عراق آلوده ترین کشور جهان به مین های جنگی


عراق آلوده ترین کشور جهان به مین های جنگی

به گزارش جام نیوز، سازمان ملل متحد عراق را آلوده‌ترین کشور جهان به مین‌های جنگی اعلام کرد.

«پی‌یر لود هامر»، مدیر برنامه سازمان ملل برای مین زدایی در عراق (UNMASS) در گفت وگوی اختصاصی با «الجزیره» گفت که 2.69 میلیارد متر مربع از خاک عراق مین‌گذاری شده است.

او افزود که بیشتر این مین‌ها در مناطق جنوبی عراق و در مرزهای مشترک این کشور با ایران و از بقایای جنگ هشت ساله عراق با ایران است.

وی گفت که مناطق آزادشده از چنگ داعش هم پر از مین‌ها و بمب‌های دست‌ساز است که از کار انداختن آنها کار پیچیده‌ای است.

این مقام سازمان ملل تأکید کرد که مشکل عراق در مین‌زدایی به مسائل مالی مربوط می‌شود چون برای تعیین موقعیت و خنثی کردن مین و نابود کردن آن افراد آموزش‌دیده‌ای با تجهیزات خاص لازم است و این کار باید با استانداردهای جهانی انجام شود.

برنامه اداره اطلاعات و امور مربوط به مین در امریکا (IMMAP) نیز در آخرین گزارش خود که در ماه اوت منتشر شده تأکید کرد که استان بصره با فضای 883 میلیون متر مربع آلوده‌ترین منطقه عراق به این لحاظ است.

این سازمان در گزارش خود افزوده که شمار قربانیان بقایای مواد منفجره از جنگ‌های سه دهه گذشته عراق34 هزار و 74 تن بوده که 19 هزار تن از آنها در جنوب عراق بوده اند.

«علی البیاتی»، عضو کمیساریای حقوق بشر عراق، تأکید می‌کند که تا سال 2014 به ازای هر شهروند عراقی یک مین در این کشور وجود داشت و بعد از آن در حنگ با داعش هزاران مین دیگر نیز به این آمار افزوده شد.

«کاظم بوهان»، مدیر کل بخش دفاع مدنی وزارت کشور عراق، نیز می‌گوید که از سال 2006 تاکنون 1.3 میلیون انواع مواد منفجره در 187 میلیارد متر مربع از خاک عراق پاک‌سازی شده است.

او می‌افزاید که عراق نیازمند دستگاه‌های پیشرفته شناسایی فلزات در عمق زمین است و تأکید می‌کند که وزارت کشور عراق اخیرا گزارش مفصلی درباره وضعیت مین‌ها به دولت تقدیم کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!