اقناع افکار عمومی مهمترین اولویت طرح شهید سلیمانی است


اقناع افکار عمومی مهمترین اولویت طرح شهید سلیمانی است

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: اقناع افکار عمومی، آرایش فاصله‌گذاری شهر و توزیع اقلام حفاظت فردی و بسته‌های بهداشتی مهمترین اولویت در طرح شهید سلیمانی است.

دکتر منوچهر کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گام چهارم بسیج ملی مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواه محور به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سازمان بسیج مستضعفین ، هلال احمر و سایر نهادهای مسوول در قالب طرح شهید سلیمانی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: این طرح ملی دارای راهبردهای هفت گانه مبتنی بر یک سری اصول بوده که مهمترین اصل آن مشارکت بسیج ، محله و خانواده محور بودن همچنین منطبق بر نظام شبکه بهداشتی و درمانی موجود است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان افزود: راهبرد نخست این طرح تشدید نظارت بر شیوه نامه‌های بهداشتی، اعمال قانون و انجام تست است که تلاش می شود از «رپید تست» یا تست های تشخیص سریع از ابتدای هفته آینده در درب منزل انجام شود.

کرمی ادامه داد: راهبرد سوم بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هوشمند بوده با این توصیف که اطلاعات بیماران در سامانه‌هایی قرار می‌گیرد و در صورت وارد کردن کد ملی فرد هنگام گرفتن خدمات، بلیت پرواز، جابجایی و حتی دریافت خدمت در بانک و مراکز خدماتی، او شناسایی می‌شود.

وی یکی از مهمترین راهبردها را آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگسازی عنوان کرد و گفت: بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد متوفیان کرونا مربوط به افراد مسن و دارای بیماری خاص است بنابراین برای حفاظت از گروه های آسیب‌پذیر که خطر مرگ بالایی دارند، شناسایی، دریافت تست و مراقبت لازم حتی درب منزل صورت می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند کردن محدودیت‌ها نیز در برنامه است و راهبرد هفتم تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری است.

کرمی اظهار داشت: ویژگی طرح شهید سلیمانی این است که با کمک بهداشت محتواهای آموزشی تهیه و سازماندهی نیروها صورت می‌گیرد و نیروها در قالب کمیته هایی همچون حمایت و قرنطینه خانگی و غیرخانگی، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی و کمیته پایش و نظارت سازماندهی می‌شوند.

وی افزود: اعضای هر کمیته تکالیفی را عهده دارد هستند و این تیم ها در سطح محله منطبق بر نظام شبکه شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت در سه گروه عملیاتی از جمله تیم مراقبت، نظارت و حمایت کار می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: تیم نظارت وظیفه اطمینان از اجرای پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اقناع مردم را بر عهده دارد.

دکتر کرمی اضافه کرد: تیم مراقبت نیز مکلف به انجام تست، بررسی موارد بیماران، آموزش روش‌های ضدعفونی کردن در خانه، آموزش و اقناع سازی مردم و آموزش درباره بیماری کرونا با اولویت مدیریت اپیدمی است.

وی تاکید کرد: برخی از اطلاعات وباورهای غلط موجود در ذهن مردم درباره بیماری کرونا موجب مراجعه نکردن یا مراجعه دیرهنگام مردم به بیمارستان می‌شود که باید این باروهای ناصحیح را به ویژه در مناطق پرخطر و دارای شیوع بالای بیماری شناسایی کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان ادامه داد: تیم حمایت نیز با کمک خیران، مشارکت‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد در تلاش است بسته های معیشتی و حفاظت فردی را در اختیار مردم قرار دهد.

دکتر کرمی گفت: در طرح شهید سلیمانی که منطبق بر راهبردهای حوزه بهداشت است درصدد مدیریت اپیدمی کرونا با توجه به شرایط استان همدان بوده و تلاش می‌شود سازماندهی و آموزش مناسبی صورت گیرد.

وی افزود: تولید محتوای آموزشی و تحویل آن در درب خانه، استفاده از سفیران و رابطان بر اساس طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در دستور کار است و در این طرح اعضای تیم ها دارای بازوبند و کارت شناسایی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان تاکید کرد: تلاش بر این است که با مراجعه به درب خانه، غربالگری تلفنی و نظارت محیطی آنچه برای سبک زندگی مقابله با کرونا در همه حوزه ها و برای اطلاع رسانی مردم و گسترده کردن تست ها لازم است در این طرح انجام شود.

کرمی یادآوری کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی از روز شنبه هفته جاری ابلاغ شده و هم اینک در حال آموزش و سازماندهی نیروها هستیم و تا پایان هفته به صورت عملیاتی تیم های مراقبت، نظارت و حمایت متشکل از نیروهای بسیجی، هلال احمر، سپاه و دانشجویان در محله ها حضور می‌یابند.

وی افزود: بیش از ۲۲۰ نیروی هلال احمر، ۱۰۰ دانشجو فعال در مراکز ۱۶ ساعته زیر مجموعه علوم پزشکی و بیش از یک هزار نیرو در شهرستان ها در این طرح مشارکت می کنند که هم اینک در حال سازماندهی این افراد هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان بیان کرد: در حال حاضر یک دوره سه ماهه برای اجرای طرح شهید سلیمانی پیش بینی شده است و متناسب با شرایط اپیدمی زمان اجرای این طرح متغیر است.

کرمی اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ هزار خانوار در سطح استان همدان زندگی می کنند که در تلاش هستیم همه خانوارها را به صورت غیرحضوری، تلفنی و مراجعه به درب خانه یا به صورت ترکیبی زیر پوشش قرار دهیم.

وی بیان کرد: همچنین معاونت بهداشتی محتواهای آموزشی را در اختیار رابط قرار داده و این رابط ها با ۴۰ سفیر از ۴۰ خانوار در ارتباط هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان ابراز امیدواری کرد: آثار اجرای این طرح منجر به تغییر فضا و چهره شهر، شناسایی افراد مشکوک، علامت گذاری مناطق، شناسایی افراد آسیب پذیر شود و به هدف آن یعنی قطع زنجیره کرونا کمک کند.

کرمی گفت: در صورت شناسایی فرد مشکوک یا بیمار، اولویت اقدام در محل بوده و در صورت ضرورت به مراکز ۱۶ ساعته یا منتخب و مراکز خدمات جامع سلامت بهداشت ارجاع داده می شود و موارد خاص به بیمارستان منتقل می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...