن را با پزشک خود در میان بگذارید:

عوارض با شیوع بیشتر

ضربان و تپش قلب سریع، نامنظم و کوبشی سستی پاها، بازوها و دست ها رعشه یا لرزش دست و پا

عوارض با شیوع کمتر

درد مثانه ادرار کدر یا خونی ناراحتی یا درد در قفسه سینه لرز سرفه سرفه های خلط دار اسهال تنفس سنگین و دشوار اشکال در بلع سرگیجه احساس گرما تب نیاز مکرر به دفع ادرار کهیر، خارش و راش های پوستی خشونت صدا کاهش اشتها درد پهلو یا قسمت تحتانی پشت حالت تهوع پف کردگی یا تورم پلک ها، دور چشم ها، صورت، لب ها یا زبان قرمزی صورت، گردن، بازوها و گاهی بالای قفسه سینه آبریزش بینی گلو درد دل درد غدد لنفاوی متورم، دردناک یا حساس در گردن، زیر بغل یا کشاله ران احساس تنگی و سفتی در قفسه سینه خستگی و ضعف غیر معمول

عوارض نادر

خارش و تاول های پوستی تورم صورت، پلک ها، لب ها، دهان، گلو، دست ها، پاها یا اندام های تناسلی تنفس پر سرو صدا تورم دهان یا گلو اضطراب و آشفتگی درد بازو، پشت یا فک با علت انتشار نامشخص سفتی یا سنگینی قفسه سینه پریشانی کاهش ادرار سرگیجه، ضعف، تزلزل و بی ثباتی در هنگام برخواستن ناگهانی از حالت نشسته یا دراز کشیده خواب آلودگی دهان خشک افزایش ضربان قلب غش کردن پوست خشک و قرمز داشتن دهانی با بوی میوه سر درد گرسنگی مضاعف تشنگی مضاعف افزایش دفع ادرار تحریک پذیری تزلزل و بی ثباتی و سرگیجه درد و گرفتگی عضلانی عصبی بودن کابوس دیدن بی حسی یا مور مور شدن دست ها، پاها یا لب ها ضربان در گوش ها تنفس عمیق و سریع بی قراری دیدن، شنیدن یا احساس چیزی که در واقعیت وجود ندارد تشنج تپش قلب سریع یا آهسته گرفتگی های شکمی تعریق کاهش وزن بدون علت احساس هیجان غیر معمول استفراغ

بعضی از عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهند که معمولا به اقدامات پزشکی نیازی ندارند. این عوارض ممکن است در حین درمان و در حالیکه بدن خود را با دارو تطبیق می دهد، از بین بروند. همچنین ممکن است پزشک بتواند با شما در مورد راه های پیشگیری از برخی از این عوارض یا کاهش آنها صحبت کند. در صورت ادامه پیدا کردن هر کدام از عوارض جانبی زیر یا اذیت شدن شما در اثر آنها، یا در صورت داشتن هر گونه سوالی در مورد این عوارض با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض با شیوع بیشتر

بدن درد احتقان ایجاد تغییرات در صدا

عوارض با شیوع کمتر

ادرار دردناک، دشوار و همراه با سوزش گوش درد درد عضلانی یا درد استخوان سر درد شدید و نبض دار درد قرمزی یا تورم در گوش قرمزی، تورم یا زخم در دهان عطسه زدن بینی گرفته تورم حساسیت و شکنندگی مشکل در نگه داشتن یا رها کردن ادرار مشکل در خوابیدن

عوارض نادر

خواب آلودگی یا کسالت غیر معمول با علت ناشناخته پس مزه بد، غیر معمول یا نامطبوع تغییر ذائقه احساس حرکت مداوم خود یا محیط اطراف احساس خفگی (احساس گیر کردن چیزی در گلو) لحن صدای خشن و خش دار احساس چرخیدن به دور خود احساس تنگی و فشار در گلو

عوارض جانبی دیگری نیز هستند که در اینجا لیست نشده اند ولی ممکن است برای بعضی از بیماران اتفاق بیفتند. اگر متوجه هرگونه عوارض دیگری شدید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

نام برندهای مورد استفاده رایج

در ایالات متحده:

اکونب پروایر دیجی هیلر پروایر اچ اف ای پروایر رسپیلیک پروونتیل پروونتیل اچ اف ای رلیون ونتولین اچ اف ای ونتولین ونتولین اچ اف ای

در کانادا:

آلتی سالبوتامول اینهلیشن آئروسل آپو سالونت سالبوتامول سالبوتامول نبیو ای ام پی سالبوتامول رسپیریتور سلوشن ونتولین اینهیلر ونتولین نبیولس پی اف ونتولین رسپیریتور ونتولین روتاکپس

اشکال دارویی موجود:

پودر محلول سوسپانسیون پودر آئروسل

کلاس درمانی: برونکودیلاتور (متسع کننده مجاری هوایی)

کلاس دارویی: آگونیست آدرژنیک بتا ۲

مترجم: فرزانه پاشایی