شناسایی 17 مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی/ افزایش انتقال از طریق تماس جنسی


شناسایی 17 مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی/ افزایش انتقال از طریق تماس جنسی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی 17 مورد جدید ابتلا به ایدز در آذربایجان شرقی، خبر داد.

دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: در طول سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۹۴ نفر در آذربایجان شرقی از نظر بیماریابی اچ آی وی آزمایش شده‌اند.

وی با بیان اینکه تست اچ آی وی در صورت رضایت خود فرد انجام می‌شود، اضافه کرد:‌ تنها با انجام تست سریع نمی‌توان در خصوص مثبت بودن نتیجه‌ی تست فردی اطمینان حاصل کرد، از این رو باید چندین آزمایش تکمیلی نیز انجام شود.

وی ادامه داد:‌ مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرهای بزرگ تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شامل اهر، بناب، مرند وتبریز دایر بوده و بیماران مبتلای شناسایی شده تحت حمایت این مرکز هستند، خدمات ارائه شده در این مراکز رایگان بوده و افراد هزینه‌ای از این بابت پرداخت نمی‌کنند.

خیاط‌زاده از راه اندازی دومین مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری در تبریز طی سال جاری خبر داد و گفت: غیر از جمعیت عمومی، بیش از ۱۸ هزار مادر باردار نیز مورد غربالگری اچ آی وی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد الگوی انتقال اچ آی وی، جنسی شده است، اظهار کرد: ویروس تا سال‌های قبل، بیشتر از طریق سرنگ آلوده و معتادان تزریقی منتقل می‌شد، اما طی سال‌های گذشته، انتقال از طریق تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده و رفتارهای نامطمئن و پرخطر بیشتر شده است.

وی افزود: افرادی که رفتار پرخطر داشته و یا نسبت به آلوده بودنشان به اچ آی وی نگران هستند، می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری نسبت به انجام تست اچ آی وی به صورت کاملا محرمانه اقدام کنند؛ تمامی خدمات و مشاوره‌ها و درمان مبتلایان به اچ آی وی تا پایان عمر، رایگان است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای برنامه‌ی غربالگری ۴۶۰ مورد آلوده به ویروس اچ آی وی توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز شناسایی شده است که از این تعداد ۲۳۱ نفر در قید حیات هستند.

وی در خاتمه با اشاره به نامگذاری یکم دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز، شعار "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک"، را شعار امسال این روز جهانی عنوان کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نجات هشت ماهیگیر ایرانی توسط نیروی دریایی پاکستان