اجاق خاموش اهالی کجور در چشم انتظاری گاز


اجاق خاموش اهالی کجور در چشم انتظاری گاز

نوشهر - ایرنا - تعدادی از ساکنان شهر کجور شهرستان نوشهر با انتقاد از نصب نشدن علمک گاز منازلشان از سوی پیمانکار پیش از آغاز فصل سرما، خواستار پیگیری مسئولان شرکت گاز در این زمینه شدند.

به گزارش ایرنا ، تعدادی از شهروندان نوشهری روز دوشنبه در تماس تلفنی با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز نوشهر اعلام کردند با توجه به اینکه احداث ساختمانهای این منطقه با مجوز رسمی در گذشته انجام شده هیچ دلیلی وجود ندارد که پیمانکار شرکت گاز از نصب علمک های گاز خودداری و مردم این منطقه را در شرایط سخت و طاقت فرسای سرمای زمستان با مشکل تامین نفت و گازوئیل مواجه کند.

طرح گازرسانی به روش گاز فشرده (CNG) در شهرهای پول و کجور نوشهر در شهریورماه سال ۱۳۹۷ با اشتراک یکهزار و ۴۰۰ خانوار به بهره برداری رسید. طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته برای تامین گاز مردم این بخش هر روز ۶ دستگاه تریلر، گاز سی ان جی را به شکل کپسول از نوشهر و چالوس به ایستگاه های تقلیل فشار گاز در شهرهای پول و کجور انتقال داده و پس از کاهش فشار گاز وارد شبکه گاز شهری می شود.

کجور با جمعیت پنج هزار نفری و قدمت حدود هفت هزار سال به تازگی و در سال ۱۳۹۲ به بافت شهری ارتقا یافت، منتها به علت فاصله زیاد آن از سطح دریا و محصور بودن در میان رشته های کوه های البرز بهار و تابستانی بسیار خنک و زمستان های سرد و طاقت فرسایی دارد.

برخی از اهالی شهر کجور اعلام کردند که ساکنان این منطقه نه تنها به صورت قانونی درخواست اشتراک انشعاب گاز دادند بلکه هزینه اشتراک گاز را نیز به حساب شرکت گاز واریز کردند تا شاید امسال بتوانند از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند، اما همواره با خلف وعده مجموعه شرکت گاز مواجه شدند.

یکی از شهروندان این شهر که بنا به ادعایش زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفت: چند ماهی است که کمیته امداد امام خمینی (ره ) پس از سالها حسرت خانه دار شدن برای من یک واحد مسکونی ساخته اما با وجود اینکه خانه ام از لوله کشی گاز برخوردار است اما به دلیل نصب نشدن علمک ازاین نعمت بی بهره هستم.

خانم موسوی زاده افزود : از اواخر تابستان امسال با ارائه اسناد و مدارک به شرکت گاز منطقه لوله کشی داخل منزل انجام دادم به این امید که برای زمستان امسال پیمانکاران شرکت گاز نسبت به نصب علمک اقدام کند اما متاسفانه هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهارداشت: چندین بار موضوع را از طریق شرکت گاز و پیمانکار پیگیری کردم تا پیش از آغاز فصل سرما و برف نسبت به نصب علمک اقدام شود که مسئولان شرکت گاز هر بار به بهانه های مختلف و دلایل ناموجه از این اقدام سرباز زدند و یا اینکه وعده های امروز و فردا دادند.

این شهروند کجوری گفت که تا پیش از اجرای طرح گازرسانی به این منطقه مردم از فرآورده های نفتی مانند نفت و گازوئیل استفاده می کردند اما به دلیل گازرسانی به بخش زیادی از شهر و قطع سهمیه نفت و گازوئیل تهیه سوخت برای ما بسیار مشکل شده است چون برابر قانون نقاطی که گازرسانی شده سوخت جایگزین دیگر توزیع نمی شود.

یکی دیگر از شهروندان کجوری نیز گفت که اکنون بیش از ۲ ماه از آغاز فصل سرما میگذرد و با دغدغه جدی در گرمایش خانه هایمان مواجه هستیم. با وجود اینکه بخشی از شهر گازرسانی شده نمیدانیم تاکی باید در انتظار پیمانکار برای نصب علمک گاز منزلمان باشیم.

ماهرخ مالامیری افزود : دلمان خوش بود که دیگر همشهری ها از سوخت های فسیلی و دردسرهای آن یکی دو سالی است راحت شده اند و ما هم پس از ساخت خانه از مزیت های گاز بهره می بریم اما متاسفانه در هربار پیگیری با وعده های پیمانکار رو به رو می شویم .

این شهروند گفت در حالی که تمام اسناد و مدارک منزلم کاملا قانونی است و مرتکب هیچ تخلفی هم نشده ام و این موضوع حتی به اطلاع مسئولان این شهر حتی به شهردار و بخشدار بخش کجور نیز در میان گذاشته ام .

مالامیری افزود : اکنون برای گرم کردن محیط خانه از بخاری نفتی و چراغ "والور" (نوعی بخاری) استفاده می کنم که تهیه سوخت مورد نیاز این نوع بخاری با توجه به گازرسانی برایمان یک چالش شده است.

پیگیری ۶ ماهه بدون نتیجه

شهردار کجور نیز ضمن تائید مشکلات و خواسته های شهروندان این شهر گفت: آنچه اطلاع دارم از زمان پیگیری این دسته از شهروندان که اغلبشان مجوزهای قانونی برای ساخت واحدهای مسکونی دارند حدود ۶ ماهی می گذرد و گویا این پیگیری ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

جمال ملک محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از میان این شهروندان عده ای هم زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند و برای تسریع در روند نصب علمک از ما طلب یاری دارند که در شرایط کنونی با هزار زحمت ، خواهش و تمنا از دیگر نمایندگی های فروش فرآورده‌های نفتی مناطق فاقد گاز، مقدار ناکافی نفت برای گرم کردن خانه هایشان سوخت تهیه می کنند.

وی اظهار داشت: طبق بررسی های به عمل آمده این خانوارها حتی برای برخورداری از گاز در نظام مهندسی شهری هم نام‌نویسی کرده اند منتها هنوز اقدامات آنها به جایی نرسیده و همچنان در انتظار به سر می‌برند.

پیگیر حل مشکل مردم هستیم

رییس اداره گاز شهرستان نوشهر نیز ضمن تائید مشکلات این دسته از شهروندان شهر کجور گفت : هفته پیش پیمانکار با بکارگیری تعدادی از نیروها اقدام به عملیات حفاری برای نصب علمک کرد که متاسفانه به خاطر مواجه شدن با شرائط نامساعد جوی و بارندگی روند عملیات مختل شد و انجام نگرفت.

هژبر جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد مشترکان متقاضی باقی مانده برخوداری از گاز شهری را ۱۵ خانوار عناون کرد و افزود: از مجموع متقاضیان نصب علمک ، حدود سه یا چهار مورد آن ها شرایط لازم را ندارند چرا که ۲ مورد آن اراضی باغی و مورد دیگر آن هم بنایی به شکل آلونک بوده که این دسته از متقاضیان از لحاظ قانونی نمی توانند از گاز شهری برخودار شوند.

به گفته این مسئول ، امروز هم با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر مساعد بودن آب و هوا طی روزهای آینده پیمانکار به همراه چندین اکیپ به شهر کجور عزیمت کردند تا بلکه بتوانند با نصب علمک مشکل این دسته از متقاضیان که از مدت ها پیش درخواست و هزینه انشعاب را نیز پرداخت کرده اند را حل کنند.

رییس اداره گاز شهرستان نوشهر گفت : البته از خرداد ماه امسال طی دستورالعملی مبنی بر کافی نبودن گاز سی ان جی در بخش کجور نسبت به اضافه کردن شمار مشترکان در این منطقه هشدار داده شد ولی با این وجود سعی می کنیم به این تعداد مشترک خدمات ارائه دهیم .

جوادی با ابراز نگرانی از غیر ایمن و لغزندگی جاده کجور در زمان بارندگی شدید و ریزش برف اظهار داشت : این مسائل هم تا حدودی مشکلاتی را برای تریلرهای کپسول دار حامل گاز سی ان جی ایجاد کرده و بیم از آن داریم که شاهد حوادث ناگواری باشیم.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که با صرف حدود ۱۳ میلیارد تومان برای انتقال لوله گذاری در قالب طرح اصلاحیه گازرسانی این بخش در آینده نزدیک مشکل افت فشار گاز و نیز مشکلات ناشی از مسائل دیگر مشترکان این منطقه حل شود.

وی شمار مشترکان شهرهای پول و کجور را بیش از هزار و ۵۰۰ مشترک اعلام کرد.

بخش کجور نوشهر با دست کم ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر دارای ۲ نقطه شهری و ۶۸ نقطه روستایی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان نوشهر قرار دارد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط