مقام نبوت و امامت تحصیلی نیست/ از مهمترین آزمون‌های اعتقادی


مقام نبوت و امامت تحصیلی نیست/ از مهمترین آزمون‌های اعتقادی

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه بنابر منطق قرآن مقام نبوت و مقام امامت، مقامی تحصیلی نیست، گفت: ما با انواعی از امتحان‌ها مواجه هستیم یکی از آنها امتحان عقیده‌ها است، همچون پذیرش رسیدن امام به امامت در کودکی.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» با بیان اینکه از مسائل مطرح درباره امام مهدی(عج)، امامت آن حضرت(عج) در دوران کودکی است، اظهار کرد: بعضا این سوال مطرح می شود که در زمان شهادت امام عسکری(ع) حضرت حجت(عج) کودکی چهار پنج ساله بودند، پس چگونه امامت شان، ممکن بوده است؟

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: باید توجه داشت مقام نبوت و مقام امامت، مقامی تحصیلی نیست یعنی گاهی برای آنکه کسی پزشک یا مهندس و فیلسوف و علامه و آیت الله شود باید سال ها نزد استادان تحصیل و آمد و شد کند و زحمت کشیده و شب بیداری ها را تحمل کند.

وی ادامه داد: رسیدن به رتبه های برتر نیازمند زحمت و مرارت است از این رو، اینکه کسی در کودکی پزشک و مهندس و فیلسوف باشد، میسور نیست اما مقام نبوت و امامت تحصیلی نیست که کسی با تعلیم و تعلم و رفتن نزد استاد به آن مرتبه برسد بلکه مقامی است از جانب خدای متعال که به دلیل صلاحیت ها و قابلیت ها به فردی اعطا می شود. چنان که از القاب پیامبر اکرم(ص)، امّی است که درس ناخوانده از معانی آن محسوب می شود.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه حضرت رسول (ص) قبل از رسالت قلمی روی کاغذ ننشانده بودند، گفت: از معجزات نبوی(ص) همین است که بدون درس خواندن و درک محضر استادان، قرآن را آورده که همه محققان و نخبگان مقابل عظمت آن سر تعظیم فرود آورده اند. درباره ائمه(ع) هم چنین است که وقتی فرمودند: الحسن و الحسین امامان، یعنی آن حضرات(ع) در همان کودکی نیز امام بودند هرچند بروز و ظهور این مقام در زمانی دیگر بود.

وی در ادامه بیان کرد: قرآن کریم درباره حضرت عیسی(ع) نیز به مقام رسالت ایشان در کودکی اذعان دارد، «إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا» اینها سخنانی بود که آن نبی الهی در گهواره بیان کردند!. این رویه با قیاس های ما سازگار نیست اما در دایره قدرت الهی جای دارد. چنان که درباره حضرت یحیی(ع) نیز قرآن می فرماید: «وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا» که به رسالت ایشان در کودکی اشاره دارد.

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: درباره ائمه(ع) نیز چنین است و امامان جواد(ع) و هادی(ع) و نهایتا امام زمان(عج) در کودکی به امامت رسیدند. وقتی افرادی به محضر ایشان می رسیدند این آیات را ملاحظه و درک می کردند.

وی با بیان اینکه بنابر منطق قرآن امامت و نبوت مانند سایر موارد تحصیلی، کسب شدنی نیست، تاکید کرد: خدا در قرآن می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‌ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِینَ» یعنی خداوند افرادی را از ذریه و نسلی خاص برای هدایت مردم برگزیده، که وجود مقدس حضرت حجت(عج) به عنوان خاتم الاوصیاء(عج) هستند.

حجت الاسلام کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: ما انواعی از امتحان ها را داریم یکی از آنها امتحان عقیده ها است، همچون پذیرش رسیدن امام به امامت در کودکی این هم آزمونی است تا معتقدان به قرآن به اینها ایمان بیاورند هر چند عده ای نیز دچار شک و تردید می شوند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا