موردی از رانش زمین در فولادمحله مهدیشهر گزارش نشد


موردی از رانش زمین در فولادمحله مهدیشهر گزارش نشد

سمنان- ایرنا- رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان با اشاره به بالاآمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی در فولادمحله، گفت: رانش زمین در این منطقه از توابع شهرستان مهدیشهر تاکنون گزارش نشد.

به گزارش ایرنا، بررسی آب خروجی از قنات‌ها و چاه آب شاهد نشان از افزایش سطح آب‌های زیرزمینی در روستای فولاد محله دارد و افزایش سطح آب موجب نگرانی اهالی منطقه از وقوع رانش زمین و آبگرفتگی خانه‌ها شده است.

به گفته کارشناسان، رانش زمین همزمان با بارندگی در مناطقی که لغزندگی زمین وجود دارد رخدادی طبیعی و قابل تصور است و به عبارتی دیگر خاکِ دارای رطوبت به دلیل سنگینی به سمت پایین فشار وارد می آورد و افزایش فشار موجب رانش و لغزش زمین می شود.

یاسر وکیل زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: روستای فولادمحله از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دشت واقع است و احتمال رانش زمین وجود ندارد، اما اطراف روستای فولادمحله کوهستانی است و امکان خطر وجود دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون در بحث رانش زمین به دلیل رطوبت خاک و بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در فولاد محله برای انجام تحقیقات با زمین‌شناسی استان سمنان مکاتبه‌ای نشده است.

وی اظهار داشت: زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان برای انجام تحقیقات و بررسی وضعیت زمین شناسی منطقه فولادمحله باید از سوی استانداری یا دستگاه متولی درخواست دریافت کند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان تصریح کرد: دستگاه متولی بررسی سطح آب سفره های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: بارندگی‌های خوب در ۲ سال اخیر باعث بالا آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی در برخی مناطق استان سمنان مانند فولادمحله شد، اما بررسی چگونگی افزایش سطح آب سفره‌ها با شرکت آب منطقه‌ای است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: ضرورت دارد منابع‌طبیعی نیز معیارهای جانمایی برای احداث بند خاکی را اعلام کند تا بتوان اظهار نظر دقیق کرد.

وسعت عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر ۳۹۵ هزار هکتار است و ۱۵ حوضه آبخیز دارد.
فولادمحله یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر در ۷۵ کیلومتری مرکز استان سمنان است. این روستا مرکز دهستان پشتکوه بر پایه سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، بیش از سه هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان