مردم اثرگذاری معدن در اقتصاد خانوار را باید احساس کنند


مردم اثرگذاری معدن در اقتصاد خانوار را باید احساس کنند

زاهدان- ایرنا - استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: مردم در این استان باید احساس کنند که نقش معدن در حوزه اشتغال و ایجاد درآمدهای سرانه و همچنین اقتصاد خانوارها اثرگذار بوده است.

به گزارش ایرنا، احمدعلی موهبتی روز سه‌شنبه در نشست شورای معادن سیستان‌وبلوچستان اظهارداشت: مزیت مهم استان در مجموعه وزارت صمت بوده که ترانزیت، تجارت و معدن سه مزیت مهم در این حوزه است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توانیم سال آینده خوبی رقم زده و برنامه‌ریزی برای ورود به برنامه هفتم را از هم‌اینک شروع و اثرگذار کار انجام دهیم.

وی افزود: آنچه تاکنون به منصه ظهور رسیده در حوزه مطالعات و ردیف‌های مختلفی که برای آن هزینه شده در حوزه تکمیل مطالعات چه در بحث‌های اکتشاف معادن و چه سایر موارد و نوع نگاهی که در کشور نسبت به سیستان‌وبلوچستان بوده باید از این مزیت خوب استفاده کنیم.
استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: از ارتباط خوبی که در حوزه بخش خصوصی و دولتی در حوزه معادن وجود دارد تشکر می‌کنیم و این همدلی باید منتج به نتیجه شود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی در حوزه دستورهای این نشست وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم که در معادن سیستان‌وبلوچستان تکاپو و رونق به وجود بیاید.
موهبتی تصریح کرد: نشست‌های حوزه معدن باید منظم باشد و همچنین جلسات با مسوولان کشوری در رده‌های مختلف اثرگذاری لازم برای جذب سرمایه‌گذار به منظور گرفتن اختیاراتی که در کشور می‌تواند واگذار به سیستان‌وبلوچستان شود بسیار حایز اهمیت است.

وی بیان کرد: در حوزه معادن بخش دولتی وظایف خود را به خوبی انجام دهد و باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا در جایگاه بخش خصوصی کشور اثرات خوبی داشته باشد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت مطلوب افغانستان و پاکستان بیشتر بهره برد خاطرنشان‌کرد: اگر یک ماشین در یک نقطه از مرز توقف دارد برای ما زنگ خطر زده می‌شود.
وی افزود: مرز ریمدان در همین ماه هم توافق شده که راه اندازه‌ی شود و امیدواریم که بتوانیم سه تا چهار نقطه مرزی دیگر را نیز راه بیندازیم.
موهبتی ادامه داد: مرز رسمی پیشین مصوب است همچنین با توافق ۲ کشور مرز کوهک را نیز در کارگروه مرزهای رسمی کشور مصوب کردیم.
وی تصریح کرد: انتظار داریم که اتاق معدن سیستان‌وبلوچستان با افغانستان ارتباط خوبی برقرار و در معادن این کشور مشارکت خوبی ایجاد کند زیرا این مهم رونق جاده، ترانزیت و بندر را فعال می‌کند.
استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: باید جهانی فکر کنیم و منطقه‌ای عمل کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان نیز در این نشست گفت: ذخیره کلی مواد معدنی کشف شده در استان تاکنون بالغ بر یکهزار و ۱۲۶ میلیون تن بوده که از این میزان ۷۶۳ میلیون تن در حال بهره‌برداری و ۳۶۳ میلیون تن نیز شناسایی شده که آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

داودشهرکی افزود: طرح‌های اکتشافی سیستان‌وبلوچستان ۱۷۴ مورد و حجم سرمایه‌گذاری پیشنهادی ۶۰۹میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال ۵۲۲ نفر است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تکمیل داده‌های پایه(نقشه های زمین شناسی)، طرح تکمیل داده‌های پایه ژئوفیزیک هوایی( با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان)، طرح شناسایی و پی جویی پهنه‌های اکتشافی (با اعتباری بالغ بر ۲.۱۶ میلیارد تومان) ، طرح اکتشافی عمومی- تفضیلی( با اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد تومان)، طرح بازرسی و ارزیابی وضعیت ایمنی معادن، طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ۱۱ واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۸۳ نفر، طرح‌های صنایع معدنی در دست اجرا با اعتباری بالغ بر سه هزارو ۴۱۱ میلیارد تومان، طرح‌های مصوب و در دست مطالعه زیرساخت معادن مجموعا به طول ۴۳ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان و تفاهم‌نامه‌های سازمان با شرکت‌های دولتی و خصوصی از طرح‌های مهم اکتشافی - معدنی در دست اجرا سالجاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات