اثر اجرای محدودیت ها بر شیوع کرونا در ساوه؛ کاهش 45 درصدی موارد مثبت


اثر اجرای محدودیت ها بر شیوع کرونا در ساوه؛ کاهش 45 درصدی موارد مثبت

ساوه - ایرنا - بر اساس اعلام مراجع بهداشتی در سطح کشور، در پایان نخستین هفته از محدودیت های ویژه کرونا موارد شیوع و شمار مبتلایان به ویروس کرونا سیر کاهشی یافته است و این امیدواری وجود دارد که تبعات موثر و روند کاهشی در پایان دومین هفته نیز تداوم داشته باشد.

قطع زنجیره انتقال ویروس مهمترین هدف از اجرای طرح ممنوعیت‌های ۲ هفته‌ای مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا است و به نظر می‌رسد این هدف به صورت نسبی در شهرهای قرمز کشور تحقق یافته است.

به موازات اجرای ممنوعیت‌های تردد و کنترل فعالیت اصناف گروههای شغلی ۲، سه و چهار در کشور طرحی دیگر با عنوان سردار شهید سلیمانی در دست اجرا قرار دارد که هدف از آن شناسایی، قرنطینه خانگی و مراقبت و حمایت از مبتلایان به صورت محله محور است که علاوه بر وزارت بهداشت مراجعی چون بسیج، هلال احمر و سایر ارگان‌ها نقش دارند و هر خانه نیز به منزله یک پایگاه سلامت در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در نخستین هفته از اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا میزان کل موارد مثبت در شهرستان ساوه ۴۵ درصد و شمار بستری شدگان نیز ۴۳ درصد نسبت به هفته قبل از آغاز طرح، کاهش یافت.

دکتر «محمود کریمی» شامگاه یکشنبه به ایرنا، گفت: رعایت محدودیت‌ها از سوی شهروندان و اجرای آن در سطح شهرستان همچنین باعث کاهش موارد سرپایی به میزان ۴۶ درصد در ساوه شده است.

وی اظهار داشت: تغییرات ناشی از اجرای طرح محدودیت‌ها در حوزه مرگ و میر نسبت به هفته قبل از اجرای آن چندان محسوس نبوده است به این دلیل که معمولاً فوت افراد به دلیل کرونا در یک بازه زمانی سه هفته‌ای پس از ابتلاء نمایان می‌شود.

وی تاکید کرد: واقعیت آن است که به خاطر ۲ الی سه درصد از جمعیت کشور که مبتلا هستند، نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم و در شرایطی که درگیر تحریم‌های ظالمانه قرار داریم به نظر می‌رسد تعطیلی فراگیر راهکار مناسبی نیست به همین خاطر و برای برای پرهیز از صدمات اقتصادی، تعطیلی سراسری در همه جای دنیا منسوخ شده و فقط کشور چین در اوایل شروع اپیدمی کرونا دست به چنین اقدامی زد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا به جای تعطیلی سراسری و فراگیر اقدام به اعمال قرنطینه‌های هوشمند می‌کنند زیرا بیماران پرخطر و اطرافیان آنها اگر به کووید ۱۹ مبتلا شوند شانس زنده ماندن و رساندن به آی. سی. یو خیلی کم می‌شود بنابراین برای این بخش از جمعیت اقدام به قرنطینه معکوس می‌شود و ضمن اعمال مراقبت‌های ویژه، اجازه ورود آنها را به درون جامعه نمی‌دهند.

اجرای طرح شهید سلیمانی در ساوه

به گفته دکتر کریمی، طرح سردار سلیمانی با همکاری وزارت بهداشت و بسیج مستضعفین در دست اجرا است و هدف از آن هم افزایش قرنطینه و بیماریابی است و هر خانه تبدیل به یک پایگاه سلامت می‌شود.

وی اظهار داشت: در این طرح بیماران شناسایی شده و اطرافیان آنها قرنطینه و حتی تأمین مایحتاج روزانه آنها از سوی گروههای حمایتی تهیه می‌شود تا برای خرید این ملزومات مانند نان و مواد غذایی از خانه خارج نشوند و به مدت ۲ هفته برای اینکه از ویروس پاک شوند در منزل تحت مراقبت باقی خواهند ماند.

وی گفت: تیم مراقبتی متشکل از کارشناسان بهداشتی، بسیج و هلال احمر امور مربوط به مراقبت‌های خانگی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا را برعهده دارند و همچنین معاینه اطرافیان مبتلایان را برای اطمینان از وجود یا نداشتن علائم ویروس، انجام خواهند داد.

وی گفت: در صورتی که بیماران شناسایی شده و تحت مراقبت قرارگاه سلامت نیاز به اعزام و بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی داشته باشند، این اقدام برای آنها انجام خواهد شد و چنانچه شرایط قرنطینه در خانه از حیث تهویه مناسب و سایر شاخص‌ها مساعد نباشد نیز با هماهنگی‌های انجام شده به نقاهتگاه‌های تعیین شده اعزام و تحت مراقبت و بستری قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب خطری برای سایر اعضای خانواده ایجاد نشود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پرشکی شهرستان ساوه گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۸۳ درصد از موارد انتقال ویروس کرونا به دلیل مهمانی‌های خانوادگی است به همین دلیل از شهروندان اکیداً درخواست می‌کنیم که از حضور در دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

وی گفت: کرونا یک ویروس هزارچهره است و گاه با یک سردرد یا بدن درد جزئی می‌تواند خود را نشان دهد و ممکن است ۷۰ درصد از بیماران دارای علائم با موفقیت از این مرحله عبور کنند اما ۲۰ درصد دیگر از بیماران با بروز چنین علائمی ممکن است کارشان به بیمارستان و بستری کشیده شود.

دکتر کریمی تاکید کرد: اجرای طرح شهید سلیمانی یکی از اقدامات مؤثری است تا با شناسایی و برقراری قرنطینه و مراقبت‌های سریع از حاد شدن وضعیت افراد ممانعت و پیشگیری‌های لازم به عمل آید تا نیازی به بیمارستان و بستری افراد نباشد.

وی اظهار داشت: در قالب طرح مذکور انتظامات فروشگاه‌های بزرگ، ادارات، بانک‌ها، تاکسیرانی، شرکت‌ها و سایر مراکز همکاری خواهند داشت تا در صورتی که افراد با علائم مثبت و شناسایی شده به چنین اماکنی مراجعه کنند به راحتی و با استفاده از استعلام کد ملی قابل ردیابی و شناسایی باشند و در صورتی که ابتلای مثبت آنها تأیید شود خدماتی به آنها ارائه نخواهد شد.

به گفته او ابزارهای دیگری مانند آموزش، تذکر شفافی و اقناع شهروندان نیز در دستور کار طرح شهید سلیمانی است تا افراد با علائم مثبت ابتلاء را از وارد نشدن به سطح جامعه و تردد در میان سایر شهروندان متقاعد کنیم.

وی اظهار کرد: اگر این افراد با تخطی از قوانین در جامعه تردد و خطر ابتلای سایر افراد به کرونا را ایجاد کنند، طبق قوانین با آنها برخورد می‌شود اما در طرح مذکور اولویت با آموزش است و در گام بعدی حمایت‌های معنوی و مادی برای افراد بی بضاعت در قالب تیم‌هایی مرکب از خیرین، بسیج و دولت ارائه می‌شود.

وی گفت: افراد مبتلا در این طرح به مدت ۱۲ تا ۱۴ روز در خانه تحت قرنطینه و مراقبت قرار خواهند داشت تا زنجیره انتقال ویروس در جامعه قطع شود.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: در طرح شهید سلیمانی برای جامعه هدف و ۲.۵ درصدی دارای علائم مثبت ابتلاء به کرونا برنامه ریزی شده است تا با انجام مراقبت‌ها و حمایت از این اقشار ضمن کنترل بیماران و تلاش برای قطع زنجیره انتقال و اجتناب از تعطیلی سراسری باعث ایجاد اختلال در زندگی ۹۸.۵ درصد جامعه نشویم.

گفتنیست طرح مدیریت و کنترل ایپدمی کووید ۱۹ (سردار شهید سلیمانی) به شیوه محله و خانواده محور اجرا می‌شود و در این برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» در نظر گرفته می‌شود.

در سازماندهی و مدیریت تعیین شده برای این طرح کمیته‌های عملیاتی، حمایت و قرنطینه خانگی و غیرخانگی، رهگیری و مراقبت، آموزش همگانی، پایش و نظارت و کمیته عملیاتی محله و منطقه تعریف شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...