همه چیز درباره قرص دیفنوکسیلات برای درمان اسهال


همه چیز درباره قرص دیفنوکسیلات برای درمان اسهال

قرص دیفنوکسیلات یک داروی ضد اسهال است که نحوه مصرف و وارض ان را در این مطلب می خوانید.

دیفنوکسیلات یک داروی ضد اسهال می باشد که با کاهش حرکات گوارشی و کنترل حرکات دفعی ، به کنترل اسهال کمک می کند .

‎از آن جا که دیفنوکسیلات از مشتقات داروهای اپیوئیدی ( مانند تریاک) می باشد ، جهت جلوگیری از سو ٔ مصرف آن ، در فرم خوراکی ساخته شده از این دارو ، از داروی آتروپین با مقدار کم نیز استفاده شده است . آتروپین موجود در قرص ، در صورت مصرف بیش از حد این دارو ، منجر به عوارضی همچون تپش قلب و بی قراری می شود که احتمال بروز این عوارض در صورت مقدار مصرف مجاز جهت درمان اسهال بسیار کم می باشد .

‎دیفنوکسیلات چه عوارضی دارد؟

‎-در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت به داروی ضد اسهال ، آتروپین ، داروهای آرامبخش و هرگونه داروی دیگر به پزشک اطلاع دهید .

‎-در صورتی که اسهال همراه با تهوع ، استفراغ ، تب و بی حالی بود به علت این که ممکن است عامل بیماری شما عفونت باشد ، مصرف داروی ضد اسهال ممکن است موجب گسترش عفونت در بدن شود لذا پیش از مصرف دارو ، به پزشک مراجعه نمایید .

-از آنجا که دیفنوکسیلات بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .

‎-در صورتی که اسهال طولانی مدت و بیشتر از ۴۸ ساعت ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه نمایید .

‎-در صورتی که سابقه ی مشکلات کبدی و زردی پوست یا چشم ، به پزشک خود اطلاع دهید .

‎-در صورتی که در ۲ یا ۳ هفته ی اخیر ، از داروی آنتی بیوتیک استفاده نموده اید به پزشک خود اطلاع دهید.

‎-در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی ، گوارشی ( مانند زخم معده ، کرون و سایر بیماری های التهابی روده ، مشکلات چشمی مانند گلوکوم ( آب سیاه) ، تپش قلب ومشکلات قلبی ، اختلالات تیروئید ، مشکلات پروستات و و بیماری های تنفسی به پزشک خود اطلاع دهید .

-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.

‎نحوه ی مصرف قرص دی فنوکسیلات

همه چیز درباره قرص دیفنوکسیلات برای درمان اسهال

‎-مصرف این دارو در کودکان کمتر از ۲سال مجاز نمی باشد .

‎-دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک خود مصرف نمایید و از افزایش مقدار مصرف دارو بدون نظر پزشک جداً خودداری نمایید .

‎-در صورت مصرف دارو برای اطفال ، به دقت مقدار مصرف را اندازه گیری نمایید و در صورت مصرف ناخواسته ی بیش از حد دارو ، سریعا با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید. مسمومیت با این دارو ممکن است موجب مشکلات تنفسی و مغزی شود .

‎-دارو را همراه با یک لیوان کامل آب میل کنید به علت اینکه با ابتلا به اسهال بدن شما آب و املاح زیادی از دست می دهد ، علاوه بر مصرف این دارو از آب و مایعات به مقدار کافی استفاده نمایید و در صورت لزوم از محلول های تقویتی ( مانند اُ آر اِس ) جهت جایگزینی املاح از دست رفته استفاده نمایید .

‎-در صورتی که در ۴۸ ساعت نخست درمان با این دارو ، علائم شما بهبود نیافت یا وخیم تر شد ، به پزشک خود اطلاع دهید .

-در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.

دینفوکسیلات را چه کسانی نباید مصرف کنند؟

‎-در صورت مصرف ناخواسته ی بیش از حد دارو خصوصاً در کودکان ، ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی و حتی آسیب مغزی تهدید کننده ی حیات گردد. لذا در صورت شک به مصرف ناخواسته ی این دارو سریعاً به مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس اطلاع دهید .

‎-مصرف الکل و فرآورده های الکلی ، احتمال بروز عوارض این دارو را افزایش می دهد .

‎-مصرف داروی سرماخوردگی ، ضد حساسیت ، خواب آور ، آرامبخش ، شل کننده ی عضلانی ، ضد تشنج ، ضد افسردگی یا اضطراب موجب تقویت اثر خواب آوری این دارو می شود لذا در مورد مصرف همزمان این دارو با داروهای نام برده ، حتماً با پزشک خود مشورت نمایید .

‎-در صورت درمان با این دارو از فعالیت زیاد در هوای گرم و فعالیت هایی که منجر به از دست دادن آب بدن می شوند ، خودداری نمایید و مایعات به مقدار کافی مصرف کنید .

‎عوارض شایع قرص دیفنوکسیلات

_ در صورت مشکلات تنفسی،و هرگونه علائم حساسیت دارویی (مانند ورم صورت و دهان) به پزشک خود مراجعه نمایید.

‎-در صورت بروز علائمی مانند معده درد شدید و شدید تر شدن اسهال، اسهال خونی یا آبکی، بی حسی دست و پا ها ، تغییر در خلق و خو، گیجی و افکار غیر معمول، ضربان قلب نامنظم و کاهش حجم ادرار یا عدم دفع ادرار، این دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید .

-خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .

‎-احساس خستگی از عوارض مصرف این دارو می باشد.

_در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل