رابطه ترخیص کالا از گمرکات هرمزگان و امید به کاهش قیمت‌ها


رابطه ترخیص کالا از گمرکات هرمزگان و امید به کاهش قیمت‌ها

بندرعباس- ایرنا- در ماه‌های اخیر رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور به ویژه گمرک شهید رجایی بندرعباس موجی از مشکلات و گرانی را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرد که این موضوع با ورود به موقع مسوولان و تسریع در ترخیص کالاها تا حدودی حل شده و همگان امیدوار به کاهش قیمت ها در بازار هستند.

عمده کالاهای رسوب شده شامل روغن، برنج، اقلام بهداشتی و تجهیزات سلامت محور ، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و برخی کالاهای فسادپذیر بود که پیگیری مسوولان دولتی و قضایی و رفع سریع مشکلات ترخیص، موجب شده که حرکت خوبی برای رونق تولید و آرامش قیمت ها در بازار ایجاد شود که در صورت تداوم می تواند ثبات نسبی در قیمت ها ایجاد و بازار متعادل گردد.

اهمیت تخلیه کالاهای انباشت شده در بنادر و گمرکات هرمزگان به اندازه‌ای مهم بود که در ۲ ماه اخیر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس با همین رویکرد به این استان سفر کرده تا راهکاری برای سرعت بخشی به این امور داشته باشند و کالاها بویژه مواد اولیه هرچه زودتر از بندرشهید رجایی خارج و در چرخه تولید و فرآوری قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهوری مهرماه امسال در سفر به هرمزگان با بیان اینکه دولت ۲ موضوع را به عنوان خط قرمز تلقی می‌کند، اظهارداشت: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

اسحاق جهانگیری تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد از ترخیص کالاهای مانده در گمرک جلوگیری کند و کالاها باید در کم‌ترین زمان ترخیص شود و مواد خام کارخانجات نیز سریع‌تر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

رزم حسینی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در سفری که اواخر آبان ماه به هرمزگان داشت، ابراز امیدواری کرد که با ترخیص کالاهای اساسی و ورود مواد اولیه، ضمن تاثیر بر روی قیمت‌ها، فراوانی کالا را در بازار خواهیم داشت.

به گفته وی، به دنبال تعامل بانک مرکزی، رسوب کالاها کاهش یافته و تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی تسهیل خواهد شد.

ترخیص بیش از ۲۶۴ هزار تن کالای اساسی از گمرکات هرمزگان

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، فراوانی و نبود کمبودی در خصوص کالاهای اساسی نقش بسیار مهمی در جهت ثبات قیمت ها و آرامش بازار و جو روانی جامعه دارد که با توجه به اهمیت این موضوع و مشکلاتی که رسوب این کالاها در گمرکات هرمزگان داشته ، روند تخلیه این اقلام از ابتدای امسال سرعت بسیار بالایی به خود گرفته و طبق اعلام مسوولان هرمزگان تنها از ۱۸ آبان امسال تاکنون ۲۶۴ هزار تن کالای اساسی و مواد ضروری موردنیاز تولید کشور از طریق گمرکات این استان ترخیص شده است.

استاندار هرمزگان در این خصوص بیان داشت: از ۱۸ آبانماه امسال همزمان با ابلاغ بخشنامه و در راستای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی، ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات هرمزگان با شتاب بیشتری در حال انجام است.

فریدون همتی اظهار داشت: در جهت اجرای مصوبه های ستاد هماهنگی اقتصادی، ٢٦٤ هزار تن کالای اساسی و مواد ضروری مورد نیاز در تولید کشور از ۱۸ آبان امسال تاکنون از گمرکات استان ترخیص شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۶۸ هزار تن کالای اساسی و مواد ضروری تولیدات کشور نیز در جریان تشریفات گمرکی هرمزگان قرار دارند.

سرعت گیری تخلیه کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد با ورود به موقع دولت و رفع موانع موجود به ویژه مشکلات ارزی که طبق اعلام مسوولان گمرک کشور، عمده دلیل رسوب کالاها در گمرکات بوده، تخلیه و بارگیری کالا در بنادر و گمرکات استان هرمزگان سرعت بالایی به خود گرفته که این تسریع و شتاب در ترخیص کالاهای اساسی در شرایطی که کشور در جدال با تحریم های ظالمانه دشمنان است، نویدبخش بازاری آرام و با ثبات می باشد.

آمارها حکایت از آن دارد که در مدت هشت ماه امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی به صورت غیرکانتینری و به وسیله ۳۶ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده و عملیات تخلیه و بارگیری آن صورت پذیرفته است.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سرعت گیری ترخیص کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی گفت: عمده کالاهای درحال تخلیه در بندر شهید رجایی، روغن، گندم و برنج است و در جهت سرعت بخشی به تخلیه کالاهای اساسی ، انبارهای مسقف بندر شهید رجایی برای ارایه خدمات دراختیار فعالان بندری و صاحبان کالا های اساسی قرار گرفته است.

علیرضا محمدی کرجی ران اظهار داشت: هم اکنون ضریب اشغال اسکله های غیر کانتینری بندر شهید رجایی ۹۰درصد و کانتینری ۱۰۰درصد است.

وی خاطرنشان کرد: اواخر آبان ماه امسال در راستای عملیاتی شدن مصوبه ستاد اقتصادی دولت مبنی بر تخلیه به موقع کالاهای اساسی از بنادر کشور، با پهلوگیری همزمان ۶ فروند کشتی اقیانوس پیما،کار تخلیه این کالاها در بندر شهید رجایی سرعت گرفت.

کرجی ران تصریح کرد: در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور ، یکی از اهداف مهم و اولویت های کاری دولت و بخصوص سازمان بنادر و دریانوردی، تامین به موقع و سریع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور می باشد.

بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور و دومین بندر کالاهای غیر کانتینری بعد از بندر امام خمینی (ره) محسوب می‌شود، سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت ملی و منطقه‌ای دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی، سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را برعهده دارد.

ترخیص ۵۷۰۰ تن برنج وارداتی دپو شده در انبارهای گمرک قشم

ترخیص ۵۷۰۰ تن برنج وارداتی دپو شده در انبارهای گمرک قشم از جمله مهمترین اخبار اقتصادی هفته های اخیر است که به طور یقین تاثیر بسزایی در تعادل بخشی به قیمت این کالای اساسی خواهد داشت.

ترخیص این کالای اساسی با ورود دستگاه قضایی و تعیین ضرب الاجل جهت انجام آن از ۲۸ آبان ماه امسال آغاز و خبر آن به سرعت رسانه ای شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان در این خصوص گفت: در پی مهلت تعیین شده توسط دستگاه قضایی برای ترخیص برنج های انباشت شده در انبارهای گمرک قشم ، روند ترخیص و بارگیری این محموله ها آغاز شده است.

علی صالحی ادامه داد: در راستای احقاق حقوق عامه و به منظور نظارت بر بازار و تعدیل قیمت ها ، پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی موجود در انبارهای گمرک قشم پس از مدت مدیدی بلاتکلیفی و عدم ترخیص توسط صاحبان کالا ، هم اکنون به وسیله کامیون های سنگین و نیمه سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور است.

رییس کل دادگستری هرمزگان اظهارداشت: تأخیر در روند ترخیص این محموله ها سبب شده بود که این حجم زیاد از کالای اساسی برنج در معرض انقضای مدت مصرف قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: بنابر گزارش کارشناسان و مسوولان مربوطه درصورت ادامه معطلی در روند ترخیص ، این محموله های بزرگ برنج در معرض فساد قرار می گرفت و در نهایت چاره ای جز معدوم کردن آنها وجود نداشت که این موضوع با توجه به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و همچنین هزینه های نگهداری در گمرک منجر به تحمیل خسارت قابل توجهی به بیت المال می شد.

این مقام قضایی هرمزگان ابراز داشت : خوشبختانه با ورود دستگاه قضایی به موضوع و در نتیجه همکاری خوب دستگاه های اجرایی و صاحبان کالا و البته با اطلاع رسانی به موقع موضوع از طریق رسانه‌ها هم اکنون در کمتر از یک هفته از ضرب الاجل تعیین شده ، با ترخیص این محموله های بزرگ برنج ، از تحمیل خسارات ناشی از تأخیر به وجود آمده به بیت المال و تجار و واردکنندگان ، جلوگیری شد.

بازار روغن به آرامش می رسد

در یک ماهه اخیر، روغن خوراکی، به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی حوزه صنایع غذایی و مصرف خانگی با کمبود و گرانی در کشور روبرو شده، در حالی که طبق گفته مسوولان وزارت صمت کالاهای اساسی مانند برنج و روغن با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده و دلیلی برای افزایش قیمت آنها در بازار وجود ندارد.

از سویی دیگر طبق اعلام مسوولان انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور و با استناد به آمار ۶ ماهه گمرک، واردات روغن و دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته اما این موضوع ارتباطی به بحث تولید ندارد.

به دنبال کمبود و گرانی روغن خوراکی، مسوولان دولتی و قضایی وارد عمل شده و ناهماهنگی های موجود در جهت ترخیص مواد اولیه تولید این کالا در بندر شهید رجایی حل و با دستور قضایی اقدامات لازم برای پهلو گیری کشتی ۴۲ هزار تنی حامل روغن خام خوراکی در بندرعباس که در بلاتکلیفی به سر می برد، انجام و مواد اولیه مورد نیاز برای تعداد زیادی از کارخانه های تولید روغن در سراسر کشور تأمین شد.

طبق اعلام مسوولان قضایی هرمزگان ، بلاتکلیفی در پهلوگیری کشتی حامل این محموله در بندر شهید رجایی بندرعباس ناشی از اختلاف مالی میان شرکت صادرکننده و شرکت غله بوده است که مسائل به وجود آمده باعث شده بود کشتی یاد شده به مدت سه ماه بلاتکلیف رها شده و محموله روغن آن روی دریا نگهداری و در معرض خطر تضییع قرار گیرد.

خوشبختانه با اقدام به موقع دستگاه قضایی کشتی مزبور با محموله ۴۲ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندر شهید رجایی بندرعباس پهلوگیری کرده و در نتیجه میزان قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای بسیاری از کارخانه های کشور تأمین خواهد شد.

۲۰ کشتی حامل کالاهای اساسی وارد بندر شهید رجایی می شود

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه شش کشور با اشاره به تلاش های در دست انجام به منظور تامین و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی گفت: از ابتدای امسال تا نیمه آبان ماه ۱۸ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی از جمله روغن و برنج در بندرشهید رجایی تخلیه شده است.

مسعود دشوارگر بیان داشت: قرار است تا پایان امسال نیز ۲۰ کشتی حامل کالاهای اساسی وارد بندرشهید رجایی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود روغن در برخی از نقاط کشور روزانه به طور میانگین ۱۰۰ دستگاه تانکر حمل روغن نباتی به ترمینال فرآورده‌های روغنی ایران مراجعه و پس از بارگیری، محموله‌های روغن برای کارخانه‌های سراسر کشور فرستاده می‌شود.

روغن مورد نیاز مردم هرمزگان به میزان لازم تامین شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: روغن مورد نیاز مردم استان به میزان لازم تامین و ذخیره سازی شده و درحال عرضه به مراکز فروش است.

ایرج حیدری در نخستین روزهای آذرماه امسال در نشست ستاد تنظیم بازار استان افزود: کارخانه‌های تولید روغن استان هرمزگان نیز با تامین مواداولیه با تمام ظرفیت درحال تولید و فعالیت هستند.

وی بیان داشت: عرضه گسترده کالاهای ضروری مورد نیاز مردم هرمزگان باید با سرعت هرچه بیشتر در مناطق مختلف هرمزگان تداوم یابد.

معاون استاندار هرمزگان اظهارداشت: جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی ذیربط نسبت به تامین نهاده های دامی مورد نیاز دامداران اقدام کند و جوجه ریزی در مرغداری‌های استان طبق برنامه ریزی‌ها دنبال شود.

حیدری یادآورشد: با کددار شدن انبارهای ذخیره کالاهای ضروری با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی از احتکار و عرضه خارج از شبکه این کالاها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کنترل و نظارت بر بازار اقلام ضروری توسط دستگاه های اجرایی ذیربط تشدید گردد تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

این مسوول تصریح کرد: کاهش فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده با حذف واسطه نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها دارد و در این زمینه دستگاه های اجرایی متولی مسوولیت مهمی دارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: روغن خوراکی در این استان از محل کارخانه «حیات هرمزگان» تامین می‌شود که در این زمینه می‌توان با تخصیص به موقع روغن خام به این شرکت، دغدغه خانوارها به این کالای اساسی را کاهش داد.

خلیل قاسمی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اختصاص روغن خام به کارخانه حیات هرمزگان باید از طریق مخازن این استان تامین شود تا با بیشترین ظرفیت روغن خوراکی خانوارها را تامین و با سرعت در سطح بازار افزایش یابد.

وی بیان داشت: ظرفیت تولید روغن خوراکی شرکت حیات هرمزگان ۲ هزار و ۵۸۳ تن در ماه و ۳۱ هزار تن در سال است که با اختصاص بیشتر روغن خام می‌تواند در سه نوبت کاری مشغول به فعالیت شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان اظهار داشت: عرضه روغن خوراکی در سطح بازار هرمزگان باید از طریق فروشگاه‌های بزرگ و واحدهای صنفی صورت گیرد تا مشکلی در این خصوص ایجاد نشود.

وی یادآورشد: مشکل اصلی در تامین روغن خانوارها تامین نشدن به موقع روغن خام به کارخانه روغن نباتی حیات هرمزگان و مستقر نبودن فروشگاه‌های بزرگ در سطح روستاها و شهرستان‌های کوچک استان است که می‌توان این مساله را باهمکاری مدیریت شرکت غله وخدمات بازرگانی و شرکت‌های تعاون روستایی برطرف کرد.

حفظ آرامش بازار در صورت تداوم تسریع در ترخیص کالاهای اساسی

مسوولان وزارت صمت بارها اعلام کرده اند که مایحتاج عمومی مردم به وفور در انبارها موجود است و به دلیل کافی بودن موجودی کالاهای اساسی ، مشکلی برای تامین این اقلام وجود ندارد.

رسوب کالاها به ویژه مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی در گمرکات و مشکلات ارزی در ترخیص آنها، از جمله دلایلی است که مسوولان این وزارتخانه آن را برای کمبودهای اخیر از جمله روغن و برنج در کشور عنوان می کنند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ماندن کالا در گمرکات ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باید نهادهای مسوول به ویژه وزارت صمت وارد عمل شده و در کوتاهترین زمان ممکن این موضوع را حل و فصل نمایند و اجازه ندهند که کشور به مرحله کمبود کالاهای اساسی حتی برای مقطع زمانی کوتاهی شود و گرانی ها سفره مردم را هر روز کوچکتر از روز قبل نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی