مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده


مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

مسجد امام حسن عسکری(ع) گراییل محله بهشهر، یکی از مساجد شرق مازندران در شهرستان بهشهر و مزین به نام مبارک امام یازدهم شیعیان است و علاوه بر حضور مستمر مومنان و مومنات، میزبان شهدای سادات شده و مکانی برای توسعه کارکردهای مختلف مسجد است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ قرار گرفتن در ایام باسعادت میلاد امام حسن عسکری (ع) پدر بزرگوار امام زمان (عج) بهانه ای برای معرفی مساجدی شد که مزین به نام این امام بزرگوار است تا در روزهای شور و شعف میلاد نور، با کارکردهای مساجدی با این نام آشنا شویم.

مسجد امام حسن عسکری(ع) گراییل محله بهشهر، یکی از مساجد شرق مازندران در شهرستان بهشهر و مزین به نام مبارک امام یازدهم شیعیان است که در سال 1342 تاسیس شده و اکنون مکان و محلی برای توسعه کارکردهای مختلف مساجد است.

مسجد امام حسن عسکری (ع) بهشهر با قرار گرفتن در قسمت غربی بهشهر در محله گراییل محله از جمله مساجد با قدمت بیش از نیم قرن است و در 2 کیلومتری مرکز بهشهر، مکانی مهم برای اقامه نماز بازاریان اطراف مسجد و اهالی منطقه گراییل محله و انجام فعالیت های مختلف فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی است .

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

کانون فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد، مسجد امام حسن عسکری (ع) گراییل محله بهشهر در سال 1388 راه اندازی شد و مکانی مهم برای جذب جوانان و نوجوانان برای انجام امور و فعالیت ها در مناسبت های ملی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی است.

همانطور که می دانیم مسجد یک بنای محوری برای هر جامعه و هر منطقه ای است و توجه به کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار توجه به کارکردهای معارفی و دینی از کارکردهای مهم مساجد است که نباید از نظر دور نگه داشته شود.

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

مساجد پایگاه تعالی معنویت و تربیت نسل انقلابی و اسلامی در جامعه اسلامی است و توجه به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مسجد برای تربیت جوانان و نوجوانان بسیار مهم و مورد تاکید است و به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با فعالیت های مسجد امام حسن عسکری (ع) بهشهر به سراغ مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد رفته ایم و از وی در مورد چگونگی بنای مسجد و فعالیت های در مناسبت های پرسیدیم.

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

«سید حمید هاشمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، دینی و اعتقادی مساجد، مشارکت اهالی محله را در احیای کارکردهای مساجد موثر دانست و گفت: توجه به مشارکت مردم در امور مساجد می تواند مسجد را مکانی برای حل معضلات و مشکلات محله و حتی خانواده ها تبدیل کند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد مسجد امام حسن عسکری (ع) گراییل محله بهشهر افزود: این مسجد در سال 1342 بنا شد و در سال 1387 سقف و محراب مسجد بازسازی دوباره شد و در ظول سال های مختلف سالن ورزشی، آشپزخانه، ساختمان سرایداری، حسینیه و بارگاه شهدا در جوار مسجد بنا شد تا کارکردهای مختلف مسجد به منصه ظهور برسد.

وی با اعلام اینکه فعال کردن پایگاه بسیج شهید ابوعمار، پایگاه علمی شهرستان، کانون فرهنگی هنری شهید هاشمی نژاد و خانه فرهنگ دیجیتال به عنوان تنها مرکز دیجیتال مسجد محور مازندران، فعالیت های مختلف فرهنگی، دینی و اجتماعی را تواما" در دستور کار دارد.

* توجه به کارکرد تحکیم بنیان خانواده در مسجد

هاشمی با بیان اینکه تلاش شده است تا در انجام فعالیت های مختلف مسجد امام حسن عسکری (ع) گراییل محله بهشهر ، کارکردهای مختلف مسجد اهم از فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی مد نظر باشد، خاطر نشان کرد: از صدر اسلام تاکنون مساجد پایگاه مستحکمی برای حفظ و حراست از ارزش های اسلامی و مکانی برای حل و فصل مشکلات مردم بوده اند و این مسجد هم از این امور مستثنی نیست.

وی با اشاره به اهم فعالیت های مسجد امام حسن عسکری (ع) گراییل محله بهشهر گفت: برگزاری کلیه مراسمات ملی و مذهبی، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان، بیماران و متوفی در طول سال و مناسبت های مختلف، برگزاری مراسمات فرهنگی و هنری، برگزاری اردوهای شهرستانی، استانی و کشوری، کمک به نیازمندان منطقه، برگزاری کلاس های قرآن و آموزش خانواده، برگزاری کلاس های علمی و بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دیگر، اهم فعالیت های این مسجد در کنار برگزاری نماز جماعت و مناسبت های مختلف دینی است.

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

هاشمی یادآور شد: مسجد امام حسن عسکری(ع) بهشهر، کارکردهای مختلفی دارد و به عنوان نمونه می توان به کارکرد خانواده در این مسجد اشاره کرد که در حال حاضر آموزش خانواده در این مکان بدرستی و با قوت اجرایی می شود و آموزش خانواده با جدیت دنبال می شود.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسن عسکری گراییل محله بهشهر افزود: بهره مندی از وجود با برکت حجت الاسلام محمدجواد پوریانی به عنوان امام جماعت و استفاده از سخنرانی ها و بیانات ارزشمند ایشان در مناسبت های مختلف، راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی است که نمی توان نادیده گرفت.

*مسجد امام حسن عسکری گراییل محله بهشهر میزبان دو شهید

هاشمی از میزبانی مسجد امام حسن عسکری گراییل محله بهشهر از دو شهید جنگ تحمیلی خبر داد و گفت: در این راستا این دو شهید ارزشمند و گرانقدر شهیدان سید ابوالقاسم سیدی و سید مرتضی ایوبی که از شهدای سادات این محله هستند؛ بعد از شهادت و رجعت پیکر پاکشان به شهر و محله در همین مسجد دفن شد.

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

وی افزود: در سال 95 با هدف تکریم و تجلیل بیشتر از شهدا، بارگاه شهدای سادات در این مسجد برای این دو شهید گرانقدر بنا شد.

*مقابله جهادی با ویروس کرونا در مسجد

هاشمی گفت: مسجد امام حسن عسکری(ع) گراییل محله بهشهر، یکی از کانون‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در منطقه غرب بهشهر در دوران شیوع کرونا در راستای کمک رسانی به مردم و ضدعفونی کردن محله و مسجد بود و بحث رزمایش مومنانه هم با حضور جوانان و نوجوان پای کار خوش درخشید .

مسجدی که میزبان شهدای سادات است/ مسجد و کارکردهای توسعه ای برای تحکیم بنیان خانواده

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دوران شیوع کرونا، جوانان و اهالی مسجد جانانه پای کار مقابله با این ویروس بودند، افزود: لحظه ای از مقابله با کرونا در آن دوران خفقان و ترس و دلهره غافل نبودیم و همچنان هم در راستای مقابله با این ویروس، جهادی در میدان ایستاده ایم و کمک مومنانه بهداشتی و معیشتی با قوت در حال انجام است.

به گزارش شبستان، مساجد پایگاه تعالی معنویت و تربیت نسل انقلابی و اسلامی در جامعه اسلامی است و توجه به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مسجد برای تربیت جوانان و نوجوانان بسیار مهم و مورد تاکید است و مسجد امام حسن عسکری(ع) گراییل محله بهشهر یکی از کانون های مهم برای بروز کارکردهای مختلف مسجد است.

پایان پیام/175

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس