آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از پژوهشگاه‌های ملی کشور


آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از پژوهشگاه‌های ملی کشور

عاملی از آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور حمایت های لازم از پژوهشگاه‌های ملی کشور خبر داد.

آمادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از پژوهشگاه‌های ملی کشور

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای پژوهشگاه‌های عضو مجمع و با گرامیداشت یاد دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع که در حمله تروریستی اخیر به شهادت رسید، اظهار کرد: تدوین اسناد ملی در برش‌های موضوعی پژوهش و فناوری که در این جلسه هم مطرح شد، اقدامی کاملاً ضروری است و در حوزه‌هایی که پژوهشگاه‌های ملی داریم، اسناد ملی باید ترجیحاً توسط پژوهشگاه ذی نفع و همکاری دستگاه‌های اجرایی تهیه شود.

او با بیان اینکه در زمینه بودجه پژوهشی هم نیازمند کار جدی هستیم، تاکید کرد: براساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی از ۰.۴۷ درصد به ۰.۸۰ درصد رسیده که با توجه به سهم ۴ درصدی مقرر و سرمایه عظیم انسانی موجود در کشور، همچنان فاصله زیادی با وضع مطلوب دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت شاخص بودجه "تحقیق حین کار" که برای برخی شرکت‌های بزرگ خارجی بین ۱۹ تا ۲۲ میلیارد دلار در سال است، تصریح کرد: در حالی که در تمام دنیا، نسبت قابل توجهی بین بودجه و پیشرفت وجود دارد؛ سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور همچنان بسیار کم است و متاسفانه بخش خصوصی ما هم بودجه مناسبی را به این بخش اختصاص نمی‌دهد.

عاملی با اشاره به سخنان دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی مبنی بر طولانی بودن فرایند‌ها در شورای عالی و ضرورت تفویض اختیارات به مراکز علمی در امور جاری خود اظهار ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی لازم در زمینه تفویض اختیارات به صورت مصداقی و بعد از کارشناسی لازم وجود دارد و به هیچ وجه دنبال بزرگ کردن تشکیلات نیستیم و بر اساس مصوبه جلسه هفتصد شورای عالی انقلاب فرهنگی در ذیل ستاد نقشه جامع علمی کشور اختیاراتی تفویض شده است و امکان تصویب و ابلاغ توسط رئیس ستاد نقشه جامع وجود دارد و باید این ظرفیت در خدمت نظام علم و فناوری کشور قرار گیرد.

او افزود: معتقدم که تمام ظرفیت‌های پژوهشی کشور می‌تواند در خدمت نظام سیاستگذاری قرار گیرد و اگر بتوانیم در قالب لایحه از مسیر ذینفع به سیاستگذاری برسیم، سیاست‌های مصوب زمینه اجرایی بهتری خواهد داشت و امکان مناسب‌تری را برای پیشرفت کشور فراهم می‌کند.

خلاقیت برای پیشرفت فناوری ایران در عرصه جهانی باید مورد توجه قرار بگیرد

عاملی گفت: خلاقیت و نوآوری باید به عنوان منبعی برای پیشرفت و اقتدار علمی و فناوری ایران در عرصه جهانی مورد توجه قرار گیرد. یکی از رویکرد‌های نوآوری، حل مسائل و مشکلات کشور است که ارزش زیادی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بر اهمیت توجه به حوزه آینده اندیشی و آینده نگری در همه حوزه‌های پژوهش و فناوری و ضرورت سرمایه‌گذاری و فعالیت همه پژوهشگاه‌ها در این زمینه گفت: صنعت و کشاورزی جهان به سمت صنعت ۴ و کشاورزی ۴ حرکت کرده است که تلفیقی از ظرفیت‌های فیزیکی و سایبرنتیک است که نباید از این قبیل تحولات که تاثیر چشمگیری بر بخش‌های مختلف گذاشته، غافل شد.

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت هدفمندی و ترسیم مسیری مشخص برای فعالیت‌های علمی و فناوری اظهار کرد: هدف گذاری مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بر تحقق «تمدن نوین اسلامی» است که می‌تواند پایه مناسبی برای هدف گذاری علم و فناوری کشور باشد و اساساً فکر کردن به آن، پزشکان ما را تغییر می‌دهد. البته ممکن است مفهوم تمدن نوین اسلامی به سادگی روشن نباشد که لازم است وزارت علوم و موسسات پژوهشی در این زمینه وارد شوند.

بیشتر بخوانید

تعجیل در تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمی که ناقص ماند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه: تمدن نوین اسلامی موضوع بسیار مهمی است که باید همه ما در مسیر تحقق آن نقش آفرینی کنیم و لازم است نقشی که هر یک از موسسات پژوهشی ما باید در نیم قرن آینده برای دستیابی به آن ایفا کنند از ابتدا مشخص شود.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نابرابری‌ها و فقر گسترده در جهان امروز، اظهار کرد: قطعاً بزرگترین سرمایه و نقطه قوت ما برای رفع این معضل جهانی و تامین عدالت و رفاه اجتماعی، دانایی و تخصص گرایی است که خوشبختانه با توجه به ظرفیت علمی بسیار بالای موجود، مسیری قابل پیمودن را پیش رو داریم.

او با اشاره به ضعف‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات که خصوصاً پس از پاندمی کرونا نمود ملموس تری پیدا کرده است، گفت: برخی علت کیفیت نامناسب ارتباطات و مشکلات و محدودیت‌های موجود در زمینه خدمات الکترونیکی و سیستم‌های آموزش مجازی را تماماً به محدودیت پهنای باند اینترنت نسبت می‌دهند در حالی که با همین پهنای باند محدود برخی نرم افزار‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی کارایی بالایی دارند این مساله نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مشکلات این حوزه به ضعف نرم افزاری برمی گردد.

عاملی تصریح کرد: شرکت گوگل با درآمدی بالغ بر ۱۶۸ میلیارد دلار در سال (۲۰۱۹)، رقمی حدود ۱۶ میلیارد دلار را که معادل سود سالانه آن است صرف تحقیق و توسعه می‌کند و جالب است که از بین ۹۲ هزار نفر کارشناس فعال در گوگل حدود هزار نفر آن‌ها ایرانی هستند یعنی ظرفیت انسانی لازم برای رفع مشکلات نرم افزاری موجود در کشور به سادگی قابل تامین است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز خرسندی از جلسه امروز و توانمندی‌ها و اقدامات پژوهشگاه‌های عضو مجمع پژوهشگاه‌های ملی و توصیه به شبکه سازی و هم افزایی ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن شرایط از پژوهشگاه‌ها بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و مسائل و نقطه نظرات پژوهشگران قرار بگیرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است