یک بام و دو هوا


یک بام و دو هوا

سنندج - ایرنا - هنوز پیاده راه نشده ولی پیاده‌هایش زیاد هستند، امروز شلوغ‌تر هم هست، کاسبان منتظرند تا شاید محدودیت‌ها لغو شود و فورا مغازه‌هایشان را باز کنند، مانند کسبه خیابان انقلاب دستورالعمل کمتر توجه کرده و اصلا تعطیل نکردند.

به گزارش ایرنا، وسط پیاده‌راه فردوسی چند نفری ایستاده و غر می‌زدند. پرسیدم چه شده است؟ یکی از آنان گفت: ما مغازه‌ها را کلا بسته‌ایم اما برو خیابان انقلاب ببین چه خبر است مگر آنها چه فرقی با ما دارند؟ یک بام و دو هوا که نمی‌شود؟

به سرعت راهی خیابان انقلاب شدم، بنده خدا راست می‌گفت. خیلی از مغازه‌ها باز بودند و شرایط فرقی با روزهای عادی نداشت اصلا خبری از اعمال محدودیت‌های جدید در این خیابان نیست در حالیکه سومین روز از هفته دوم اجرای طرح جامع محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا بود.

از یک خشکباری قیمت شکلات پشمکی گرفته و نیم کیلو خریدم. پرسیدم مگر نباید مغازه ات را ببندی؟ از محدودیت‌ها خبر نداری، جواب داد: خبر دارم ولی چه کنیم گرفتاریم.

از شکایت مغازه‌داران خیابان فردوسی برایش گفتم، ادامه داد: حق دارند ما هم باید تعطیل می‌کردیم اما نگاه کنید خیلی از مغازه‌ها باز است البته این را هم گفت که احتمالا الان بازرسان به سراغ‌مان بیایند، و مجبور به تعطیلی مغازه شویم.

با رییس اتاق اصناف سنندج تماس گرفتم و اعتراض مغازه‌داران خیابان فردوسی و بی‌توجهی واحدهای صنفی خیابان انقلاب نسبت به محدودیت‌های جدید را به او اطلاع دادم در پاسخ تاکید کرد: همین الان بازرسان به محل اعزام و اقدام لازم را انجام می‌دهند.

فرهاد عزت پور ادامه داد: ۹۰ درصد اصناف در گروه‌های شغلی دو، سه و چهار در سنندج اقدام به تعطیلی مغازه‌ها کرده‌اند و واحدهای صنفی هم که به دستورالعمل اعلامی توجه نکنند حتما پلمب می‌شوند.

یک بام و دو هوا

دشمنان و همراهان کرونا

قبل از اینکه به آن چند نفر کسبه معترض خیابان فردوسی برسم، دیدم که خیلی از مغازه‌ها و واحدهای صنفی (شاید بیشتر از ۹۵ درصد) محدودیت‌ها را رعایت و کسب و کارشان را تعطیل کرده‌ بودند این را زمانی که از سه راه ادب و خیابان پاسداران شروع به قدم زدن کردم، متوجه شدم. به نظر می‌رسد تصمیم‌شان جدی است و می‌خواهند کرونا را در خیابان تنها بگذارند.

پایین بودن کرکره مغازه‌ها اولین چیزی بود که توجهم را جلب کرد. خیلی خوشحال شدم چون غیر از فست‌فودی، داروخانه، لوازم پزشکی و کلینیک و ادارات، تقریبا همه تعطیل بود اما از میدان آزادی به سمت خیابان فردوسی چند مغازه بودند که به محدودیت‌ها ‌توجه نداشته و فعالیت می‌کردند مثلا در همان خیابان فردوسی ۲ مغازه موبایل فروشی کرکره را تا نیمه بالا آورده و به گمان خودشان کاری انجام نمی‌دادند.

به بهانه قیمت گوشی وارد یکی از این مغازه‌ها شدم. پرسیدم مگر نگفته‌اند مغازه را ببندید؟ در غیر این صورت جریمه شده یا مغازه تان پلمب می‌شود. گفت: چرا به ما اعلام کرده‌اند، ولی چند تا تعمیرات هست که انجام می‌دهیم و می‌رویم چون ممکن است همین الان برسند، مغازه را پلمب کنند.

وضعیت خیابان امام و پاسداران هم تقریبا مثل فردوسی بود. خیلی از واحدهای صنفی غیر از مشاغل گروه یک، بسته بودند اما خیابان طالقانی هم مثل انقلاب وضعیت چندان تعریفی نداشت.

یک بام و دو هوا
چاره‌ای جز تعطیلی نیست
مسوولان استان کردستان طی چند روز گذشته بارها از مردم خواهش کردند که در محدودیت‌های جدید همکاری لازم را با دستگاه‌ها داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به آغاز طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا در مقابله با کرونا از روز شنبه اول آذر، گفت: دولت مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی شد ولی از متضرر شدن اصناف و کسبه ناراحت است.

محمدابراهیم زارعی ادامه داد: بسیاری از اصناف، واحدهای تجاری با ستاد استانی مقابله با کرونا در اجرای طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا همکاری داشتند و جا دارد از مسوولیت پذیری آنان در حفظ سلامت مردم تقدیر کنیم.

او اضافه کرد: توقع داریم اصنافی که تاکنون اقدام به تعطیلی واحدهای خود نکرده‌اند هر چه سریعتر در راستای همکاری با ستاد استانی کرونا برای ارتقای سطح سلامت مردم و جامعه واحدهای خود را تعطیل کنند.

زراعی با بیان اینکه ما واقعا از این تصمیم که مغازه‌ای بسته بشود ناراحتیم ولی برای حفاظت از جان مردم، این اقدام ضروری است، افزود: تصمیم سختی است ولی سلامت مردم در اولویت قرار دارد که امیدواریم بزودی با تعدیل زنجیره شیوع ویروس کرونا، واحدهای صنفی بازگشایی شوند.

یک بام و دو هوا
از همکاری اصناف راضی نیستیم
اما جانشین رییس ستاد مقابله با بحران فرمانداری سنندج نظر دیگری دارد و از همکاری نامناسب واحدهای صنفی گلایه‌مند است و می‌گوید: تعدادی از اصناف همکاری لازم را برای اجرای طرح محدودیت‌های جدید ندارند.

منصور مولانایی با اشاره به اینکه با وجود اعلام محدودیت‌ها هنوز برخی مغازه‌ها از جمله در تاناکورا فعالیت می‌کنند، ادامه داد: پنج اکیپ صبح و پنج اکیپ در عصر با همکاری بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر تعطیلی بازار و اصناف نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار ما فقط نظارت و مجری اصلی طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در صورت باز بودن واحدهای صنفی گروه شغلی دو، سه و چهار با قاطعیت با آنان برخورد و اقدام به پلمب آنها می‌کنیم.

یک بام و دو هوا
برخورد با ترددهای غیرمجاز
اما محدودیت‌های جدید فقط شامل حال اصناف نمی‌شود. اطلاع دارید که براساس «طرح جامع محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» اگر افرادی با خودروهای پلاک غیربومی وارد شهرهای با وضعیت نارنجی شوند در صورت مشاهده در هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و اگر وارد شهرهای با وضعیت قرمز شوند در هر ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه خواهند شد.

براساس این طرح، خودروهای شخصی با پلاک غیربومی یا حتی دیگر شهرهای استان حق ورود به شهر سنندج را ندارند و در صورت تخلف جریمه می‌شوند.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، در مبادی ورودی سنندج، پلیس با جدیت با ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی برخورد و متخلفان را جریمه می‌کند اما به نظر می‌رسد ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب آنچنان که شایسته است در این شهر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

یک بام و دو هوا

اغلب ماسک می‌زنند

این روزها اگر چه محدودیت‌ها در حال اعمال و مغازه‌ها اغلب بسته است اما مردم در خیابان‌های سنندج همچنان در حال تردد و خرید هستند مثلا همین خیابان فردوسی با وجود اینکه کارگران در حال ساخت پیاده‌راه و سنگ‌فرش خیابان هستند، شهروندان همچنان تردد کرده و از دستفروشان و واحدهای صنفی که محدودیتی برای فعالیت ندارند، مایجتاج خود را تهیه می‌کنند.

دیروز که به مردم در حال تردد در این خیابان نگاه کردم، اغلب (شاید ۸۰ درصد) ماسک داشتند اما تعدادی هم بی‌توجه به وضعیت موجود، بدون استفاده از ماسک براحتی رفت و آمد می‌کردند.

این وضعیت در محلات حاشیه شهر با مرکز خیلی متفاوت است نمی‌دانم شاید بخاطر ضعف مالی، مردم قادر به تهیه ماسک نیستند البته با دو سه نفری هم که حرف زدم اصلا اعتقادی به کرونا نداشتند و قضیه را جدی نگرفته بودند، به هر حال به نظر می‌رسد در این مناطق، کرونا راحت‌تر می‌تواند شکار کند.


چرا باز هم محدودیت؟

اما چرا باز هم محدودیت اعمال شد و دلیل شدت محدودیت‌های جدید چیست؟

از اواخر بهمن پارسال تا حالا چندین طرح محدودیت در کشور و در شهرهای مختلف با وضعیت‌های گوناگون اعمال شد که تا حدودی در کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا موثر بود اما آنچنانکه نیاز بود مردم همکاری لازم را نداشتند تا اینکه با آمدن پاییز اوضاع بدتر شد.

علیرغم هشدارها مردم باز هم زیاد توجه نکردند و همچنان دورهمی‌ها، مجالس عزا و عروسی برگزار شد و حالا شاهد افزایش نگران کننده مبتلایان و آمار فوتی‌های روزانه در کشور و به تبع آن کردستان هستیم بطوریکه در این استان آمار فوتی‌ها در روزهای پایانی هفته قبل به ۱۶ و ۱۷ نفر در روز نیز رسید که بی‌سابقه و نگران کننده است.

وضعیت به جایی رسید که قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت باز هم محدودیت‌های جدیدی را برای تردد خودروها، فعالیت اصناف و ادارات در مناطق قرمز، نارنجی و زرد و به تناسب موقعیت هر منطقه اعمال و اجرایی کند.

طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا به مدت ۲ هفته از شنبه اول آذر در سراسر کشور آغاز شد که شهر محور است و متناسب با وضع بیماری در شهرها اعمال می‌شود تا وضعیت از قرمز، نارنجی و زرد به حالت عادی باز گردد.

در این طرح همه مشاغل به جز گروه یک (با ۵۰ درصد ظرفیت) در مناطق قرمز کرونا تعطیل خواهد بود، همچنین یک سوم کارمندان ادارات در محل کار حاضر می‌شوند و تردد بین شهری نیز با محدودیت و ممنوعیت مواجه شده است.

در طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا، اگر پنج شهر یا بیشتر در هر استانی دارای شرایط نارنجی یا قرمز باشند، فقط برای آن شهرها تصمیم گیری می‌شود نه برای کل استان چون این کار موجب خواهد شد این شهرها در قرنطینه کامل و اگر قرمز باشد تقریبا تعطیلی کامل قرار گیرند.

در طرح جدید به جز مشاغل سطح ۱ و بخشی از کارکنان که ضروری است در محل کار خود باشند، بقیه کسب و کارها در این شهرها تعطیل خواهد بود. بر اساس «طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا»، ورود افراد غیر بومی به شهرهای در وضع نارنجی و قرمز ممنوع است و افراد ساکن این شهرها هم اجازه ورود به شهرهای دیگر را ندارند.

به هرحال وضعیت در چند روز اخیر اصلا خوب نیست و کرونا بدجور دارد می‌تازد. حالا دولت که تصمیم گرفته محدودیت‌های جدید و شدید را اعمال کند، ما هم احساس مسوولیت کنیم و برای حفظ سلامتی خود و دیگران، توصیه‌ها را جدی بگیرم. البته رعایت‌ها نباید فقط مختص به زمان محدودیت‌ها باشد، چراکه در صورت غفلت و سهل‌انگاری، باید باز هم منتظر افزایش قدرت کرونا و از دست دادن عزیزانمان باشیم.

به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا (محدویت‌های هوشمند)، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا ۱۴ آذر ادامه دارد.
هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.
در تمام شهرستان‌های استان در ۲ هفته اول آذر مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار تعطیل است و در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و قروه ادارات خدماتی با ۵۰ درصد و سایر اداره‌ها با ۳۰ درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.
فعالیت دستگاه‌های خدماتی با ۷۰ درصد در شهرهای وضعیت نارنجی شامل سقز، بانه، سروآباد، بیجار و دیواندره و سایر اداره‌ها با ۵۰ درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری کار می‌کنند.
در حال حاضر ۵۰۷ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از این تعداد ۳۱۶ نفر در سنندج، ۳۱ نفر در سقز، ۴۳ نفر در مریوان، ۳۷ نفر در قروه، ۲۴ نفر در کامیاران، ۲۴ نفر در بانه، ۱۴ نفر در بیجار، ۱۳ نفر در دیواندره، سه نفر در دهگلان و ۲ نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه ۹ آذر در مجموع ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۳۷۱ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.
از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسیده و ۴۸ هزار ۲۶۴ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر بهبود یافته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر ایرانی زیباترین پسر جهان شد ! / این پسربچه بعد 14 سال جذابترین شد + عکس های مدلی...