مشکلاتی از جنس نواحی منفصل شهری


مشکلاتی از جنس نواحی منفصل شهری

قزوین - ایرنا - گسترش و توسعه شهرها، افزایش سیل مهاجرت روستاییان به شهر و حتی حضور غیرمنتظره مهاجران کشورهای مختلف در پیرامون شهرهای بزرگ باعث ایجاد مناطقی به نام نواحی منفصل شهری شده که این پدیده معضلات بزرگ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را نیز تاکنون به همراه خود داشته است.

به گزارش ایرنا، همزمان با توسعه پایدار شهری و سیل مهاجرت‌ها، رفته رفته کنترل و هدایت شهرها سخت و مشکلات این نواحی برای مدیریت آنها دوچندان شده تا جایی که امروزه شهرها در حالی به عنوان مصرف کننده و یا توزیع کننده خدمات و کالاها شناخته می‌شوند که خود با چالش‌های متعدد و فراوانی از جمله انواع آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی، ترافیک و حتی بهداشت روبرو شده و همه ساله نیز بخش مهمی از بودجه‌های خود را برای رفع و یا کنترل این آسیب‌ها در آن مناطق هزینه می‌کنند.

هرچند برای زیرساخت شهرها از جمله توسعه خدمات شهری، فاضلاب، آسفالت معابر و خیابان‌ها، گسترش فضاهای سبز شهری، ایجاد مراکز خدماتی، بهداشتی، فرهنگی و صدها مورد دیگر برنامه‌ریزی‌های کلانی صورت می‌گیرد اما رفته رفته و با توسعه و گسترش این مناطق، شهرها با معضل دیگری به نام نواحی منفصل شهری پیرامون خود روبرو شده‌اند.

براساس آمارهای موجود، قزوین از معدود شهرهای کشور است که دارای بیشترین نواحی منفصل شهری بوده و بیشتر ساکنان آن نیز یا از روستاهای مناطق پیرامونی جذب آن شده و یا مهاجرانی از نقاط دیگر کشور را در دل خود جای داده است.

این نواحی با وجود مشکلات زیرساختی و آسیب‌های اجتماعی، فاقد هرگونه امکاناتی بوده و در عین حال نیز جمعیت زیادی را درون خود جای داده و همواره با معضلاتی از قبیل ساخت و سازهای غیرمجاز، انشعابات خدماتی از جمله آب، برق و گاز، کمبود فضاهای فرهنگی و آموزشی و در نهایت معضل اعتیاد دست به گریبان بوده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان قزوین برای بررسی بیشتر مشکلات به برخی از این نواحی رفته و چالش‌ها، مشکلات و درخواست‌های عمومی را با ساکنان آنها مطرح و راهکار آن را از مسوولان آن جویا شده است.

مشکلاتی از جنس نواحی منفصل شهری

ناحیه منفصل شهری ناصرآباد با ۱۳ هزار جمعیت، بدون دبیرستان
ناصرآباد، ناحیه منفصل شهری که در ۵ کیلومتری غرب قزوین واقع شده و این روزها نیز شهرک دانش را نیز در کنار خود احساس می‌کند شهروندان آن این روزها با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند که برای رفع آن نیازمند نگاه جدی و جدیدی مسوولان ذیربط هستند.

فاطمه سلخوری، از شهروندان این ناحیه شهری نبودن دبیرستان را یکی از معضلات حاد مردم ناصرآباد دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جمعیت ۱۳ هزار نفری این حوزه و همچنین بالا بودن هزینه‌ها، تردد فرزندانمان به قزوین و هزینه‌های ایادب و ذهاب آنان توان ما را بریده و سختی زندگی را برای ما دوچندان کرده است.
وی با بیان اینکه معضلات ناصرآباد و شهرک دانش تنها به نبودن دبیرستان محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نبودن فضاهای آموزشی مناسب، فقدان سالن‌های ورزشی و پارک نیز از دیگر موضوعاتی هستند که باید مسوولان برای رفع آن چاره اندیشی کنند.
سلخوری یادآور شد: در عین حال نیز به دلیل استقرار نداشتن کلانتری و یا حتی کانکس انتظامی باعث شده علاوه بر اینکه امنیت منطقه با چالش جدی روبرو باشد، افزایش معتادان، مصرف انواع موادمخدر و وجود اراذل و اوباش مردم منطقه را با نگرانی‌های زیادی روبرو ساخته است.

ناحیه منفصل شهری چوبیندر تبدیل به خوابگاه معتادان متجاهر شده است
در فاصله سه کیلومتری جنوب قزوین، چوبیندر به عنوان یکی دیگر از نواحی منفصل شهری شناخته شده که چالش و مشکلات آن کمی جدی‌تر از سایر مناطق مشابه احساس می‌شود تا جایی که زندگی را برای ساکنان آن تا حدود زیادی دشوار ساخته است.
سیدکمال صادقی، از ساکنان سال‌های دور این ناحیه به خبرنگار ایرنا گفت: وجود زندان مرکزی قزوین در این محل باعث شده تا چوبیندر که در گذشته دارای خانوارهای کمی بود، گسترش بی‌رویه‌ای پیدا کند و امروز نیز ساکنان آن با کوهی از معضلات و مشکلات روبرو هستند.
وی ادامه داد: وجود کانال آبرسانی مملو از زباله و موش‌های موجود در آن که تنها در چند متری منازل مسکونی قرار دارد برای شهروندان چوبیندری مشکل‌زا شده و اینکه مساله بهداشت منطقه را با چالش جدی روبرو ساخته تنها بخش کوچکی از مشکلات این ناحیه است.
این شهروند با اشاره به وجود معتادان متجاهر در محل راه‌آهن چوبیندر، اظهار داشت: متاسفانه این مساله مشکلاتی را برای تربیت فرزندان و حتی امنیت ساکنان این ناحیه شهری ایجاد کرده و در عین حال، توسعه عمرانی زندان مرکزی قزوین و اتصال آن به ورودی بافت چوبیندر نیز اعتراض‌های فراوانی را تاکنون از سوی مردم منطقه بوجود آورده است.

آسیب‌های اجتماعی، چالش جدی حاشیه شهر اقبالیه
منطقه اکبرآباد اقبالیه اگرچه جزو نواحی منفصل شهری محسوب نمی‌شود اما جزو مناطق محروم استان قزوین است که در حاشیه شهر اقبالیه و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر قزوین، یعنی بعد از ناحیه منفصل شهری چوبیندر واقع شده است.
منطقه‌ای که به گفته ساکنان آن، دارای ۸۰۰ خانوار بوده و با مشکلات زیادی در زمینه‌های اجتماعی، به ویژه در بخش موادمخدر، عدم امنیت، وجود معتادان متجاهر و اراذل و اوباش، ساخت و سازهای غیرمجاز مسکونی و نبودن زیرساخت‌های لازم فرهنگی و ورزشی روبرو شده است.
یکی از ساکنان این محل که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار ایرنا گفت: اکبرآباد جزو اراضی ارزان قیمت شهر اقبالیه محسوب می‌شود و به همین خاطر اغلب ساختمان‌های آن به صورت غیرمجاز بنا نهاده گردیده و همین مساله باعث شده تا زیرساخت‌های لازم خدمات شهری در آن شکل نگیرد.
وی با بیان اینکه مسوولان باید در حوزه رسیدگی به مشکلات تدابیر لازم را برای ساکنان مناطقی مانند اکبرآباد بیاندیشند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد با اقدامات اندک از جمله استقرار کانکس انتظامی، ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی و به کارگیری از ظرفیت مساجد جهت تولید و اشتغال جوانان منطقه، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از معضلات باشد.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته هرچند اقداماتی در خصوص محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال توسط فعالان فرهنگی و بسیجی در این منطقه صورت گرفته اما به نظر می‌رسد برای تاثیرگذاری بیشتر این مساله، کمک‌ها باید بیشتر در قالب فعالیت‌های سازمانی و دولتی بروز و ظهور پیدا کند.

اقدامات مناسبی در نواحی منفصل شهری صورت گرفته است

مدیر منطقه یک شهرداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نواحی منفصل شهری تا پیش از شورای پنجم توسط دهیاری‌ها اداره می‌شدند و هر نوع خدمات عمومی مورد نیاز اهالی آن نیز توسط دهیاران تامین می گردید.

اصغر بهنام زاده تصریح کرد: با آغاز به فعالیت شورای پنجم و براساس تصمیم گیری به عمل آمده از سوی فرماندار قزوین، اداره نواحی منفصل شهری از جمله ناصرآباد و چوبیندر به شهرداری قزوین سپرده شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در زمان تحویل ناحیه منفصل شهری ناصرآباد، این محل دارای ۱۱۰ هزار متر معبر خاکی بود که از سال ۹۷ تاکنون ۹۷ هزار مترمربع از معابر این ناحیه با نظارت اعضای شورای اسلامی عملیات زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت آن به انجام رسیده و ۱۳ معبر آن به مساحت ۱۴ هزار متر مربع باقیمانده که چهار هزار متر مربع آن زیرسازی و جدولگذاری شده و در صورت مساعد شدن هوا، آسفالت خواهد شد.
به گفته وی، این در حالی است که ناحیه منفصل شهری چوبیندر هیچ معبر و خیابان خاکی نداشته و همه آنها آسفالت شده است.

احداث پارک سه هزار و ۸۰۰ متری، ساخت فرهنگسرا با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث سوله ورزشی به مساحت ۲ هزار متر مربع در ناحیه منفصل شهری ناصرآباد از سوی مدیریت منطقه یک شهرداری قزوین آغاز شده و در آینده نزدیک نیز به بهره برداری خواهد رسید.

مشکل چوبیندر، فاضلاب آن است

بهنام‌زاده با اشاره به وجود پاره ای از مشکلات در ناحیه منفصل شهری چوبیندر، اظهار داشت: مساله مهم در حوزه بهداشتی محیط این منطقه، نبودن فاضلاب است که همین مساله باعث شده تا آب جوی معابر به یک کانال واقع شده در خارج از محدوده سرریز و آب آن نیز در نهایت وارد باغات منطقه شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم بی‌توجهی دستگاه ذیربط به این مساله، شهرداری منطقه یک قزوین امسال ۲۵۰ متر از این کانال را با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار سرپوشیده کرد و تا سال ۱۴۰۰ نیز مابقی آن سرپوشیده خواهد شد.

مدیر منطقه یک شهرداری قزوین اضافه کرد: در زمینه فضای سبز هم اقداماتی در زمینه بازپیرایی و اصلاح فضای سبز این ناحیه در حال انجام است که به زودی اجرایی می‌شود.

مشکلات حاشیه شهر اقبالیه پس از تصویب طرح جامع کاهش یافته است
شهردار اقبالیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه اکبرآباد، اظهار داشت: انجام این مساله از سال ۷۹ و با ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی در این منطقه آغاز شد که پرونده تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده و مراحل اداری خود را طی می‌کند.
غلامرضا فرجی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچگونه ساخت و ساز غیرمجازی در این منطقه انجام نمی‌شود، افزود: این منطقه قبل از طرح جامع خارج از محدوده شهری بود ولی پس از تصویب طرح در سال ۹۲ تمامی خدمات لازم در این منطقه صورت گرفته و مشکلی در زمینه زیرساخت شهری آن نیز وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه پیش از سال ۹۰ این منطقه متصل به انشعابات آب و برق بوده، تصریح کرد: در زمینه آسفالت، جدول گذاری و سایر زیرساخت‌های شهری نیز اکبرآباد با مشکل خاصی روبرو نیست.
این مسوول با اشاره به اقدامات شهرداری اقبالیه در زمینه خدمات فرهنگی و ورزشی، اضافه کرد: شهرداری برای احداث سوله‌های ورزشی و مراکز فرهنگی اگرچه با مشکل اعتباری روبرو است اما می‌تواند زمین مورد نظر تمامی ادارات را برای راه اندازی و احداث این مراکز در اختیار متقاضیان بگذارد.
شهردار اقبالیه اظهار داشت: برای استقرار کانکس نیروی انتظامی هم اقدامات لازم انجام شده و مکان مورد نیز تا هفته آینده به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شود.

رهاورد
ارایه خدمات اولیه شهری یکی از وظایف اصلی شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان بوده که باید آن را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنند، خدماتی که به نظر می‌رسد در این نواحی با رشد چشمگیر جمعیت، تاحدودی در برخی زمینه‌ها مغفول مانده و مردم این مناطق را با مشکلاتی روبرو کرده است.
مسوولان ذیربط نیز باید به طور مرتب و با بازدیدهای میدانی مشکلات شهروندان این مناطق را مورد رصد قرار داده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، درصدد رفع آنها برآیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق